کد خبر: 243711

عبدالملکی در جمع دانشجویان:

از بین بردن تدریجی اقتصاد با برجام

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: برای حفظ برجام لازم است قراردادهای دیگری را هم بپذیریم از این جهت نه تنها برجام صنعت هسته‌ای ما را نابود کرد، بلکه مسیر را برای از بین بردن تدریجی اقتصاد ما باز کرد

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حجت‌الله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و کارشناس مسائل اقتصادی در جمع دانشجویان و دانش‌پژوهان نهمین دوره تربیتی-آموزشی الصافات با اشاره به اهمیت اجرای اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی تعریف جهان شمول دارد و یعنی با وجود تهدید و تحریم‌های دشمن می‌تواند به اهدافش برسد، اما اهداف اقتصادی ما در اقتصاد مقاومتی عبارتند از اقتصاد مقاومتی، رفاه عمومی و پیشرفت اقتصادی.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای انزوا نیست بلکه به معنای تعامل با جهان از موضع قدرت کشور است، کشوری در تعاملات جهانی قدرتمند است که محصولات با ارزش‌تر تولید کند و محصولات کم ارزش‌تر را خریداری کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پیشرفت نماد بیرونی اقتصاد است، اضافه کرد: پس ما اقتصاد مقاومتی را احتیاج داریم برای اینکه مردم در رفاه باشند؛ از نظر اقتصادی مستقل و قدرتمند باشیم و همچنین یک کشور پیشرفته داشته باشیم.

عبدالملکی با بیان اینکه ما دو دسته تحریم خارجی و داخلی داریم، تصریح کرد: علت اینکه بعد از حدود 40 سال به اهداف عالی اقتصادی خودمان پس از انقلاب اسلامی نرسیدیم علتش تحریم‌های اقتصادی است.

وی گفت: تحریم‌های خارجی تنها 20 درصد مساله ما هستند و 80 درصد ماجرا تحریم‌های داخلی است. اول اگر تحریم‌های داخلی را رفع کنیم مشکل اقتصادی ما حل خواهد شد. ثانیاً با رفع تحریم‌های داخل، تحریم‌های خارجی هم خود به خود کم اثر می شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: تحریم‌ خارجی به تنهایی شاید بتواند مشکلاتی را پیشی بیاورد ولی نمی‌تواند اقتصاد ما را فلج کند. اما وقتی تحریم‌های خارجی با تحریم‌های داخلی ترکیب می‌شوند؛ دردسرساز می‌شوند.

وی اظهار داشت: تحریم‌های داخلی اگر برداشته شوند که هدف اصلی اقتصاد مقاومتی هم همین است، تحریم‌های خارجی را که برای تحریم‌ کننده‌ها بسیار هزینه‌بردار است را شدیداً کم اثر می‌کند. برای همین است که می‌گوییم راه حل تحریم‌ها مذاکره نیست!

عبدالملکی ادامه داد: همانطور که دیدیم بعد از برجام نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه تحریم‌های شدیدتری نیز اعمال شد. تنها راه حل‌ رفع تحریم‌های خارجی برداشتن تحریم‌های داخلی است که راه آن اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: تحریم‌های بانکی شدیدترین تحریم‌هاست که بیشتری اثر را بر روی کشور ما داشته است که باز هم جزء 20 درصد تحریم‌های خارجی است اما حدود نیمی از این 20 درصد را تحریم‌های بانکی شامل می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اما تحریمی که شبکه بانکی داخلی خودمان علیه کشور اعمال می‌کند، صد برابر تحریم‌های خارجی‌ای که آمریکا بر ما اعمال می‌کند تاثیر سوء دارد.

وی گفت: کار آفرینی یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی برای جوان‌ها است. تنها 25 درصد مشکل بیکاری مربوط به فضای کسب و کار است و 75 درصد شکل مربوط به فردی است که می‌خواهد کار انجام دهد و مهمترین مساله در 75 درصد ناآگاهی  است. در دبستان و دبیرستان و دانشگاه‌های ما هیچوقت کارآفرینی به معنای صحیح آموزش داده نمی‌شود. در صورتی که تربیت کارآفرین از 4 سالگی شروع می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: در دولت احمدی‌نژاد تحریم‌هایی علیه ایران اعمال می‌شد اما شخص آقای احمدی‌نژاد هم ضد اقتصاد مقاومتی بود هر چند که در دولت وی کسانی بودند که خالصانه کار می‌کردند اما تفاوت اصلی سیاست اقتصاد مقاومتی با نظام سرمایه‌داری در هدف آنها است.

