کد خبر: 187317

50 میلیون ایرانی چاق هستند

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک، اظهارداشت: ۵۰ میلیون ایرانی دچار معضل چاقی و اضافه وزن هستند.

به گزارش مهر، دکتر عبدالرضا پازوکی با بیان اینکه آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴ درباره وضعیت میزان چاقی در ایران بسیار تکان‌دهنده بود، گفت: از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، ۵۰ میلیون نفر با این معضل در ارتباط هستند. میزان مرگ و میر به علت چاقی از مجموع مرگ و میر به علت چهار سرطان اصلی ریه، روده، پستان و پروستات بیشتر است. امروزه شایع‌ترین علت مرگ و میر قابل پیشگیری در بسیاری از کشورها چاقی است؛ در حالی که این آمار قبل از این متعلق به سیگار بود.

وی از رشد روزافزون چاقی در کودکان و نوجوانان ایرانی به نسبت سایر کشورها خبر داد و گفت: بیشترین میزان چاقی در آمریکا و بعد در اروپاست، اما آنها در حال کنترل چاقی در کودکان و نوجوانان خود هستند و ما در این زمینه عقب هستیم.

رئیس دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک تاکید کرد: فقط یک تا ۲ درصد جامعه، افرادی هستند که نمایه توده بدنی آنها بالای ۴۰ است و کاندیدای جراحی چاقی هستند.

پازوکی ادامه داد: در ایران بیشتر از ۴ میلیون نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند که ۸۰۰ هزار نفر از آنها دیابت‌شان کنترل نمی‌شود. این عدم کنترل، عوارض نگران‌کننده‌ای مثل نابینایی چشم، قطع اندام، آسیب رسیدن به کلیه، سکته‌های قلبی و... می‌شود. با ورود جراحی، طی چند دهه اخیر نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای را در این زمینه شاهد بوده‌ایم. این جراحی‌ها BMI افراد دیابتی را که کنترل نشده‌اند تا ۳۰ کاهش داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در درمان چاقی مفرط محور اصلی خود فرد است، افزود: درمان چاقی مفرط مبتنی بر تیم‌درمانی است. نباید بیمار انتظار داشته باشد که بعد از جراحی، ورزش و تحرک نداشته باشد. بسیاری از چاقی‌های ما منشاء روانی دارد. متخصصان تغذیه، طب فیزیکی و ورزشی باید کنار جراح حضور داشته باشند.

رئیس دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک در خصوص تاثیر ژنتیک در چاقی گفت: عوامل متعددی بر فرد تاثیر می‌گذارند که دچار چاقی مفرط شوند و ده‌ها ژن در این زمینه دخیل هستند. در یک بررسی متوجه شدند، مادرانی که عمل جراحی چاقی انجام می‌دهند فرزندان لاغری دارند که این تاثیر محیط را بر روی ژن نشان می‌دهد، اما در کنار آن سبک زندگی نادرست هم در بروز چاقی موثر است.

دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک، ۲۵ تا ۲۷  آذر ۹۴ در سالن غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

جراحی چاقی کودکان و نوجوانان، جراحی دیابت، عوارض جراحی‌های چاقی و متابولیک، تاثیر عمل‌های جراحی چاقی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و...، از مهم‌ترین محورهای این کنگره خواهند بود.

مرتبط ها