کد خبر: 293596

علت کاهش معاملات مسکن چیست؟

یک صاحبنظر ارشد اقتصادی در حوزه مسکن علت کاهش تعداد معاملات خرید مسکن در ماه‌های اخیر را تشریح کرد. حسین‌عبده‌تبریزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد:طی ماه‌های اخیر برخی از مالکان واحدهای مسکونی متناسب با نوسانات نرخ دلار علاقه‌مند به افزایش قیمت مسکن بوده‌اند، اما بخش تقاضا، چنین توانی برای پرداخت به منظور خرید مسکن ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دنیای اقتصاد، یک صاحبنظر ارشد اقتصادی در حوزه مسکن علت کاهش تعداد معاملات خرید مسکن در ماه‌های اخیر را تشریح کرد. حسین‌عبده‌تبریزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد:طی ماه‌های اخیر برخی از مالکان واحدهای مسکونی متناسب با نوسانات نرخ دلار علاقه‌مند به افزایش قیمت مسکن بوده‌اند، اما بخش تقاضا، چنین توانی برای پرداخت به منظور خرید مسکن ندارد.

وی با بیان اینکه این عامل یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تعداد معاملات خرید مسکن در شهر تهران بوده است گفت: درآمد یاثروت خانوارها به اندازه تفاوت قیمت دلار بالا نرفته است، اگر چه تقاضای مصرفی از بین نرفته و مردم نیاز خود به تامین مسکن را به بازار می‌آورند اما قدرت خرید با نرخ‌های فعلی بازار مسکن هماهنگی ندارد و همین عامل منجر به کاهش چشمگیر حجم معاملات خرید واحدهای مسکونی شده است. عبده‌تبریزی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی لازم است برای افزایش قدرت خرید خانوارها سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش یابد. این اقتصاددان گفت: اگر منابع کافی در نظام بانکی باشد که از طرف عرضه کار را شروع کنیم و از عرضه هم حمایت شود،   مشکلی نیست. اگر متقاضیان خرید مسکن توانمند شوند‌، سازنده‌ها به شکلی سرمایه کافی برای ساخت فراهم خواهند کرد. سازندگان اگر مطمئن شوند تقاضای خرید هست، به هر حال مسائل خود را حل می‌کنند.

مرتبط ها