کد خبر: 241731

تفاوت ویروس، کرم و تروجان در چیست؟

زمانی که کرم ها در شبکه منتشر شوند، بار ترافیکی خیلی سنگینی را درون شبکه ایجاد می کنند و باعث کاهش سرعت شبکه می شوند. در نظر داشته باشید کرمی که در سیستم شما وجود دارد می تواند به اندازه یک ویروس اعمال مخرب انجام دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: انواع دیگری از ویروس های کامپیوتری می توانند فایل هایی با پسوند های دیگر را نیز آلوده کنند. مانند ماکرو ها در نرم افزار Word یا Excel از مجموعه آفیس.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از صفر تا قهرمان، بعضی از افراد, تمام نرم افزارهای مخرب را ویروس کامپیوتری نام گذاری می کنند اما در واقع این نرم افزارهای مخرب به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می شوند و با هم تفاوت دارند! ویروس ها , کرم ها و اسب های تروجان (Trojan) از انواع مختلف نرم افزارهای مخرب یا در اصطلاح , “بد افزار” هستند. این بدافزارها به اشکال متفاوتی منتشر می شوند  و حتی عملکردهای متفاوتی دارند که در این مقاله به بیان آن ها می پردازیم.

ویروس چیست و چطور گسترش می یابد؟

همان طور که یک ویروس در بدن انسان به سراغ آلوده کردن سلول های بدن می رود, ویروس کامپیوتری نیز فایل های دیگر درون سیستم را آلوده می کند. زمانی که فایلی آلوده به ویروس را اجرا می کنید, این ویروس به فایل های دیگر درون سیستم انتقال می یابد و معمولا خود را به فایل های درون سیستم که پسوند exe. دارند اضافه می کند. در نتیجه هر زمان که این فایل ها اجرا شوند , ویروس نیز شروع به کار خواهد کرد.

انواع دیگری از ویروس های کامپیوتری می توانند فایل هایی با پسوند های دیگر را نیز آلوده کنند. مانند ماکرو ها در نرم افزار Word یا Excel از مجموعه آفیس. در این حالت زمانی که فایلی به سیستم دیگر منتقل شود , ویروس نیز همراه آن فایل از طریق ضمیمه ایمیل, اتصال فلش دیسک و یا به اشتراک گذاری فایل در شبکه منتشر می شود.

گاهی ویروس ها به جای اضافه شدن به یک برنامه , ابتدا برنامه را پاک می کنند و سپس خود را جایگزین آن می کنند. همچنین ویروس ها می توانند حافظه سیستم را اشغال کنند و باعث بروز خطای ناگهانی (crash) در اجرای برنامه ها شوند.

کرم چیست و چطور گسترش می یابد؟

کرم یک برنامه مستقل است و برای منتشر کردن خود نیازی به مداخله کاربر ندارد! کرم ها به جای آلوده کردن فایل های سیستم , چند نسخه کپی شده از خود را درون سیستم پخش می کنند. برای مثال کرم Mydoom نسخه هایی از خود را به تمام ایمیل های موجود در سیستم ارسال می کرد. چند کرم دیگر با نام های Blaster و Sasser , به جای ارسال خود از طریق ایمیل, از آسیب پذیری شبکه استفاده می کردند و خود را به سیستم های فاقد فایروال, می رساندند.

کرم ها می توانند از طریق ایمیل منتشر شوند

زمانی که کرم ها در شبکه منتشر شوند، بار ترافیکی خیلی سنگینی را درون شبکه ایجاد می کنند و باعث کاهش سرعت شبکه می شوند. در نظر داشته باشید کرمی که در سیستم شما وجود دارد می تواند به اندازه یک ویروس اعمال مخرب انجام دهد.

تروجان چیست و چگونه فعالیت می کند؟

در زمان های قدیم یونانی ها برای تسخیر شهر تروی , یک اسب بزرگ چوبی ساختند و به عنوان هدیه برای تروجان ها ارسال کردن و تروجان ها نیز این هدیه را با کمال میل پذیرفتند. اما این اسب چوبی بزرگ که به ظاهر توخالی بود , پر از سربازان یونانی بود و در واقع سربازان یونانی از این اسب چوبی استفاده کردند تا به طور نامحسوس از دروازه شهر بگذرند. می توانید تصور کنید که ادامه داستان به چه شکلی تمام شد!!!

تروجان ها در سیستم های نرم افزاری به همین شکل عمل می کنند. به عنوان یک دوست (یک نرم افزار قانونی و یا یک فایل Crack برای نرم افزار مورد نظر شما) وارد سیستم می شوند و دری مخفی (backdoor) برای سیستم شما ایجاد می کنند. حال نویسنده تروجان می تواند از این طریق برنامه های مخرب دیگری را برای سیستم شما دانلود کند و یا با استفاده از اینترنت شما , فعالیت های غیرقانونی انجام دهد. به نحوی که دنباله ی تمام این موارد غیر قانونی به شما ختم شود!

تروجان ها به شکل عادی منتشر نمی شوند و باید به صورت دستی توسط کاربر اجرا شوند.

موارد ذکر شده در بالا , تنها بدافزارهای موجود نیستند, بلکه بد افزارها انواع دیگری نیز دارند. مانند نرم افزارهای جاسوسی و باج افزارها.

نرم افزارهای جاسوسی می توانند در حد یک Key logger باشد که تمام اطلاعات خصوصی شما (مانند اطلاعات کارت بانکی و یا رمز عبور حساب های کاربری) را از طریق فشردن دکمه های صفحه کلید بخوانند و برای نویسنده ی این نرم افزار ارسال کنند.

به همین علت توصیه می شود حتما از صفحه کلید مجازی در زمان پرداخت های اینترنتی خود استفاده کنید.

همچنین این نرم افزارها می توانند فعالیت های شما را در بستر وب زیر نظر داشته باشند و از طریق اینترنت برای شخص مورد نظر (جاسوس) ارسال کنند. متاسفانه بعضی از آنتی ویروس ها نمی توانند این گونه نرم افزارها را تشخیص دهند اما خوشبختانه با Windows Defender می توانید مقدار زیادی از نگرانی خود را در این باره کم کنید.

نوع دیگری از بدافزارها هستند که به صورت یک آنتی ویروس تقلبی به شما هشدار می دهد که در سیستم شما ویروس وجود دارد و برای پاک سازی سیستم باید مقدار مشخصی پول پرداخت کنید. به این گونه از بدافزارها , Scareware یا Crimeware می گویند.  این بدافزارها سیستم شما را  تا زمانی که پول پرداخت نکنید و یا این بدافزار را پاک نکنید , به صورت گروگان در اختیار خود قرار می دهند.

توصیه می شود برای جلوگیری از آلوده شدن سیستم خود به این بدافزارها , حتما از آنتی ویروس بروز استفاده کنید.

 

مرتبط ها