کد خبر: 251832

در دانشگاه شهید رجایی مطرح شد؛

حضرتی: رقبا می‌خواهند راه افراط را برویم

الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس، سخنران مراسم روز دانشجوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به میزبانی مجمع اسلامی دانشجویان این دانشگاه بود

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از اعتماد، الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس که سخنران مراسم روز دانشجوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود با بیان اینکه «کسانی که منشأ تحول در زندگی بشریت و رخدادهای مهم شدند کسانی بودند که در تمام مراحل زندگی درد و رنج کشیدند، زندان‌ها رفتند، شکنجه‌ها شدند و محدودیت‌ها و محرومیت‌ها چشیدند»، گفت: «اگر زندگی رهبران تحولات جهان را بررسی کنید کسی را پیدا نمی‌کنید که در آسایش بزرگ شده باشد. حتی اگر کسی هم در رفاه بوده باشد، دغدغه فکری داشته و از این جهت آرامش نداشته است.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم با مذمت آن دسته از دانشجویانی که بی‌تفاوت نسبت به اوضاع کشور هستند و با بیان اینکه «برخی هستند که راه بی‌تفاوتی را انتخاب کرده‌اند، کاری به مسائل ندارند، حتی دغدغه علمی هم ندارند و فقط دنبال گرفتن مدرک برای این هستند که در اداره‌ای مشغول به کار شوند»، گفت: «در مقابل هم تعدادی ولو در اقلیت هستند که روز دانشجو افرادی را برای سخنرانی دعوت می‌کنند یا نشریه می‌گیرند و در این مسیر به چالش می‌افتند و حتی ممکن است گرفتار شوند و نشریه آنها متوقف شود یا به کمیته انضباطی بروند، زندانی شوند و محرومیت تحصیلی پیدا کنند اما با همه اینها دست از فعالیت نمی‌کشند، چون احساس می‌کنند اگر این کار را نکنند به تعهدی که در روز الست با خدای خود بستند متعهد نماندند.»

او با بیان اینکه «طبیعی است که انسان عدالت‌طلب و آرمانگرا رنج هم بکشد»، افزود: «ما اصلاح‌طلبان انتظار نداریم که زیر پای ما فرش قرمز پهن کنند.»

توصیه دانشجویان به فعالیت سیاسی با حفظ اعتدال
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با توصیه دانشجویان به فعالیت سیاسی با حفظ اعتدال گفت: «باید در مسیری که در آن حرکت می‌کنیم متفکرانه و صبورانه قدم‌برداریم. عوامل و موانع زیادی وجود دارد اما باید اعتدال را همیشه رعایت کرد. من به شما به عنوان کسی که سال‌ها فعالیت سیاسی داشته و رسانه دارد می‌گویم که رقبای ما دل‌شان می‌خواهد ما راه افراط را برویم چون با افراط‌گرایان به راحتی می‌توانند برخورد کنند. کسی که صبور است و با مقاومت و پایداری حرکت معقول و معتدل دارد خار چشم اینهاست و آنها دنبال زدن آن هستند.»

حضرتی با بیان اینکه «دوستانی که با من آشنایی دارند می‌دانند که من اصلاح‌طلب تند نبودم و نخواهم بود و به افراط اعتقاد ندارم» گفت: «ولی شما کیهان را ورق بزنید می‌بینید حجم مطالبی که علیه الیاس حضرتی و روزنامه‌اش می‌نویسند بسیار بیشتر از دیگران است. چرا؟ چون نمی‌خواهند کسی در مسیر اصلاح‌طلبی معتدل حرکت کند. دل‌شان می‌خواهد سریع به سمت افراط برویم تا سریع برخورد کنند؛ بنابراین راه و مسیر دشوار است.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه سخنان خود اظهار کرد: آن طرفی‌ها که هر روز برای خاتمی بحران ایجاد می‌کردند. عده‌ای هم این طرف تحمل‌شان لبریز شده بود و می‌گفتند باید از خاتمی عبور کنیم. خوب عبور کردیم نتیجه‌اش چه شد؟ نتیجه‌اش شد احمدی‌نژاد. امروز که این جا هستم به عنوان عضو اصلی کمیسیون اقتصادی مجلس، باید بگوییم تمامی کسانی که در جایگاه تصمیم‌گیری هستند باید زحمت بکشند تا بتوانند که رشد اقتصادی را به زمان آقای خاتمی برسانند. در حالی که آقای خاتمی شعار اقتصادی هم نداده بود.

حضرتی اضافه کرد: وقتی به مسائل فکر می‌کنند و می‌بینند که کشور باید آرامش داشته باشد و مشکلات سیاست خارجی حل شود و مشکلات فروش نفت حل بشود، بعد از ٨ سال تازه می‌رسند به سال ٧٦ که خاتمی مدیریت را تحویل داده بود.

