کد خبر: 197688

حمایت دانشجویان عدالتخواه دانشگاه‌های شیراز از کامیون‌داران؛

چرا برخی مسئولان هر اعتراضی را به دشمنی با اصل نظام هدایت می‌کنند؟

چرا برخی مسئولان در کشور ما هر اعتراض و استیفای حقوقی را با انگ‌های آشوب‌گر، تشویش اذهان عمومی و… به کانال دشمنی با اصل نظام هدایت می کنند؟ چرا باید عملکرد ناصواب به برخی مسئولین در کشور ما به رسانه‌های بیگانه و دشمنان نظام این فرصت را بدهند که به عنوان مأمن و انعکاس دهنده مطالبات صنفی تلقی شوند؟ چرا تنگ نظری برخی مسئولان، نقشی فرمالیته به نهادهای مردمی و مدافعان اصناف می دهند و هیچ گونه قدرت عزل و نصب، قانون گذاری، تجمع و اعتراض رسمی، مطالبه حقوق و… را برای اصناف قائل نیستند؟

خبرنامه دانشجویان ایران: چرا برخی مسئولان در کشور ما هر اعتراض و استیفای حقوقی را با انگ‌های آشوب‌گر، تشویش اذهان عمومی و… به کانال دشمنی با اصل نظام هدایت می کنند؟ چرا باید عملکرد ناصواب به برخی مسئولین در کشور ما به رسانه‌های بیگانه و دشمنان نظام این فرصت را بدهند که به عنوان  مأمن و انعکاس دهنده مطالبات صنفی تلقی شوند؟ چرا تنگ نظری برخی مسئولان، نقشی فرمالیته به نهادهای مردمی و مدافعان اصناف می دهند و هیچ گونه قدرت عزل و نصب، قانون گذاری، تجمع و اعتراض رسمی، مطالبه حقوق و… را برای اصناف قائل  نیستند؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درپی اعتراض و اعتصاب برخی از کامیون داران شهرهای؛ شیراز، سیرجان، یزد و دیگرشهرهاجهت مطالبه حقوق خود، مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز و مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز در بیانیه ای ضمن حمایت از ایشان خواستار پاسخگویی و رسیدگی مسئولان مربوطه شدند.

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللَّهُ سَمیعاً عَلیماً (۱۴۸ نساء)

اگر ما می‌خواستیم به این آیه و سنت خداوند که در سیره ی امام راحل و رهبر فرزانه تجلی یافته عمل کنیم می‌بایست پیشرو تمام کشورهای دنیا در آزادی بیان، آزادی تجمعات، اعتراض‌ها و… می‌بودیم، و شاهد این برخوردهای گاز انبری با هر صدایی از سر اعتراض نبودیم.

ما انقلاب کردیم تا آزادانه سخن بگوئیم. آزادانه اعتراض کنیم و آزادانه از مسئولین حاکم مطالبه حقوق اساسی خویش را بنمائیم.امری که قانون اساسی نیز بر آن صحه نهاده و آن را پیش بینی نموده است.

و با این حال جای بسی تاسف و حیرت است که برخی مسئولین با اعتراض صنفی برخی کامیون داران که از این ملت و از این کشورند، برخورد گاز انبری می نمایند و سعی بر آن می کنند که اعتراض مشروع آنان را نوعی تشویش اذهان یا آشوب عمومی قلمداد نمایند.

چرا که از امام آموخته ایم:
«همه و همه ملت موظفند که نظارت کنند بر این امور نظارت کنند اگر من یک پایم را کج گذاشتم ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی … همه ملت موظفند به اینکه نظارت داشته باشند در همه کارهایی که الان مربوط به اسلام است … مبادا من یک وقت یک کلمه برخلاف اسلام عمل کنم»

