کد خبر: 285351

راه اندازی ۲ رشته فناوری فضایی و ماهواره ای در دانشگاه امیرکبیر

رئیس پژوهشکده علوم فناوری هوافضا از راه اندازی ۲ رشته فناوری فضایی و ماهواره ای در دانشگاه امیرکبیر خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ محمود مانی در مراسم معرفی ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر همزمان با هفته جهانی فضا با اشاره به ویژگی های این ماهواره گفت: مدل مهندسی و کیفی این ماهواره طراحی و ساخته شده و هم اکنون مدل نهایی آن به اتمام رسیده است.

وی افزود: ماهواره پیام امیرکبیر در حال تست سازگاری با پرتابگر است و پیش بینی می شود که به عنوان اولین ماهواره با ماهواره بر سیمرغ به فضا پرتاب شود.

مانی با اشاره به اینکه پژوهشکده علوم و فناوری هوافضا چند ماهی است با این عنوان در دانشگاه امیرکبیر مشغول به فعالیت است، گفت: بسیاری از وسایل آزمایشگاهی مربوط به هوافضا را در این پژوهشکده طراحی و ساخته ایم.

رئیس پژوهشکده علوم فناوری هوافضا با بیان اینکه ماهواره پیام در سال ۸۶ و با توافقی که با سازمان فضایی ایران انجام شد به عنوان یکی از سه ماهواره دانشگاهی به دانشگاه امیرکبیر سپرده شد، اظهارکرد: این کار بزرگی بود که فقط توسط یک دانشکده قابل انجام نبود و به همین دلیل چند دانشکده در دانشگاه امیرکبیر از جمله دانشگاه های برق، مکانیک، صنایع و نساجی در این پروژه همکاری کردند.

وی تاکید کرد: چند هفته آینده تست نهایی و هماهنگی با پرتابگر این ماهواره انجام می شود و رسماً تحویل سازمان فضایی خواهد شد.

مانی اظهارداشت: تربیت نیروی متخصص و بومی سازی فناوری از جمله اهداف این پروژه بوده است و در کنار ماهواره پیام موفق به تاسیس آزمایشگاه های ارتعاشات، خلاء حرارتی، کنترل وضعیت و اتاق تمیز شدیم که برخی از آنها در کشور تاکنون راه اندازی نشده بود.

رئیس پژوهشکده علوم فناوری هوافضا همچنین از راه اندازی دو رشته کارشناسی ارشد، فناوری فضایی و فناوری ماهواره ای در دانشگاه امیرکبیر خبر داد.