کد خبر: 270578

ظریف: روابط ایران و آفریقا صمیمی است

محمدجواد ظریف عصر روز(سه‌شنبه) در مراسم روز جهانی آفریقا و همچنین پنجاه‌وپنجمین سالگرد جشن اتحادیه آفریقا در جمع سفرای کشورهای آفریقایی در تهران و همچنین جمعی دیگر از سفرای خارجی در ایران، تصریح کرد: ایران همواره طرفدار آفریقا بوده و روابط ایران و آفریقا یک رابطه احساسی و صمیمی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، ظریف در بخشی از سخنان خود در این جمع با بیان این‌که ایران به دنبال گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آفریقای است، تصریح کرد: بخش خصوصی در ایران مشتاق است تا روابط خود را با کشورهای آفریقایی گسترش دهد و روابط نزدیکی با آن‌ها داشته باشد.

وی خطاب به سفرای کشورهای آفریقایی که بعضا به همراه خانواده‌شان در این مراسم حضور پیدا کرده بودند، تصریح کرد: بیایید روابط‌مان را گرم‌تر کنیم و من به جرأت می‌توانم بگویم دوستان و همکاران ما در ایران چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی به دنبال گسترش روابط با آفریقا هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این مراسم در بخشی دیگر از صحبت‌های خود ضمن تبریک به دولت‌ها و ملت‌های آفریقا و ابراز خرسندی از میزبانی وزارت امور خارجه برای جشن روز آفریقا که روز خوشایندی برای رهایی آفریقا از استعمار است، گفت: بعضی از کشورهای آفریقایی فداکاری کردند تا برادران و خواهران دیگرشان نیز به استقلال سیاسی برسند. این نشان از تعهد عمیق به یکدیگر و آرمان پیشبرد فرهنگ بشری و امیدبخشی به پیشرفت مردم آفریقا در تمامی سطوح بشری است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس ارزش‌های فرهنگی و آموزه‌های اسلامی خود، به جشن موفقیت بزرگ آفریقایی پیوسته و دولت‌ها و ملت‌های آفریقا را در این جشن همراهی می‌کند.

ظریف افزود: مردم و دولت‌های آفریقایی نشان داده‌اند که برای بهبود زندگی خود تلاش خستگی‌ناپذیری می‌کنند و در این مسیر از تمامی امکانات و توانمندی‌های خود برای رسیدن به استقلال و توسعه اقتصادی بهره می‌برند. امروز روابط آفریقا با مناطق دیگر جهان و جایگاه مهم و ویژه‌اش در سازمان‌های بین‌المللی، شاهدی بر چنین موفقیت‌هایی است.

وزیر امور خارجه ضمن بیان این‌که پیشرفت‌های آفریقا طی سال‌های گذشته مورد تحسین تمامی ناظران بوده است، افزود: این قاره چندین انتخابات مسالمت‌آمیز برگزار کرده، چندین اختلاف منطقه‌ای را از طریق میانجی‌گری محلی حل کرده و گام‌های بلندی در مسیر توسعه برداشته است.

وی در مورد مواضع اتحادیه آفریقا به عنوان نماینده کشورهای این قاره، گفت: واکنش‌های این اتحادیه در مورد تحولات جهانی و منطقه‌ای همچون اعلام حمایت از برجام، محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی، تاکید بر نگرانی از خروج آمریکا از برجام به عنوان عمل نقض‌کننده قوانین و اصول حقوق بین‌الملل و هوشیاری و واکنش منطقی به بی‌احترامی به مردم آفریقا، نشان می‌دهد که مردم، کشورها و اتحادیه آفریقایی از فهم غنی سیاسی برخوردارند.

ظریف در ادامه گفت: امروز ما آفریقا را در کلیه زمینه‌ها برای دستیابی به نیازهای‌شان فعال می‌بینیم. آن‌ها به دنبال تامین فرصت‌های اجتماعی برابر برای مردان و زنان، بهبود وضعیت اقتصادی، ارتقاء استانداردهای زندگی مردم، برقراری صلح و ثبات و گسترش مردم‌سالاری، هستند. اقدامات بزرگی در زمینه مبارزه با فساد هم صورت گرفته است که ارزشمند است.

وی ضمن یادآوری این‌که جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار آفریقا بوده و در سیاست خارجی اهمیت ویژه‌ای به قاره آفریقا قائل است، گفت: سفرهای اخیر من به چند کشورهای آفریقایی، برگزاری اجلاس کمیسیون‌های مشترک و همایش‌های تجاری در کشورهایی که به آن‌ها سفر کردم، شاهدی برای تلاش‌های‌مان با هدف پیشبرد روابط با آفریقا است. ما همچنین به دنبال گسترش روابط اقتصادی با آفریقا هستیم و معاونت جدید دیپلماسی اقتصادی وزارت متبوع اهمیت ویژه‌ای به قاره آفریقا می‌دهد.

در این مراسم پیش از صحبت‌های ظریف، رقیه احمد سوبو سفیر کنیا در تهران به عنوان نماینده سفرای کشورهای آفریقایی مقیم تهران سخنرانی کرد و همچنین به یاد سفیر ساحل عاج در تهران که چند ماه پیش فوت کرد، حاضران یک دقیقه سکوت کردند.