کد خبر: 239728

در جلسه امروز مسئولان دانشگاه آزاد و وزارت علوم در کمیسیون آموزش چه گذشت؟

تکلیف دانشجویان دانشگاه آزاد همچنان در ابهام

تعداد رشته های نهایی دانشگاه آزاد تثبیت نشده و از سوی دیگر تنها تحت شرایط فوق یعنی داشتن دکترای تخصصی آن رشته و داشتن فارغ التحصیل ارشد می‌توانند نسبت به ابقای کد رشته های محذوف در دفترچه امیدوار باشند.

خبرنامه دانشجویان ایران: ازسویی تعداد رشته های نهایی دانشگاه آزاد تثبیت نگردیده و از سوی دیگر تنها تحت شرایط فوق یعنی داشتن دکترای تخصصی آن رشته و داشتن فارغ التحصیل ارشد می توانند نسبت به ابقای کد رشته های محذوف در دفترچه امیدوار باشند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در پی تصمیم وزارت علوم مبنی بر حذف 2900 کدرشته دانشگاه آزاد و ایجاد التهاب برای دانشجویان و مسئولین این مجموعه، امروز نشست امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بر همین اساس از حاضرین این جلسه، خبرهایی درباره محتوا و آنچه گذشت، منتشر شده که در ادامه به تشریح آن می پردازیم:

حجت‌الاسلام سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  با اشاره به جلسه امروز این کمیسیون با حضور وزیر علوم و سرپرست  دانشگاه آزاد اسلامی درباره رشته محل‌‌های حذف شده دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: جلسه خوبی بود و علاوه بر وزیر علوم، معاون آموزشی وزارت علوم، رئیس سازمان سنجش، سرپرست دانشگاه آزاد و معاونان این دانشگاه حضور داشتند.

وی افزود: در کل در این جلسه وزارت علوم و دانشگاه آزاد درباره رشته محل‌های این دانشگاه به توافقاتی رسیدند. قرار شد وزارت علوم امسال گشایش‌هایی را در این زمینه قائل شود و برای رشته‌هایی که استادیار و استاد مدعو دارند مانند سال گذشته مجوز صادر کنند. دانشگاه آزاد هم برای ارتقای کیفیت و رفع مشکلات مورد نظر وزارت علوم اقداماتی را انجام دهد و از کیفیت مغفول واقع نشود.

سلیمی تاکید کرد: هنوز تعداد رشته‌های نهایی مشخص نشده، اما وزارت علوم تاکید کرد طی روزهای آینده این مسئله اطلاع‌رسانی می‌شود.

سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی اختلاف نظر میان دانشگاه آزاد و وزارت علوم در جلسه امروز این کمیسیون با حضور وزیر علوم و معاونان و نیز مسئولان دانشگاه آزاد گفت: در پایان جلسه جمع‌بندی خوبی صورت گرفت و مشکل بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در استان‌ها حل شد.

وی در توضیح خاطرنشان کرد: در جمع‌بندی تصمیم بر این شد آن دسته از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که اکنون کرسی دکترا دارند، مقطع ارشد‌شان در آن رشته حذف نمی‌شود، به علاوه آن دسته از واحدها که پیشتر کرسی کارشناسی ارشد در رشته‌ای داشته‌اند نیز از این به بعد کرسی ارشد در آن رشته خواهند داشت.

میرزاده گفت: همچنین مقرر شد شعبه‌هایی که دست کم 3 استادیار تمام وقت و یا 2 استادیار تمام وقت و 2 استادیار نیمه‌وقت دارند نیز کرسی‌های مقطع ارشد خود را تثبیت کنند.

محمد مهدی زاهدی درباره نشست امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جلسه امروز این کمیسیون با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، معاون آموزشی وزارت علوم و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در فضایی علمی و تخصصی برگزار شد و سعی کردیم اختلافات موجود میان این نهاد علمی را در چارچوب مقررات بررسی و برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرفین در این جلسه به این توافق رسیدند که همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که دارای رشته‌های دکتری تخصصی هستند، چنانچه مجوز رشته‌های کارشناسی ارشد آنها حذف شده است، مجوز آنها صادر شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که مورد توافق طرفین قرار گرفت این بود که به همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که دارای رشته محل‌های کارشناسی ارشد هستند و تاکنون در این رشته‌ها فارغ‌التحصیل داشته‌اند، مجوز پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید داده شود.

با توجه به اظهارات فوق مسئولین که در چهارچوب نشست امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، مشکلاتی را که برای دانشجویان ارشد در پی حذف کد رشته ها ایجاد گردیده را نمی توان تمام شده دانست.

ازسویی تعداد رشته های نهایی دانشگاه آزاد تثبیت نگردیده و از سوی دیگر تنها تحت شرایط فوق یعنی داشتن دکترای تخصصی آن رشته و داشتن فارغ التحصیل ارشد می توانند نسبت به ابقای کد رشته های محذوف در دفترچه امیدوار باشند. همچنین مشکل عمده وریشه ای این تحولات در دانشگاه آزاد حذف و اضافه چند رشته در این دانشگاه نیست، بلکه مشکل اطلاع رسانی به موقع به دانشجویان مبنی بر این تحولات است که باعث اعتراض اساتید و دانشجویان شده است.