پس چرا برخی مسئولان در کشور ما هر اعتراض و استیفای حقوقی را با انگ‌های آشوب‌گر، تشویش اذهان عمومی و… به کانال دشمنی با اصل نظام هدایت می کنند؟ چرا باید عملکرد ناصواب به برخی مسئولین در کشور ما به رسانه‌های بیگانه و دشمنان نظام این فرصت را بدهند که به عنوان  مأمن و انعکاس دهنده مطالبات صنفی تلقی شوند؟ چرا تنگ نظری برخی مسئولان، نقشی فرمالیته به نهادهای مردمی و مدافعان اصناف می دهند و هیچ گونه قدرت عزل و نصب، قانون گذاری، تجمع و اعتراض رسمی، مطالبه حقوق و… را برای اصناف قائل  نیستند؟

متاسفانه شاهد هستیم قریب به ۹ روز است در شهرهای مختلف کشور اعم از بندرعباس، شیراز، سیرجان، یزد و… چندین هزار راننده برای مطالبه حقوق خود پس از سال‌ها نامه نگاری و بی جواب ماندن پاسخ‌ها دست به اعتصاب زده‌اند اما پاسخ آنها با دستگیری برخی رانندگان معترض و تهدید و یا حداکثر قول‌هایی صوری برای راضی کردن موقت رانندگان، داده می‌شود.

وقتی اصناف مختلف، نمایندگان قدرت‌مند با اختیارات مشخص جهت نظارت بر مسئولین به اصطلاح خدمتگزار در صنف خود نداشته باشند در فضای بی‌قانونی هر استیفای حقوقی باید مخالفت با نظام و قانون تلقی گردد و دست نهادهای انقلابی از حمایت این اعتراض‌ها کوتاه گردد و پای دشمنان نظام برای سوء استفاده از هر حرکت عدالت‌خواهانه‌ای به میدان بیاید.

متاسفانه ما شاهد هستیم در فضایی که تحریم‌ها فشارهای کمرشکنی بر صنعت حمل و نقل ما وارد آوده است برخی با طراحی سازکار قانونی ناقص و برخی دیگر با اقدامات غیرقانونی مکمل این سازوکار درآمدهای بسیار کلانی از شرایط سخت پیش آمده برای خود تحصیل می‌نمایند.

بنا به گزارش‌های گرفته شده از رانندگان محترم از جمله اقدامات مسئولین بنادر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ایجاد باربری با سهام شخصی مسئولین وکارمندان پایانه‌ها و یا شراکت برخی مسئولین در سهام باربری‌های مسئول توزیع بار و یا اخذ رشوه‌ از باربری‌ها و در مرتبه اول تخصیص بار به باربری‌های مذکور.

در موضوع باربری‌های حاضر در پایانه‌های مختلف کشور که یکی از موضوعات اصلی مورد اعتراض رانندگان کشور می‌باشد نیز چندین مقوله مورد بحث می‌باشد:

پایانه‌های باربری در مناطق مختلف، با توجه به قوانین آن استان و منطقه، کمیسیون‌هایی را بابت خدماتی که می‌بایست به رانندگان ارائه کنند می‌توانند اخذ کنند، به طور مثال – و معمول در بسیاری از مناطق کشور- در بندر عباس پایانه‌های باربری قانونا ۱۳ درصد از کرایه رانندگان را بابت اقداماتی از قبیل: تهیه شناسنامه بار ( اعم از وزن بار، نوع بار ،نام بار و ماشین و….) و خدماتی از قبیل تهیه فضا برای پارک ماشین، استراحت رانندگان، نظارت بر وضعیت فنی ماشین و… می‌توانند دریافت کنند اما در عمل بابری‌ها با قراردادن صرفا یک کارمند و بدون ارائه خدمات مشخص شده گاها تا نصف کرایه بار را اخذ می‌کنند. بدین صورت که از صاحب بار مبلغی مثلا ۲ملیون تومان دریافت می‌کنند و با استفاده از فراوانی ماشین با منت فراوان با کم‌ترین کرایه ممکن، بار را با کرایه‌ای بسیار اندک قریب به نصف کرایه گرفته شده از صاحب بار با اخذ حق کمیسیون قانونی به رانندگان می‌دهند و رانندگانی که اقساط سنگین دارند برای تامین درآمد خود باید با حداقل درآمد کار کند تا باربری‌ها روز به روز ثروتمند و ثروتمندتر شوند.