وی گفت: در غرب و نظام سرمایه‌داری توان و پیشرفت برای حداکثر لذت مادی است که در اثر مصرف بیشتر است اما در اقتصاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران هدف اصلی عبودیت و تکامل انسان است.

عبدالملکی در ادامه موفق‌ترین دوره اقتصاد ایران، را دولت نهم و بدترین دولت را دولت یازدهم دانست.

وی افزود: برجام قرار بود تحریم‌ها را بردارد که برنداشت! بلکه سنگ پایه‌ای برای تحریم‌های شدید‌تر متضادی از سوی دشمن شد! برداشتن تحریم‌ها توسط برجام اثر بسیار کم و قابل انکاری داشت اما برای حفظ همین برجام لازم است قراردادهای دیگری را هم بپذیریم که یکی از آنها FATF و نمونه دیگر IPC است. از این جهت نه تنها برجام صنعت هسته‌ای ما را نابود کرد، مسیر را برای از بین بردن تدریجی اقتصاد ما باز کرد!

این استاد دانشگاه تاکید کرد: برجام حاصل نادانی خالص است. یعنی می‌دانم آمریکا تحریم‌ها را برنمی‌دارد و حتی صنعت هسته‌ای ما را از بین می‌برد اما رابطه با غرب و آمریکا را آمریکا را به اینها ترجیح می‌دهیم!

وی گفت: بحث ایجاد یک میلیون اشتغال سالانه و افزایش 3 برابری یارانه سه دهک اول که در انتخابات مطرح شد براساس کار کارشناسی عملی است. آقای روحانی پس از انتخابات و اواخر بهار اعلام کرد که فقط در سه ماه اول 96 (فصل بهار) یک میلیون شغل ایجاد شده است. اگر چنین باشد طبق آمار نه تنها مشکل بیکاری حل خواهد شد بلکه باید نیروی کار وارد کنیم! این اعداد و ارقام در حالیست که هجمه‌ای وسیع علیه وعده یک میلیون شغل سالیانه کاندیداهای رقیب اعمال شد.

عبدالملکی ادامه داد: در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش یارانه‌ها اصلا افزایش قیمت مطرح نیست در حکومت ولایی نباید کسی زیر چرخ اقتصادی له شود در صورتیکه در حکومت لیبرال این یک اصل ا ست! اگر همزمان با افزایش یارانه‌ها، اشتغال هم ایجاد شود، دهک‌های ضعیف کم‌کم به رشد اقتصادی می‌رسند و به دهک‌ها بهتری تبدیل می‌شوند. آن موقع می‌شود یارانه آنها را کمتر کرد.

وی ادامه داد: کارآفرین کسی است که نه تحریم، نه بحران اقتصادی و نه چیز دیگر نمی‌تواند جلوی آنرا بگیرد و در شرایط تحریم کار خود را شروع می‌کند و ادامه می‌داد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به معرفی کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد، گفت: کرباسیان اقتصاددان نیست. نظر بنده این است که یک اقتصاددان باید وزارت اقتصاد را برعهده می‌گرفت. در حالیکه دولت تدبیر و امید دم از تخصص‌گرایی می‌زند هم وزیر اقتصاد دولت دوازدهم و هم رئیس‌ بانک مرکزی هیچیک اقتصاددان نیستند.

وی گفت: حتی در لیست پیشنهادی نمایندگان مجلس که به لیست امید معروف بود یک اقتصاددان وجود نداشت و اکنون حتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم اقتصاددان نیست.

این استاد دانشگاه گفت: در اقتصاد مقاومتی همه باید از نظر اقتصادی مقاوم شوند. از کارگاه‌های تولیدی تا خانواده، جوان و شهر باید مقاوم شوند. مقاومت اقتصاد از پایین‌ترین حد شرع شده و تا به بالا ادامه دارد.

منبع: فارس

مرتبط ها