باید به نشریات دانشجوها میدان بدهیم
نماینده مردم تهران گفت: آنها آنچنان دیوانه شدند که عقل و منطق را کنار گذاشتند. دوست ما رفته مجوز نشریه بگیرد، به او می‌گویند چرا اسم نشریه‌ات را دوم خرداد گذاشتی؟ یک ماه دو ماه سه ماه گذشت در نهایت با خردادش موافقت می‌کنند! این عقل و منطق و دلسوزی و بشر بودن است؟ مگر دوم خرداد چه اشکالی دارد؟ دوم خرداد جز این است که شما عزت پیدا کردید؟ خاتمی شب و روز نخوابید، کابینه‌اش و مجلس دست به دست هم دادند تا تولید ناخالص و رشد اقتصادی را به آن اندازه رساندند. الان آرزوی ما آن روزهاست که برای کشور آبرو و شرف ایجاد کرد.

حضرتی تاکید کرد: باید به نشریات دانشجوها میدان بدهیم. اینجاست که باید تمرین صورت گیرد تا سردبیر حرفه‌ای اعتماد را اداره کند. در کجا باید دانشجو تمرین کند؟ رشته روزنامه‌نگاری خوانده از دانشگاه علامه اما نمی‌تواند یک یادداشت بنویسد و بعد می‌گوید من حاضرم شش ماه برای شما کارآموزی کنم. به نشریات میدان دهیم.

او گفت: برای اینکه شور انقلابی دانشجویی را حفظ کنیم باید صبورانه عمل کنیم. وقتی می‌گویم صبورانه، می‌دانم شما سختی کشیدید، زندان رفتید. دوستان خودم در روزنامه اعتماد، روزنامه‌نگاران و حتی گرفتاری یک خانواده را دیده‌ام. چهار نفر را دستگیر کردند و گفتند اینها همکار بی‌بی‌سی بوده‌اند. در مقطعی توفان ایجاد کردند که شبکه وسیع همکاران بی‌بی‌سی را دستگیر کردیم اما بعد دیدیم هیچی. اینکه می‌گویم صبور باشید چون خودم شاهد این ماجرا بودم.

حضرتی تاکید کرد: معقولانه حرکت کردن می‌تواند راه را برای آینده باز بگذارد. اگر فکر می‌کنیم که باید مملکت را بسازیم باید صبورانه حرکت کنیم.

نماینده تهران ادامه داد: امام را رها نکنید. ریشه تحولات ایران و حرکت اساسی که به نتیجه رسید و از دست استبداد نجات پیدا کرد، امام بود. همه باید این راه را برویم. باید با صبوری اهداف انقلاب را به سر و سامان برسانیم. رمز صحبت من این است که باید تحمل داشته باشیم چون اگر امروز کشور به اینجا رسید نتیجه تحمل افراد مختلف بوده است. ما هم در حوزه سیاسی و دانشجویی باید صبور باشیم اما نه به این معنا که سکوت کنیم و سکون داشته باشیم بلکه باید حرکت کنیم و در مقابل مشکلات نهراسیم تا بتوانیم مسائل را در جهت برنامه‌های خود پیش ببریم.

عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه سخنرانی خود در جمع دانشجویان اظهار کرد: درباره آقای روحانی اصلاح‌طلبان یک استراتژی تعیین کردند و نه یک تاکتیک. در سال ٩٢ بعد از ٨٨ به خاطر فشارهای سنگین و فضای امنیتی که بود باید جلو می‌آمدیم و به حداقل‌ها در حوزه سیاست راضی می‌شدیم تا بتوانیم فضا را باز کنیم. باید میدان را برای فعالیت اصلاح‌طلبان باز می‌کردیم تا از حالت فریز خارج شود. بنابراین به حداکثر فکر نکردیم و به حداقل‌ها راضی شدیم تا بتوانیم در صحنه حاضر شویم.

وی افزود: از بین روحانی و عارف بر اساس نظرسنجی و صحبت‌ها جمع‌بندی بر این شد که عارف فداکاری کند و کنار برود. این فداکاری موضوع کمی نبود. چون آقای عارف ستاد تشکیل داده بود سفر رفته بود و این کار کمی نبود که انصراف داد. شجاعت می‌خواست که آقای عارف از خود نشان داد. عارف دلسوزانه و متعهدانه کنار رفت و استراتژی اصلاح‌طلبان حمایت از روحانی شد. استراتژی این بود که فرد تندرویی مانند احمدی‌نژاد نیاید و جلوی تخریب منابع اقتصادی و سیاسی گرفته شود. لذا پشت روحانی قرار گرفتیم. او را می‌شناختیم و روحیات او مشخص بود. ضعف و قوت‌های او را می‌شناختیم و با همه اینها از ایشان حمایت کردیم.

