کد خبر: 255129

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از آغاز اغتشاشات در دانشگاه تهران؛

چه کسی اولین سنگ را پرتاب کرد؟ +فیلم

از سوی دیگر برجسته کردن درگیری نیروهای انتظامی با دانشجویان و آغازگر بودن نیروی های نظم دهنده، یکی از مسائلی بود که رسانه های معاند حساب ویژه ای را برای بیشتر کردن این احساسات باز کرده بودند. اما آیا شروع کننده این درگیری ها نیروهای نظم دهنده یا دانشجویان بودند؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ناآرامی های اخیر در دانشگاه تهران که در روز شنبه 9 دی ماه از سوی برخی افراد در مقابل سردر این دانشگاه صورت گرفت، این تجمع که به بهانه‌ی بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی و روی موج اعتراضات مردمی روزهای اخیر شکل گرفته بود، رنگ و بوی متفاوتی از اعتراضات صنفی عمومی به این مشکلات پیدا کرد.(اینجــا)

باز بودن درب های سردر اصلی دانشگاه تهران به نظر یکی از مهمترین نقاط مبهم نحوه مدیریت دانشگاه بود که باعث بروز مشکلات بعدی در بروز درگیری میان تجمع کنندگان و مأموران نیروی انتظامی شد و البته به دلیل باز بودن درها دیگر مشخص نبود که افراد حاضر در محیط دانشگاه که به لیدری تجمع کنندگان می پرداختند، آیا همگی دانشجو بودند یا افرادی دیگر نیز در جمع آنها حضور یافته اند.(اینجــا)

در این میان روایت های متفاوتی از این واقعه از افراد تاثیرگذار در آشوب ها منتشر شده است، اما حضور «بی دردسر» برخی افراد «غیردانشجو» در دانشگاه تهران و تحریک دانشجویان معترض به اقدامات هنجارشکنانه موضوعی است که در اکثر این روایت ها اشتراک وجود دارد.

از سوی دیگر برجسته کردن درگیری نیروهای انتظامی با دانشجویان و آغازگر بودن نیروی های نظم دهنده، یکی از مسائلی بود که رسانه های معاند حساب ویژه ای را برای بیشتر کردن این احساسات باز کرده بودند. اما آیا شروع کننده این درگیری ها پلیس بوده و یا دانشجویان؟

یکی از مخاطبان «خبرنامه دانشجویان ایران» با در ارسال فیلمی که در آن لحظات ابتدای آغاز سنگ پرانی در این تجمع را ثبت و ضبط کرده روایت جالبی را حکایت می کند و نشان می دهد آنچه منجر به برخورد پلیس با تجمع کنندگان شد، آغاز سنگ پرانی از سوی برخی چهره های غیردانشجو در جمع دانشجویان تجمع کننده دارد که البته متاسفانه به دلیل تأثیر پذیری دانشجویان تجمع کننده در ادامه از سوی برخی از آنها نیز صورت می گیرد.

در این فیلم یک فرد ناشناس که پیگیری های خبرنگار ما از دانشجو نبودن او در دانشگاه تهران حکایت دارد، نشان می دهد که دانشجویان یا نیروهای انتظامی آغازگر درگیری ها نبوده اند بلکه باز بودن سردر دانشگاه تهران که همچنان از نقاط مبهم این ناآرامی هاست، زمینه حضور افراد ناشناس در جمع دانشجویان و به خشونت کشیدن این اعتراضات را به همراه داشته است.

در ادامه این فیلم آمده است:

مرتبط ها