کد خبر: 233763

انتقاد محسن رضایی از دولت درباره برجام

برخی معتقدند دولت همه تخم مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشت و نباید این کار را می‌کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی معتقدند دولت همه تخم مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشت و نباید این کار را می‌کرد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از تسنیم، برنامه این هفته «دست‌خط» میزبان محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

مجری: در جنگ همه شما همه جوان بودید مانند شما، آقای صفوی، فرماندهان سپاه، حاج قاسم سلیمانی آن  زمان چقدر سن داشتند؟

18 سالش بوده است، الان به 30 ساله ها هم اعتماد نمی شود چه برسد به 18 ساله ها، در حالی که انرژی، شادابی، نشاط، پرکاری ما در نسل جوان است.

مجری: بعد از قضیه برجام خیلی انتظار داشتند بالاخره با توجه به صحبت هایی که به ویژه دولتمردان می  کردند گره های اقتصادی، کلاف سردرگمش مقداری باز شود برخی معتقدند دولت همه تخم مرغ هایش را در سبد برجام گذاشت و نباید این کار را می کرد، برخی هم می گویند باید صبر کرد برجام تازه شروع شده است و احتمالاً یکی دو سال دیگر جواب خواهد داد، شما به کدام معتقد هستید؟

در مساله برجام واقعاً نظام هزینه داد و دفاع کرد از اینکه این مذاکرات جلو برود، بارها رهبر بزرگوار انقلاب دفاع کرد، خود ما بارها به پیروی از رهبر انقلاب اسلامی حمایت کردیم از مذاکرات ولی دو اشتباه اساسی صورت گرفت، یکی اشتباهات تاکتیکی است، یکی اشتباهات استراتژیکی در برجام ،اشتباهات تاکتیکی یک بخشی مربوط به شتابزدگی بود، لذا پیوستی که باید در زمینۀ اقتصاد نوشته می شد، این پیوست خیلی ضعیف است یعنی باید در پیوست اقتصادی حداقل 10، 15 حکم برای خزانه داری آمریکا می نوشتند که به محض اینکه این امضاء شد خزانه داری آمریکا آن 10، 15 حکم را ابلاغ کند به اقتصاد آمریکا و به اقتصاد بین الملل، حالا آن احکام نیست! لذا در کلیات، در اجمال بحث هایی شده است اما روی زمین نمی آید و پیاده نمی شود، لذا وقتی الان دوستان ما به بانکهای بزرگ خارجی مراجعه می کنند، دولت، بانک مرکزی مراجعه می کنند می گویند ما می ترسیم، می گویند چرا می ترسید؟ تحریم ها برطرف شده است، می گویند تحریم ها برطرف شده است ولی حکم روشنی برای ما از طرف خزانه داری آمریکا نیامده است، آنها باید یک حکمی به ما می دادند که شما مبادلات با ایران شروع کنید.

اشتباه استراتژیکی آنها هم این بوده که آمدند تاکتیک را به جای استراتژی گرفته است، در حالی که هر کسی تاریخ سیاسی آمریکا را مطالعه کند می بیند جمهوری خواه دارند، دموکرات دارند، دموکرات طرفدار مذاکره اند، یاسر عرفات آمد با کلینتون قراردادی بست فکر کرد نفر بعدی که میآیند پایبند است، آقای بوش آمد زد زیر قرارداد و اسلحه اش را گذاشت کنار به امید اینکه گل دریافت کند، بعد آمدند از آقای یاسر عرفات گل هم گرفتند یعنی انتخابات نوار غزه را با اینکه سازمان ملل تایید کرد و ابتدا خود آقای بوش هم تایید کرد ولی بعد که خواندند و نتایج آراء را خواندند آقای بوش زد زیر آن و قبول نکردند، وقتی اوباما عوض می شود، دموکرات ها عوض می شوند و جمهوری خواه ها می آیند باید یک تاکتیک دیگری در پیش گرفت.

خوشبختانه مقام معظم رهبری اینها را خیلی دقیق درنظر گرفت، یعنی مصوبه مجلس را کافی ندانست، 7، 8 بند به برجام اضافه شده.

مجری: 9 تا الزام

9 الزام اضافه ،البته ما این را قبول داریم و اگر کسی امضای رهبری را قبول نداشته باشد دیگر نباید بگوید من انقلابی هستم، انقلابی کسی است که امضای رهبری را قبول داشته باشد، ایشان 9 الزام، بنابراین برجام مشروط، می شود همان برجام تاکتیکی، برجام مشروطی که رهبر انقلاب تعیین کرده کاملاً هوشیارانه و آگاهانه بوده و باید دقت کرد که به این احترام گذاشته شود و بعضی از دوستان انقلابی ما جلوتر از رهبری حرکت نکنند. با همین احوال هنوز امکانات بین المللی وجود دارد که دولت برود روی این طلب هایی که ما از آمریکا داریم و بدهی هایی که آمریکایی ها به ما دارند در برجام، از طرق بین المللی بروند و اینها را نقد بکنند، پیگیری کنند.

آقای ترامپ یک زرنگی کرده آمده گفته است من پاره نمی کنم ولی تحریم های جدید ایجاد می کنم این برای در رفتن از عدم تعهدات برجام است دوستان ما نباید الان یک گاردِ منفعلانه بگیرند و بگویند ما از خیر برجام بگذریم که تحریم جدید نیاید، این چیزی است که ترامپ می خواهد و هوشیارانه دارد این کار می کردند یعنی بسیاری از جوسازی های ترامپ برای این است که دولت دیگر نرود دنبال اینکه آن تعهداتی که در برجام است...، همان مقداری که آمده آنها را نقد کند و فعال بکند.

مجری: بعضی ها می گویند ترامپ دنبال راه انداختن جنگ است، این جدی است؟

اینکه نباید ترامپ را تحریک کرد حرف درستی است، چون ما همیشه باید روحیۀ رهبران دنیا را درنظر بگیریم، نمی شود بدون شناخت رهبران دنیا عملی را انجام بدهیم نباید ایشان را تحریک کرد  این حرف درستی است ولی  ما نباید به ایشان هم میدان بدهیم که بیاید در زمین ما بازی کند یا گام به گام جلو بیاید این یک هنر می خواهد، هنر دیپلماسی می خواهد؛ به همین دلیل من پیشنهاد کردم شما بیایید به جای دیپلماسی سیاسی بیشتر روی دیپلماسی اقتصادی فعال شوید الان؛

مجری: یعنی چه بکنند؟

کارهای زیادی می توانند بکنند، اولین مساله این است که بعضی از سفارتخانه های ما که بسیار برای ما مهم است و زمینۀ اقتصادی برای ما وجود دارد، اینها را اقتصاددان بگذارند، برای چه دیپلمات می گذارند؟

مجری: از آن ظرفیت های اقتصادی به خوبی استفاده بکنند؛

که اینها بتوانند به خوبی استفاده کنند یا اگر دیپلمات می گذارند، دیپلمات هایی بگذارند که اقتصاد را خوب می فهمند و مشاورین اقتصادی یا بخش اقتصادی را مثلاً در هند، چین، در ژاپن، در کره و در کشورهای منطقه یک تحول اساسی باید در ساختار وزارت خارجه ما صورت بگیرد، البته من شنیدم آقای ظریف یک پیشنهاداتی دارد برای این کار، مساله دوم این است که حقوق بین الملل را ما تاکنون خوب استفاده نکردیم، الان نقض هایی که برجام نقض شده، من تحرک جدی نمی بینم در این که ایران برود شکایت کند، معرکه بگیرد، داد بزند، فریاد بزند؛

مرتبط ها