کد خبر: 293793

پزشکیان در دانشگاه تربیت مدرس:

روند مدیریت در دانشگاه‌ها و وزارت علوم باید تغییر کند

نایب رییس مجلس گفت: امروز در دانشگاه‌ها دانشجویانی تربیت می‌شوند که مهارت کافی برای ورود به بازار کار ندارند؛ در این راستا باید روند مدیریت در دانشگاه‌ها و وزارت علوم تغییر کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس در پانزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت که صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: دانشگاه‌ها با قانون‌های مجلس محدود شده اند؛ در حالی که آن‌ها اختیار مدیریت دارند. هیات امنا دانشگاه نیز می‌تواند مانند مجلس قانونی را نوشته و تصویب کند.

وی در خصوص معضل بزرگ جامعه، دانشجویان بیکار اظهار کرد: امروزه در دانشگاه‌ها دانشجویان تربیت می‌شوند که در آینده بازار کار ندارند و در این زمینه سوالی مطرح می‌شود زمانی که نیاز به دانشجو نیست، چرا این تعداد دانشجو در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، زیرا اگر بازار کاری برای آینده برای آن‌ها وجود نداشته باشد، بیشتر جوانان افسرده خواهند شد، انتظار ما از دانشگاه‌ها این نیست که فقط نیرو تربیت کنند، زیرا بیشتر مشکلات ما از دانشگاه‌ها است.

وی در ادامه گفت: امروزه در دانشگاه‌ها دانشجویانی تربیت می‌شوند که مهارت کافی برای ورود به بازار کار ندارند در این راستا باید روند مدیریت در دانشگاه‌ها و وزارت علوم تغییر کند، اگر ما روند کاری خود را اصلاح نکنیم، روند کاری جامعه را نیز نمی‌توانیم اصلاح کنیم. همچنین اگرخواهان مدیریت صحیح هستیم باید حرکت بدون خطا داشته باشیم و حرکت بدون خطا در بحث‌های علمی و مدیریتی نیازمند تصمیم درست و اجرا کردن آن در جامعه است اینکه تصمیم درست، اما اجرا درست نباشد، مشکلاتی در کشور ایجاد می‌شود.

پزشکیان همچنین افزود: ساختار کشور به شیوه‌ای است که هیچ فردی مسئولیت‌ها را نمی‌پذیرد در قانون مدیریت به اصل (مسئولیت کار، چگونگی کار و چگونگی پاسخ) وجود دارد که باید روند عملکرد مدیران که اینگونه باشد.

نایب رییس مجلس گفت: فرد در مقابل کاری که انجام می‌دهد، مبلغی را دریافت می‌کند همچنین دانشگاه‌ها باید در مقابل عملکرد‌ها مبلغی را دریافت کنند. زیرا کشور ما براساس ساختار‌ها و عملکرد‌ها حقوق افراد را پرداخت نمی‌کند و زمانی که به وضع موجود اعتراضی باشد، باید پاسخگوی آن نیز باشیم.

پزشکیان در خصوص انتخاب رشته دانش آموزان اظهار کرد: امروزه دانش آموزان به دنبال رشته‌های درآمدزا هستند که این بی‌عدالتی موجود در سیستم صحیح نیست ما نیز باید از شواهد و تجربه‌ها استفاده کنیم همچنین اگر از این تجربه‌ها در مجلس یا دانشگاه‌ها استفاده می‌شد، در شرایط فعلی به این میزان مشکلات در کشور وجود نداشت.

وی در ادامه گفت: ظلمی بالاتر از این نیست که نتوانیم حرف درستی بزنیم و یا اینکه حرف درستی زده می‌شود آن را نپذیریم با شواهدی که در جامعه وجود دارد می‌توان متوجه شویم که کدام روش اثرگذارتر است. اگر ما علم و مهارت پیگیری بهترین‌ها را نیز داریم باید انگیزه آن را هم داشته باشیم.

وی با اشاره به کتاب مدیریت افزود: این کتاب با بهترین‌های کشور مانند والیبالیستی مصاحبه کرده بود که آن فرد در هر بازی شاخص‌هایی را برای خود معین می‌کرد تا روز بعد به آن دست یابد. ما نیز باید در کشور اینگونه عمل کنیم و برای موفقیت باید اجازه نقد شدن را بدهیم تا کارآمدتر نیز بتوانیم عمل کنیم حتی اگر دید افراد مغرضانه باشد باید جهت بهتر شدن وضعیت آن‌ها را بپذیریم.

پزشکیان در خصوص سیستم نظارتی کشور تصریح کرد: سیستم نظارتی و ارزیابی کشور ما مچ گیری است و زمانی که باید به حل مشکلات کشور بپردازیم ابتدا به دنبال مقصر نیز هستیم. در علم پزشکی هیچگاه به دنبال مقصر نخواهیم بود، زیرا مشکل باید حل شود همچنین در مدیریت باید به جای مقصر به دنبال حل مشکلات باشیم.

نایب رییس مجلس با اشاره به ساخت سیستم داده‌ها در کشور اظهار کرد: بنابر حل مشکلات کشور باید سیستم داده‌ها در کشور راه اندازی شود تا افراد به راحتی خطا نکنند، مدیریت بدون نظارت و داده امکان پذیر نیست این جمله به این معنا نیست که هر فردی می‌تواند تصمیم بگیرد، حتی من به عنوان نماینده مجلس نمی‌توانم در غیر از تخصص خود نظری بدهم، زیرا هر علمی کارشناس مخصوص به خود را دارد و با یک کنفرانس مشکلات صنعت و اقتصاد کشور نیز حل نخواهد شد.

مرتبط ها