کد خبر: 262351

سیدعلیرضا ساداتی؛

نگاهی به فیلم «لاتاری»

از امتیازهای دیگر این فیلم و فیلم سال گذشته مهدویان به کارگیری عشق در فیلم به نحو احسن است. فیلم هایی که برخلاف فیلم های سطحی و اتفاقا پرفروش سینمای ایران، موضوع اصلی اش عشق نیست...

خبرنامه دانشجویان ایران: سیدعلیرضا ساداتی// اگر بخواهیم فیلم لاتاری را نقد کنیم باید در دو ‌قسمت به بررسی این فیلم بپردازیم. نقاط مثبت فیلم و نقاط منفی آن.

نقاط منفی:

1- لاتاری از بازیگران درجه یک سینمای ایران غنی است. اما به دو بازیگر مطرح یعنی حمید فرخ نژاد و جواد عزتی(که در سال ۹۶ پولسازترین بازیگران سینما بودند) بازی چندانی نرسید.

2- چیزی که به نظر نگارنده توی ذوق مخاطب می‌زند، کار دوربین روی دست این فیلم است. این ویژگی بیشتر یادآور فیلم پیشین مهدویان است. دوربین روی دست در فیلم ماجرای نیمروز با توجه به زمان داستان فیلم کاری معقول و پسندیده است که در واقعی نشان دادن فیلم تاثیر به سزایی دارد. اما دوربین روی دست در لاتاری برای مخاطب اذیت کننده است.

3- یک نکته ای که شاید کمتر به آن توجه شود نقش «مهدی زمین پرداز» است. مهدی زمین پرداز که در فیلم ماجرای نیمروز نقش مسعود و در مستند آخرین روزهای زمستان نقش شهید حسن باقری را به عهده داشت، در این فیلم با چرخشی ۱۸۰ درجه ای نقش منفی و منفور سامی را ایفا کرد. شاید برای یک بازیگر بازی در نقش‌های متفاوت مثبت و منفی یک امتیاز محسوب شود اما بازی کردن به این شکل در مخاطب به صورت ناخودآگاه تاثیر منفی می‌گذارد. به طوری که نقش بد می‌تواند نقش یا نقش‌های خوب را تحت تاثیر قرار دهد. بخصوص وقتی که نقش مثبت نقش یک شخصیت حقیقی و ارزشمند مثل شهید حسن باقری باشد.

4- ابهام بزرگی که در ذهن نگارنده وجود دارد این است که موسی دلیل قانع کننده ای برای سفر به دوبی در فیلم نمی‌آورد.

نقاط مثبت

1- فیلم دارای موضوعی تازه و جالب است که شاید بتوان گفت از سینماگران کسی به فکر ساخت فیلمی با این موضوع نیفتاده باشد. «غیرت ایرانی» و «تن فروشی زنان ایرانی در کشورهای عربی حوزه خیلج فارس» دو موضوع مهم این فیلم بود که مهدویان به خوبی در یک داستان عاشقانه به آن پرداخت.

2- بازی به یادماندنی هادی حجازی فر و ساعد سهیلی در این فیلم را نمی توان از یاد برد. موسی که نقش آن را هادی حجازی فر به عهده داشت فردی با غیرت است که خیلی حلال و حرام سرش می شود. در دوران دفاع مقدس و در جبهه ها حضور داشت و موج انفجار گریبان گیرش می‌شود. امیرعلی که ساعد سهیلی ایفاگر نقش اوست، جوانی است که عشق خود را از دست می‌دهد و همین امر سبب میشود که با موسی بیشتر ارتباط داشته باشد.

3- از امتیازهای دیگر این فیلم و فیلم سال گذشته مهدویان به کارگیری عشق در فیلم به نحو احسن است. فیلم هایی که برخلاف فیلم های سطحی و اتفاقا پرفروش سینمای ایران، موضوع اصلی اش عشق نیست اما مهدویان با استفاده از چاشنی عشق، آنها را جذابتر می‌کند.

در پایان باید این نکته را متذکر شد که نه تنها فیلم لاتاری در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر هیچ سیمرغی نبرد، بلکه هیچکدام از بازیگران این فیلم نیز برنده سیمرغ نشدند. ساعد سهیلی با سه بازی، هادی حجازی فر با سه بازی و جواد عزتی با دو بازی که هر کدام از بازی های این بازیگران قابل توجه بود، در جشنواره حاضر شدند که داوران جشنواره هیچ سیمرغی به آنها و فیلم لاتاری ندادند.