کد خبر: 237677

تحلیل سه نماینده تشکل‌های دانشجویی درباره عبارت «آتش به اختیار»

منظور از آتش به اختیار که رهبر انقلاب به کار بردن این است که به قدری کار در جمهوری اسلامی ایران بر زمین مانده که جوان انقلابی نباید منتظر حل و برطرف کردن آنها از سوی نهادها، دستگاهها و بخشنامه ها باشد. یعنی اینکه جوان انقلابی نباید فقط گلایه کند و کار دیگری انجام ندهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: نمایندگان تشکل های دانشجویی درباره عبارت «آتش به اختیار» که رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویی عنوان کردند، تحلیل‌هایی را ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان تصریح کردند که اگر «قرارگاه های فرهنگی» دچار اختلال شدند و اصلی را از فرعی تشخیص ندادند، دانشجوها آتش به اختیارند.

*متین منتظمی دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور در یادداشتی به تحلیل عبارت «آتش به اختیار» پرداخت:

دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب و بیانات ایشان در این دیدار مانند همیشه راهگشای دانشجویان بود و عزم آنها را برای حرکت در مسیر انقلاب بیش از بیش جزم تر کرد.

بیانات رهبر انقلاب در این دیدار امسال صریح تر از هر زمان دیگری بود به طوری که برخی از دشمنان نظام و انقلاب و دوستان آنها در داخل مانند هر زمان دیگری ازاین صراحت لهجه سوءاستفاده کردند و تحلیل های ناقص خود را در این را بطه ارائه می دهند.

رهبر انقلاب در این دیدار در پاسخ به انتقادات دانشجویان نسبت به عملکرد برخی دستگاهها از واژه آتش به اختیار استفاده کردند که برخی به عمد این سخن رهبری را به هرج و مرج طلبی و بی توجهی به دستگاههای قانونی تفسیر می‌کنند.

همه کسانی که در جلسه دانشجویان با رهبر انقلاب حضور داشتند و با  روحیه ایشان آشنا هستند می دانند این واژه رهبری"آتش به اختیار" هرگز به معنی هرج و مرج و یا نادیده گرفتن جایگاههای رسمی و قانونی کشور نیست.

دانشجویان نظر رهبری را درباره قانون به خوبی می دانند؛ زیرا در بسیاری از همین دیدارها از زبان ایشان گلایه هایی نسبت به عملکرد در برخی مقاطع و احیانا برخی رفتارهای و عملکردهای خارج از چارچوب قانون را شنیده اند.

منظور از آتش به اختیار که رهبرانقلاب به کار بردن این است که به قدری  کار در جمهوری اسلامی ایران بر زمین مانده که جوان انقلابی نباید منتظر حل و برطرف کردن آنها از سوی نهادها، دستگاهها و بخشنامه ها باشد. یعنی اینکه جوان انقلابی نباید فقط گلایه کند و کار دیگری انجام ندهد.

در واقعیت جامعه می بینیم بسیاری از نهادها با کارهای انباشته شده انجام نشده و بروکراسی های غیر قابل باوری مواجه هستند که پیگیری آنها زمان زیادی می برد لذا دانشجویان انقلابی کشور باید علاوه بر انتقادات خود گوشه ای از کار را گرفته و وارد میدان عمل شوند این وارد عمل شدن هم زمانی است که مسئولان و نهاد های ذیربط یا ندانند و نتوانند کاری را انجام دهند، شاید برخی دستگاهها اولویت های دیگری برای خود در نظر گرفته باشند که اینجا دانشجوی جوان انقلابی می تواند آتش به اختیار اقدامات به زمین مانده را به دست گیرد و اولویتهای انقلاب را پیگیری کند.

سخنان رهبری در این دیدار به دانشجویان اعتماد به نفس دوباره بخشید. قطعا جوان مومن انقلابی هیچ وقت اجازه هزینه سازی برای نظام را به خود نمی دهد زیرا هدف خود را اعتلای انقلاب اسلامی قرار داده و  به همین دلیل آتش به اختیار  بودن حکم می کند در راستای انقلاب اسلامی کارهای به زمین مانده نظام را دنبال کند.

*علی بیانی دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت در رابطه با تحلیل توصیه آتش به اختیار بودن رهبری معظم انقلاب نوشت:

 آتش به اختیاریم اما …

تامل و سیر در بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان ذهن‌ها را با تعبیر جدیدی به نام "آتش به اختیار" به فکر عمیق فرو برد. نکته‌ای که معظم له فرمودند این است: «گاهی اوقات احساس می‌شود دستگاه‌های مرکزی فکری و فرهنگی و سیاسی دچار اختلالند و تعطیلند؛ ینکه در وضعیتی که ما این‌همه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان آهنگ قبل فطار پخش بشود یا نشود، این می‌شود مسئله‌ی اصلی، نامه‌نگاری می‌کنند؛ این پیداست این دستگاه اختلال پیدا کرده؛ مسئله‌ی اصلی را از فرعی تشخیص نمی‌دهند. وقتی این‌جوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن‌وقت اینجا شما آتش به اختیارید.»

