کد خبر: 277644

با تلاش محققان دانشگاه سیستان و بلوچستان؛

نانو الیاف پلیمری در تصفیه آب و پساب مورد استفاده قرار گرفت

محققان دانشگاه سیستان و بلوچستان موفق به ساخت غشاهایی با ساختار کاملا کنترل‌ شده از نانو الیاف پلیمری شده‌اند که می‌تواند با کارایی بالا در تصفیه آب و پساب مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، راضیه بیگمرادی، محقق دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: فناوری غشایی یکی از فناوری‌های استراتژیک در دنیا است که کاربرد گسترده‌ای در فرایند‌های مختلف همچون نفت، دارو، صنایع غذایی و به‌ویژه آب پیدا کرده است.

این محقق با بیان اینکه با کمک این فناوری اغلب آلودگی‌های محلول، معلق و زیستی در آب قابل زدایش است، افزود: این کار تحقیقاتی با رویکرد ساخت غشاهای نانولیفی با کارایی بالا برای تصفیه آب و پساب انجام شده است و نتایج این طرح پژوهشی نیز گام مؤثری در بهبود فرایند تولید غشاهای نانولیفی بوده که می‌تواند به توسعه هر چه بیشتر این فناوری کمک کرده و منجر به کاهش هزینه‌های تولید و ارائه محصولی با کیفیت بالاتر طی یک مرحله شود.

این محقق در خصوص روش به کار رفته در ساخت این غشاها بیان کرد: در این طرح، از روش الکتروریسی (که روشی برای تولید نانوالیاف پلیمریست) استفاده شده است لذا می‌توان طی فرایند تولید، قطر الیاف و اندازه حفرات غشا را کنترل و همزمان با افزایش قابلیت آبدوستی غشا، طی یک مرحله، غشایی با کارایی بالا تولید کرد.

وی گفت: نتایج نشان می‌دهد که میزان آب‌دوستی غشای ساخته شده نزدیک به ۷۰% و شار آب خالص عبوری از غشاء نسبت به نمونه تجاری موجود حدود ۶۰% افزایش یافته است.

بیگمرادی با بیان اینکه در فرایند تولید از فعال‌کننده سطحی در محلول پلیمری استفاده شده است، افزود: در این تحقیقات برای بررسی ساختار غشا از آزمون‌هایی همچون SEM، FTIR، AFM و تخلخل‌سنجی جیوه و برای ارزیابی میزان آبدوستی غشا از آزمون اندازه‌گیری زاویه تماس (CA) استفاده شده است.