حضرتی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان معامله و ائتلاف نکردند بلکه از ایشان حمایت کردند. از ایشان توقع ویژه شخصی و حزبی نداریم. توقع ملی داریم. چهار سال گذشت و الان هم بر این اساس و بر اساس همان استراتژی قبلی اصلاح‌طلبان از ایشان حمایت می‌کنند. در این دور انتظار می‌رفت که روحانی٢٠ درصد دوز اصلاح‌طلبی کابینه و همکارانش را بیشتر کند که نه تنها نتوانست بالا ببرد، بلکه پایین هم آورد. نماینده مردم تهران ادامه داد: ما اصلاح‌طلبان با این تحلیل که روحانی این تغییر پایین آوردن فتیله اصلاح‌طلبی را در خدمت یک هماهنگی قوایی قرار داده و وضعیت و شرایط کشور به گونه‌ای است که برای جلوگیری از عمیق‌تر شدن شکاف این فتیله را پایین آورده، این مساله را پذیرفتیم که نتیجه آن در دراز مدت به نفع کشور است. اگر این باشد باز ما دعوا بر شخص نداریم اما روحانی در رویکردها باید دفاع کند.

هماهنگی بین‌ قوا اگر به سکوت و زمان‌گذشتن بگذرد، فایده‌ای ندارد
حضرتی گفت: واقعیت‌های کشور یک مکعب چند‌ضلعی است. شما باید جوانب مختلف را در نظر داشته باشید تا بتوانید این راه را ادامه دهید. منتها حرفی که امروز با روحانی داریم این است که حالا که ٢٠ درصد دوز اصلاح‌طلبی را بالا نبردی، این مساله باید منجر به هماهنگی بین قوا شود که این هماهنگی خود مقدمه‌ای است برای چند کار اساسی شامل اقتصاد، سیاست خارجی و سیاست داخلی.

او اضافه کرد: اگر قرار باشد این هماهنگی به سکوت و زمان گذشتن بگذرد فایده‌ای ندارد. اگر هماهنگی بین قوا و نهادهای مختلف منجر به کار‌های اصولی و اساسی و زیربنایی و باز شدن گره‌های اساسی نشود فایده ندارد. ضمن اینکه از برخی کارها گله داریم اما استراتژی ما حمایت از ایشان است.

حضرتی در ادامه در جواب پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا شما نخستین هدف خود را رفع حصر قرار دادید، مگر چند نفر از مردم واقعا رفع حصر را می‌خواهند، گفت: من گفتم یکی از ماموریت‌های اصلی که تعریف کردم این بود. من ١٠ تا ١٢ ماموریت تعریف کردم اما حصر چون باعث شکاف بین ملت شده و شاهد بودید که روحانی هر جا برای سخنرانی می‌رفت بیشترین شعارها رفع حصر بود، باید مورد توجه قرار گیرد.

دلسوزان انقلاب باید با هم مساله حصر را حل کنند
وی افزود: همه دلسوزان انقلاب باید دست به دست هم دهیم که این مساله را حل کنیم چون حل نشدن آن اتفاق خوبی نیست. دنبال این نیستیم که مقصر چه کسی بود ما دنبال حل هستیم. اگر حل شود بخشی از دغدغه بخش عمده‌ای از مردم حل می‌شود. دومین ماموریت من بحث دانشگاه و دانشجو است. در این مدت نامه‌نگاری کردم و صحبت‌هایی با روحانی و وزیر علوم و رییس دانشگاه آزاد در این باره داشتم.

این نماینده مجلس افزود: بحث معیشت فرهنگیان در حال حاضر وضعیت ذلت‌بار است. فضای آموزش و پرورش و عقب‌ماندگی در مدارس یکی از بحث‌های من بوده است. همچنین در تهران هم ماموریت من این بود که مسائل و مشکلات تهران را حل کنم. علت اینکه کمیسیون اقتصادی را نیز انتخاب کردم این بود که می‌شود در این کمیسیون اشتغال و تورم و... را پیگیری کرد. اینها ماموریت‌های مختلف من است. اما رفع حصر دغدغه‌ای است که مردم به عنوان نخستین سوال از من می‌پرسند. هر‌جا می‌روم مردم از من این را می‌پرسند.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: محدودیت‌ها کافی است. من در سال ٨٨ منتقد حوادث ٨٨ بودم. من دنبال حل مشکل جمهوری اسلامی هستم و این معضل ما است و به جمهوری اسلامی خسارت می‌زند.

او همچنین در ادامه در پاسخ به سوال دیگر دانشجویان درباره ضعف مدیریت اقتصادی گفت: دولت و مجلس وظیفه دارند برای تولید و اشتغال تلاش کنند. الان شاهد تصویر زشتی از وضعیت اقتصادی هستیم. باید امنیت سرمایه‌گذار را تامین کنیم که در مجلس هم این موضوع را پیگیری می‌کنیم. قانون سرمایه‌گذاری اصلاح می‌شود که در خدمت تسهیل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی قرار گیرد تا تولید داشته باشیم.