در این میان مشکل دیگری که وجود دارد بارهای رسمی بنادر وقتی در عوض سیستم اعلام بار عمومی به باربری‌ها ارائه می‌گردد علاوه بر سوء استفاده مذکور در حالت بالا نظارت بر حمل و نقل و نوع بار در کثرت باربری‌ها بسیار سخت و یا ناممکن می‌گردد و برخی از باربری‌ها با قبض‌ سازی‌های صوری بارهایی با تناژ بالا به اسم تناژ‌های پایین در جاده‌ها جابجا می‌شود و یا بارهای قاچاق در این بین با هماهنگی برخی باربری‌ها به راحتی جابجا می‌شود و… که همه این مشکلات نیازمند تحقیقات مشخص و طراحی سازوکارهای پیشگیری کننده می‌باشد یکی از راه‌های ساده نیز الگو برداری صحیح از سایر کشورها و یا ارائه بار به سیستم تحویل بار عمومی در پایانه‌های بنادر و یا طراحی سامانه‌های هوشمند معرفی بار به راننده و حذف حداکثری عوامل انسانی می‌باشد.

2. در مرتبه دوم همان‌طور که دولت در صنایع مختلف، خود را ملزم به حمایت از آن صنایع می‌داند و به طور مثال برای برخی از محصولات ممنوعیت ورود به کشور و یا تعرفه‌های سنگین واردات محصولات مشابه داخلی اعمال می‌کند تا تولید کننده داخلی آسیب نبیند، همانطور که دولت خود را ملزم به خرید تضمینی برخی محصولات استراتژیک کشاورزی می‌داند و واردات برخی محصولات کشاورزی را ممنوع اعلام می‌کند، همانطور صنعت حمل و نقل نیز نیازمند حمایت دولت می‌باشد واردات کامیون‌های سنگین، نیازمند توجه به نیاز بازار داخلی می‌باشد. متاسفانه شاهد هستیم در شرایطی که میزان واردات و صادرات کشور کاهش یافته است و بخش زیادی از توان ناوگان‌‌های صنعت حمل و نقل بلااستفاده مانده است مجوزهای واردات خودروهای چینی صادر می‌شود و این خودروها بدون نظارت صحیح با قیمت‌های بسیار گزاف وارد بازار می‌شوند و تأسف بارتر اینکه این کامیون‌ها با وجود قدرت موتوری بسیار کم‌تر برخی خودروهای موجود مجوزهای حمل بارهای با تناژ بالاتر از دیگر خودروها اخذ می‌کنند.

متاسفانه به علت عدم حمایت ارگان‌های مسؤل و رسانه‌های داخلی از حقوق از دست رفته کامیون‌داران امروز شاهد اعتصاب سراسری این قشر زحمت کش در مناطق مختلف کشور می‌باشیم.

3. در پایان مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز بنا بر اصل «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» ضمن دعوت از همه ی تشکل های مذهبی و پایبند به انقلاب اسلامی دردفاع از حقوق از دست رفته ی این قشر زحمت کش ، اعلام می دارد تا از احقاق حقوق ولی نعمتان انقلاب در کنارشان خواهد ایستاد و از هیچ گونه کمکی دریغ نخواهد کرد.

مسئولین امر اعم از فرماندار و استاندار محترم و همه ی نهادهای مسئول بدانند که عملکردشان همواره و همچنین در این مورد خاص زیر ذره بین دانشجویان قرار گرفته است . هر چه سریعتر به دادخواهی این عزیزان برسند و رضایتشان را به دست آورند. لازم به یاد آوریست در سالی که توسط رهبر انقلاب به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل » مزین شده است ، هر گونه اهمال و کوتاهی در وظایف که باعث آسیب هر چه بیشتر به وضعیت مادی و زندگی شخصی این عزیزان و آبروی نظام مقدس جمهوری اسلامی و بدبینی و نا امیدی هر چند تعداد اندکی به ساحت قدسی انقلاب گردد، غیر قابل تحمل بوده و طبق بند میم وصیت نامه امام(ره) با عمل انقلابی، جریان دانشجویی پایبند به انقلاب اسلامی و مردم ولایت مدار رو به رو خواهد شد.

به امید ظهور عدالت گستر گیتی
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز
مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز