کد خبر: 296472

شرط معدل تغییر کرد، شرط سنی چطور؟

داوطلبان کنکور ۹۸ خواستار افزایش سن دانشگاه فرهنگیان

تحصیل در دانشگاه فرهنگیان همواره پر تقاضا بوده و رشته‌های مختلف و متنوعی در مقاطع مختلف دانشگاه تربیت معلم ارائه می‌شوند که مناسب برای داوطلبین با شرایط و علایق خاص است. این رشته‌ها هر ساله با تأیید وزارت علوم و فناوری توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تحصیل در دانشگاه فرهنگیان همواره پر تقاضا بوده و رشته های مختلف و متنوعی در مقاطع مختلف دانشگاه تربیت معلم ارائه می شوند که مناسب برای داوطلبین با شرایط و علایق خاص می باشد. این رشته ها با تأیید وزارت علوم و فناوری توسط سازمان سنجش اعلام می شود و متقاضیان می توانند در زمان انتخاب رشته ی خود از کد رشته های مورد نظر خود استفاده و اقدام به انتخاب آنها نمایند.

این دانشگاه دارای شرایط و ضوابط خاصی مانند کسب حداقل نمره علمی کل 6500 و بالاتر در کنکور سراسری، نداشتن هیچ گونه تعهد خدمتی و رابطه استخدامی و ... است که از این میان برای کنکور 98 دو نکته حائز اهمیت است.

تغییرات در «شرط معدل»
داوطلبان تحصیل در دانشگاه فرهنگیان تا سال 97 می بایست دارای حداقل نمره معدل 15 در دوره متوسط دوم می بودند. اما 13 آذر ماه سال جاری، شرط داشتن حداقل معدل 15 دانشگاه فرهنگیان توسط هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، باطل شد. با توجه به بندهای ذیل ماده 6 قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش تصویب مقررات و اصول لازم برای گزینش تخصصی و تربیت و استخدام معلمان، بررسی و تصویب طرح های توسعه در مراحل و رشته های مختلف تحصیلی براساس احتیاجات نیروی انسانی با توجه به امکانات کشور، برعهده شورای عالی آموزش و پرورش می باشد. در مواد 42 به بعد مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری شرایط استخدام اعلام شده است.

اهمیت «شرط سنی» برای دانشگاه فرهنگیان
اطلاع از شرط سنی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم برای داوطلبان کنکور 98 از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد، زیرا پیش از برنامه ریزی برای مطالعه و پذیرش در این دانشگاه، لازم است تا داوطلبان از محدودیت سنی دانشگاه فرهنگیان که یکی از مهمترین شرایط آن است را مد نظر داشته باشند. تا سال 92 شرط سنی دانشگاه فرهنگیان سال  24 سال تمام بود، اما پس از آن با تغییر شرط سنی از 24 به 22 تغییر یافت. این دانشگاه در سال 96 قصد داشت شرط سنی را از 22 به 20 تغییر دهد که به دلیل اعتراض داوطلبان به تغییر  ناگهانی شرط سنی و برنامه ریزی که داوطلبان بر اساس سن 22 سال جهت پذیرش انجام داده بودند، سن پذیرش را از 20 سال به 22 سال بازگرداننده شد. در صورتی که برای کنکور 98 نیز 22 سال تمام به عنوان سن پذیرش داین دانشگاه لحاظ گردد متولدین 1/7/1376 به بعد می توانند در این دانشگاه شرکت داشته باشند.

بیشتر بخوانید//دانشگاه فرهنگیان بالاخره کوتاه آمد/ افزایش سن پذیرش از 20 سال به 22 سال

داوطلبان پسر باید توجه داشته باشند که انجام خدمت سربازی و یا  سوابق کاری و موارد دیگر، تحت هیچ شرایطی موجب افزایش سقف سنی نمی شود.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که تا زمان اعلام دفترچه توسط سازمان سنجش اعلام نظر قطعی پیرامون سن داوطلبان وجود ندارد و ممکن است سن پذیرش دانشجو افزایش و کاهش داشته باشد.

اعتراضات به شرط سنی
جمع کثیری از مخاطبین «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون دانشگاه فرهنگیان، خواستار افزایش سقف سنی دانشگاه فرهنگیان شدند که در ذیل به چند نمونه ی آن اشاره می کنیم:

شرط سنی برای افرادی که خدمت سربازی رفته اند
یکی از اعتراضات در مورد سن پذیرش دانشگاه فرهنگیان، تغییر پیدا نکردن حداکثر سن داوطلبان پسر پس از انجام خدمت سربازی است. این در صورتی است که سازمان ها و ارگان های متفاوتی از جمله نیروهای مسلح نیز برای پذیرش داوطلبان برای ارگان های خود حداکثر سن را برای افرادی که دوران سربازی را سپری کرده اند افزایش می دهند. افزایش ندادن سن سربازی موجب شده است برخی از داوطلبان که اکنون و پس از انجام خدمت سربازی تمایل دارند تا به این دانشگاه بروند و نیز شرایط دیگر را دارا هستند به خاطر عبور از حداکثر سن مورد پذیرش از ورود به دانشگاه فرهنگیان بازمی مانند.

6 سال زمان برای گرفتن مدرک کارشناسی!
یکی از شروط این دانشگاه برای استخدام قطعی داوطلبان، داشتن حداکثر سن 28 سال تمام در بدو استخدام قطعی، بعد از فراغت از تحصیل است. این در حالی است که مدت زمان لازم برای دریافت مدرک کارشناسی 4 سال است که صحبت هایی در مورد سه ساله شدن آن نیز صورت گرفته است. در صورتی که همان چهارسال را زمان لازم برای گذراندن دوره ی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان در نظر بگیریم. داوطلبان با حداکثر سن 24 سال نیز می توانند با تحصیل در این دانشگاه در صورتی که درس خود را در چهار سال به اتمام برسانند،در بدو استخدام حداکثر 28 سال داشته و از این شرط عبور نمایند. این در حالی است که با حداکثر سن 22 سال تمام  برای ورود به دانشگاه فرهنگیان، داوطلبان برای گرفتن مدرک کارشناسی 6 سال زمان دارند تا بتوانند شرط حداکثر 28 سال تمام برای فارغ التحصیلی را اخذ نمایند و این مقدار زمان برای اخذ مدرک کارشناسی زمان زیادی است.

با توجه به نظرات مخاطبین «خبرنامه دانشجویان ایران» داوطلبان به دلایلی از جمله دلایل فوق و دلایلی از جمله: علاقه به معلمی، ملاک نبودن سن برای ورود به دانشگاه و ... خواستار تغییراتی در شرایط ورودی این دانشگاه شدند. حال باید منتظر بود تا دفترچه کنکور سراسری 98 اعلام شده و شرایط سنی را اعلام نماید.

مرتبط ها