کد خبر: 235823

آیت‌الله مصباح یزدی:

فجیع‌ترین حادثه تاریخ یعنی عاشورا، چیزی جز زیبایی نیست

وی با اشاره به آیه 7 سوره سجده «الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِینٍ؛ همان کسى که هر چیزى را که آفریده است نیکو آفریده و آفرینش انسان را از گل آغاز کرد» گفت:‌ بنابراین نمی‌توان گفت که دنیا چیز بدی است؛ چراکه دنیا مخلوق خداست.

خبرنامه دانشجویان ایران: آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه حادثه عاشورا فجیع‌ترین حادثه‌ای است که در طول تاریخ سراغ داریم گفت:‌ اما اگر این اتفاق تلخ نبود مسیر سعادت حسینی نمایان نمی‌شد. بنابراین دیدن این حادثه فجیع در مجموع حوادث بعدی چیزی جز زیبایی نمایانگر نخواهد بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حضرت آیت الله مصباح یزدی در برنامه «زمزمه معرفت» رادیو معارف در رابطه با موضوع «دنیا طلبی یکی از دلائل سقوط انسان» گفت: دنیا به عنوان یک عامل سقوط انسان مطرح است. اکنون یکی از سؤالاتی که در این زمینه مطرح است این است که اگر چه دنیا در فرهنگ اسلامی  به عنوان عامل فساد، سقوط و به طور کلی عامل شری محسوب می‌شود که باعث فریب و انحراف انسانها می‌شود اما بالاخره مخلوق خداست و خداوند فرموده است که مخلوقاتش را بروجه حسن آفریده است.

وی با اشاره به آیه 7 سوره سجده «الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِینٍ؛ همان کسى که هر چیزى را که آفریده است نیکو آفریده و آفرینش انسان را از گل آغاز کرد» گفت:‌ بنابراین نمی‌توان گفت که دنیا چیز بدی است؛ چراکه دنیا مخلوق خداست.

آیت‌الله مصباح یزدی در رابطه با این تعارضی که در ابتدا به نظر می‌رسد؛ از یک طرف دنیا مخلوق الهی است و از طرف دیگر در قرآن و روایات و به تبع آن در کتابهای اخلاقی مذمت شده است گفت: باید در نظر داشت که واژه «حسن»،«خیر» و امثال این واژه‌ها دارای یک مفهوم هستی شناسی است و یک معنای ارزشی و اخلاقی است و این دو با یکدیگر تفاوت دارند و ملازمتی در بین آنها وجود ندارد.

وی افزود: گاهی یک چیز را زیبا می‌نامیم وگاهی خلقی را که موجب یک رفتاری است را زیبا می‌نامیم و این دو با یکدیگر تلازمی ندارند؛ چراکه ممکن است چیزی وجودش خوب باشد اما رفتاری که ما نسبت به آن انجام می‌دهیم بد باشد. مثلا در بین حیوانات مار موجودی موذی است همانگونه که زهر مار اصطلاح شده برای زمانی که بخواهند به بسیار بد بودن چیزی اشاره کنند یا تعبیر زشتی از چیزی به کار ببرند. این درست است که زهر مار کشنده است اما اصل وجود آن حسن است و شامل آیه است چرا که جزء مخلوقات الهی است. امروزه بسیاری از بیماری‌ها با زهر مار درمان می‌شوند و مراکزی در دنیا وجود دارد که مار را پرورش می‌دهند و زهرش را می‌گیرند و برای مداوا به قیمتهای گزاف به فروش می‌رسد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: این یک نوع وصف است که خیر و شر را نسبت به موجودات دیگر در نظر بگیریم. بسیاری از داروها اینگونه هستند. این نوع بیان از خیر و شر و حسن و قبح نسبی است؛ چرا که نسبت به یک چیز اثر مثبت دارد و خوب است و نسبت به چیز دیگر بد است و اثرات مخرب دارد ولی خداوند خلقتش در یک نظام کلی اگر در نظر گرفته شود حسن و زیبا است و هیچ چیز بیهوده در آن نمی‌یابید.

وی با بیان اینکه حادثه عاشورا فجیع‌ترین حادثه‌ای است که در طول تاریخ سراغ داریم گفت:‌ اما اگر همین اتفاق تلخ نبود آن شجاعت، فداکاری، تبعیتشان از خداوند، خیر خواهیشان برای مردم و چیزهایی که به واسطه یاد آن و تأثر از آن میلیاردها انسان آمرزیده می‌شوند، نمایان نمی‌شد. بنابراین دیدن این حادثه فجیع در مجموع حوادث بعدی چیزی جز زیبایی نماینگر نخواهد بود.

آیت‌الله مصباح یزدی نوع دوم حسن و قبح را در رابطه با افعال انسان دانست و افزود: در رابطه با افعال انسان حسن و قبحی وجود دارد؛ اگر انسان کار خوبی کرد مستحق دریافت پاداش است و اگر کار بدی کرد مستحق عقاب است و این حسن و قبح در شرایطی محقق می‌شود  که فاعلی  زمینه هر دو کار برایش امکان‌پذیر باشد.

مرتبط ها