این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است اول اینکه دستگاه‌های مسئول در زمینه فرهنگ و اندیشه در بهترین شرایط دچار اختلاند و یعنی باید به صورت جدی برای آن مجموعه‌ها فکر کرد قطعا یکی از مجموعه‌های مذکور شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است و باقی بماند هبرای فرصتی دیگر که وظیفه تشکل‌های دانشجویی انقلابی امروزه می‌باشد که با رصد دقیق این مجموعه‌ها و با استفاده از ظرفیت‌های خود آن‌ها را بهبود ببخشند.

اما موضوع اصلی این یادداشت به بخش دوم بیانات معظم له می‌پردازد آنجایی که ایشان فرمودند شما آتش به اختیارید و این نشان از اعتماد و اطمینان ایشان از دانشجویان انقلابی نسل سوم و چهارم می‌باشد یعنی انتقادات عملیات‌ها و در مجموع مواضع تشکل‌های دانشجویی تاکنون مثبت بوده اما باید در فضای جامعه به خصوص دانشگاه عینیت بخشیده شود و فضای انقلابی در دانشگاه‌ها وسیع‌تر گردد.

در پایان باید عرض شود آن متوهمانی که هر فرصتی نصیب‌شان شود ساختارشکنی می‌کنند و حتی در زمان پیروزی ظرفیت نداشته خود را بروز می‌دهند و آنچه لایق خودشان است را به دانشجویان انقلابی نسبت می‌دهند و از این "آتش به اختیار بودن" تعابیر عجیبی می‌کنند باید به آن‌ها گفته شود آتش به اختیاریم اما قطعا جامعه و دانشگاه به خاطر رفتارهای انقلابیون مرعوب نمی‌شود قطعا به خاطر رفتارهای ما امتحانات دانشگاه به تعویق نمی‌افتد قطعا کشور 8 ماه به خاطر منفعت‌طلبی ما به آشوب کشیده نمی‌شود و ...

*محمدامین سلیمی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور طی یادداشتی درباره «آتش به اختیار» تحلیلی ارائه کرد:

وقتی در حسینیه امام در محضر رهبر انقلاب نشسته بودیم و آقا این بحث ساده و مشخص را مطرح کردند گمان نمیکردم که عده ای بتوانند با تخیلاتشان و البته به مدد چند کانال و خبرگزاری و تحلیلگر بیمار به این نتیجه برسند که ایشان فرمان به هرج و مرج  داده اند. مطمئنم خیلی ها که الان خوشحال از اینکه هشتک جدید پیدا کرده اند شبکه های اجتماعی را به رگبار بسته اند به خودشان حتی زحمت نداده اند بروند بیانات رهبری را کامل بخوانند

موضوع ساده تر از این حرفهاست. دانشجویان در جلسه، نهادی در کشور نماند که نقد نکنند. از سپاه و شورای نگهبان گرفته تا دولت و مجلس و قوه قضائیه و دستگاه های زیر نظر رهبری. از ناکار آمدی سیستم نالیدیم و از عملکرد ضعیف دستگاه ها گله کردیم. آقا در بیاناتی ما را متوجه این امر کردند منتظر نباشید لزوما این دستگاه ها و ساختارها کار انقلاب را جلو ببرند و یا گفتمان انقلاب را تقویت کنند ممکن است دستگاهی اولویت غلط داشته باشد. خودتان بنشینید اندیشه کنید فکر کنید ایده بدهید نظریه پردازی کنید و اقدام کنید و برای پیشبرد اهداف انقلاب دلخوش به این و آن نباشید.

اگر یک نفر در این کشور حقیقتا به قانون و ساختار مندی اعتقاد داشته باشد شخص آقای خامنه ای است. آقا روشنفکرتر و قانونمند تر از این حرف هاست. آنقدر که گاها دیده ام خود حزب اللهی ها را از شدت قانون مداری کلافه میکنند. حالا اینکه عده ای بیانات مشوقانه ایشان در حوزه حضور فعال در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، آن هم در جمع دانشجویان تشکلها را  با تعابیر خشونت بار و نظامی برداشت میکنند، یا از سر بیماری و خیانت است یا از سر غفلت.

این آقا همانی است که هم تسخیر سفارت انگلیس را رد کرد. هم سفارت عربستان را رد کرد. هم تحصن مقابل مجلس بر سر ماجرای برجام. این آقا همانی است که وقتی سال گذشته در دیدار سوالی مطرح شد مبنی بر اینکه قوانین کشور اجازه کنش انقلابی را نمیدهند و نمیتوان تحصن کرد یا عمل انقلابی انجام داد، رسما چشم در چشم بسیجیان دوختند و فرمودند که قانون رعایت شود و با این قضیه کنار بیایید.

البته نمیتوان گله کرد. از کسانی که رهبران مادی و معنویشان صاحبان گفتمان "اگر رای نیاوریم بریزید تو خیابونها" هستند بیش از این برداشت های ناقص انتظار نمیرود. افرادی که ۸ سال پیش همه قوانین و نهادها و ساختارهای کشور را به هیچ گرفتند و مردم را تشویق به حضور در کف خیابانها و به آتش کشیدن معابر کرده اند در همین حد از فهم انتظار میرود.خنده دار است که آقایان دغدغه قانونمندی پیدا کرده اند.

تکرار میکنم اگر یک نفر در کشور معتقد به نظم و قانون و ثبات باشد و معتقد به ساختارها، شخص آقای خامنه ای است.

مرتبط ها