کد خبر: 225619

وزیر علوم: تعداد دانشجویان کشور پس از انقلاب 25 برابر شد

وزیر علوم با اشاره به اینکه در قالب طرح آمایش، کشور به 10 منطقه تقسیم شده و استان گلستان نیز در منطقه 2 قرار دارد، اظهار کرد: دانشگاه ها باید با یکدیگر هم افزایی داشته باشند. رشته های مشابه نباید در یک منطقه باشد و بسیاری از رشته های تحصیلی که عمرشان تمام شده، باید کنار گذاشته و رشته های جدید بسیار زیادی تاسیس شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال 57 تعداد دانشجویان کشور در همه مقاطع تحصیلی 175 هزار نفر بود که این تعداد اکنون 25 برابر شده است.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از ایسنا، دکتر محمد فرهادی در مراسم جشن انقلاب و افتتاح آزمایشگاه تحقیقات آب و رسوب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با تبریک سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آیت الله هاشمی نقش بسیار ارزنده ای در پیروزی انقلاب و توسعه آموزشی به خصوص در رشته‌های بیوتکنولوژی کشور داشت.

به گفته وی وضعیت آموزشی عالی و فناوری کشور بعد از انقلاب اسلامی رشد و توسعه گسترده هم لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی داشته است. امروز شاخص ها نشان می دهد که یکی از قدرت های علمی در جهان و رتبه اول در منطقه هستیم.

وزیر علوم با بیان اینکه تعداد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور نسبت به سال 57، 12 برابر شده افزود: در حال حاضر 80 هزار نفر نیروی هیات علمی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور داریم که از این لحاظ نیز شاهد رشد 11 برابری هستیم.

وی با اشاره به سهم 1.79 درصدی ایران در تولید علم دنیا، اظهار کرد: 2.2 درصد از مقاله های پر استناد و داغ دنیا را به خودمان اختصاص دادیم که نشان دهنده رشد علمی در کشور است.

فرهادی تاکید کرد: بر اساس شاخص global in novation index در دو سال گذشته رتبه نوآوری کشور 113 بود که در حال حاضر این رتبه به 78 رسیده است.

وی به وجود 39 پارک علم و فناوری در کشور اشار کرد و گفت: دانشگاه ها نیز می توانند شرکت دانش بنیان داشته باشند و این جزو امتیازاتی است که به دانشگاه ها داده شده است.

وزیر علوم، تعداد مراکز رشد در کشور را 169 مرکز عنوان کرد و افزود: در این مراکز ایده تبدیل به یک محصول می ‎شود و در شرکت ‎های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری به تولید انبوه می رسد.

فرهادی منابع انسانی کارآمد را بهترین سرمایه کشور دانست و گفت: این منابع انسانی هستند که در توسعه نقش ایفا می کنند و صرفا منابع کانی، زیر زمینی و معدنی ملاک توسعه نیستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تولید شغل به ویژه در 2 سال اخیر که بالغ بر 750 هزار شغل در امسال و سال گذشته ایجاد شده، صورت گرفته است اما به دلیل آنکه متقاضیان کار زیاد شده اند، بر تعداد بیکاران ما افزوده می شود.

فرهادی با بیان اینکه موضوع دانشگاه های کار آفرین نسل سوم با جدیت دنبال می شود، گفت: تدوین برنامه ریزی آموزشی در رشته های تحصیلی مختلف، تدوین برنامه های درسی، دوره های کارآموزی و کارورزی و حضور در صنعت و فرصت های مطالعاتی صنعتی از جمله فعالیت هایی است که در این جهت انجام شده است.

وی با بیان اینکه دانشجویان رشته های فنی و مهندسی ملزم به گذراندن بخش کارورزی در صنعت هستند، تصریح کرد: در این زمینه صنایع بزرگ هنوز به میدان نیامده اند، اما صنایع خرد و متوسط به خوبی همکاری می کنند.

فرهادی با اشاره به موضوع ماموریت گرا کردن دانشگاه ها، اظهار کرد: دانشگاه های استان گلستان با توجه ظرفیت های کشاورزی، جنگلداری و باغداری در استان، نیازمند این هستند که به سمت این موضوعات روی بیاورند.

وی در پایان تصریح کرد: در تعاملی که با برجام با دنیا شده، در عرصه های مختلف از جمله علم و فناوری توانستیم تعاول خوبی با دنیا برقرار کنیم به طوری که در دو سال گذشته نزدیک به 250 پروژه تحقیقاتی را با کشورهای پیشرفته در دست اجرا داریم.

وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری دوره های تحصیلی مشترک به طوری که دو سال از تحصیل در کشور ما و دو سال در کشور دیگر صورت گیرد، تاسیس رشته های مختلف و گذراندن بخشی از تحصیل دکتری برای دانشجویان ما قسمتی از تعاملات صورت گرفته با کشورهای پیشرفته است.

مرتبط ها