خبرنامه دانشجویان ایران: بعد از اعلام توافق وزرای نفت اوپک، برخی در شبکههای اجتماعی مدعی شدند که برجام نفتی محقق شده است.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، محمدجواد اخوان در کانال تلگرامی خود نوشت:
بعد از اعلام توافق وزرای نفت اوپک، برخی در شبکههای اجتماعی مدعی شدند که برجام نفتی محقق شده است.
حال باید دید دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟
عربستان پذیرفته که تولید نفت خود را به 10 میلیون بشکه کاهش دهد. این یعنی بیش از رقم تولیدی این کشور در سال 2013.
در سوی دیگر ایران نیز تولید خود را از 3.975 میلیون بشکه به 3.797 برساند.
به همین منوال دیگر کشورهای اوپک نیز ...
اگر این تصمیم جمعی به افزایش قیمت نفت بیانجامد، روی کاغذ به نفع ایران و دیگر تولیدکننده هاست، اما فقط روی کاغذ.
چرا؟ چون اولا هنوز نمیتوان با اطمینان گفت که کشورهای امضاکننده در عمل نیز پایبند باشند. ثانیا تولیدکنندگان غیراوپک معلوم نیست به این توافق عمل کنند. ثالثا حتی اگر تولید نفت ایران چند برابر شود و قیمت نفت هم توامان افزایش یابد، باز در عمل سفره مردم را چرب تر نخواهد کرد، چرا که نفتی که فروش رود، اما انتقال درآمد حاصل از فروش آن با چالش و هزینه های زیادی همراهست، عملا تاثیر مثبت چندانی بر اقتصاد ملی نخواهد داشت.
بنابراین برجام نفتی هم اگر واقعا رخ داده باشد رهاوردی در حد همان تقریباً هیچ دارد.