کد خبر: 296781

گزارشی از تجمع دانشجویان در مقابل سازمان خصوصی‌سازی؛

توکلی: علیه «پوری‌حسینی» اعلام جرم کرده‌ایم

احمد توکلی گفت: ما مخالف این هستیم که کارگران تحقیر شوند اگر آن‌ها می‌توانند سهام کارخانجات را بخرند و آن‌ها را اداره کنند باید این اتفاق بیفتد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، احمد توکلی، رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در جمع دانشجویان، طلاب و کارگران معترض به روند خصوصی سازی در کشور در مقابل سازمان خصوصی سازی گفت: ما مخالف این هستیم که کارگران تحقیر شوند اگر آن‌ها می‌توانند سهام کارخانجات را بخرند و آن‌ها را اداره کنند باید این اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه باید در مقابل روند خصوصی سازی ایستادگی، مطالبه و مبارزه کنیم، افزود: تیمی تشکیل شده است که مسئول آن آقای امیرآبادی نماینده مجلس است این تیم به دنبال بررسی مسائل خصوصی سازی در سال‌های اخیر است و گزارش‌های آن در مجلس ارائه می‌شود.

توکلی با تاکید بر اینکه ما بخیل نیستیم که صنایع و کارخانجات به مردم واگذار شوند و خیر آن را ببرند، افزود: وقتی که مردم می‌توانند بهتر کار را اداره کنند چرا باید اموال دولت را به کسان دیگری بفروشند.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت افزایش کارایی را از اهداف خصوصی سازی عنوان کرد و افزود: کسی که دشت مغان را خریداری کرده گردش مالیاتی سه میلیون تومان بوده با این وجود آیا این فرد اهلیت دارد که یک کارخانه چند هزار میلیاردی را خریداری کند در هر حال یا مالیات او بیشتر بوده و نداده و یا همین میزان بوده است پس حق ندارد صنعت به این بزرگی را بخرد.

وی افزود: بنده به عنوان یک سیاستمدار همراه مردم و جوانانی هستم که به خصوصی سازی معترضند. معتقدم این اعتراضات نتیجه خواهند داشت.

توکلی اظهار کرد: بنده در قانون خصوصی سازی ماده‌ای را پیشنهاد کردم که براساس آن خریداران حق نداشته باشند به مدت پنج سال تعداد کارگران کارخانه را کم کنند با این وجود این پیشنهاد در مجلس رای آورد، ولی شورای نگهبان آن را خلاف قانون اساسی دانست. بنده در این رابطه با مرحوم هاشمی رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رایزنی کردم و ایشان نیز از این پیشنهاد حمایت کردند.

وی افزود: در دیده بان شفافیت و عدالت علیه پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی کشور و خریدار کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزگان اعلام جرم کرده‌ایم.

نماینده مجلس: از اعتراض شما حمایت می‌کنیم
همچنین علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز خطاب به معترضان خصوصی سازی در کشور گفت: بنده از شما که به خاطر دلسوزی نسبت به دارایی‌ها و سرمایه‌های این کشور در مقابل سازمان خصوصی سازی گرد آمده اید تا اعتراض خود را به این سازمان اعلام کنید تشکر می‌کنم و من نیز آمده ام تا از این حرکت اعلام پشتیبانی نمایم.

وی افزود: علامت سوال جدی بر روی دستگاهی که متولی واگذاری‌ها است و ما اسناد زیادی داریم که این واگذاری‌ها درست صورت نگرفته و همین موجب بروز اعتراضات کارگری و مسائل امنیتی در کشور شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در مجلس شورای اسلامی از طریق دستگاه قضائی و کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر احقاق حقوق بیت المال هستیم، افزود: خصوصی سازی مقبول ماست، ولی مواردی وجود دارد که حکایت از فساد گسترده و ناتوانی در اداره کارخانه‌های واگذار شده دارد و ماشین سازی تبریز نیز یکی از موارد برجسته در این رابطه است.

وی تصریح کرد: خریدار کارخانه ماشین سازی به عنوان اخلال گر تعزیر در حال محاکمه است از طرفی خریدار نیشکر هفت تپه با خریدار ماشین سازی تبریز با هم مرتبط هستند.

نمایندگان طلاب و دانشجویان: برای برپایی عدالت باید بدنه مردمی فعالیت کند
همچنین حجت الاسلام زارع، نماینده طلاب حوزه علمیه قم نیز در جمع دانشجویان معترض گفت: امام خمینی (ره) در پیامی که به مناسبت پذیرش قطعنامه ۵۹۸ صادر کردند گفتند امروز جنگ حق و باطل، جنگ استضعاف و استکبار و جنگ فقر و غنا شروع شده است انقلابیون کمربند‌های خود را ببندند هیچ چیز عوض نشده است. معتقدم اگر امروز شاهد شرایط بی عدالتی در کشور هستیم حاصل فراموش کردن این جنگ و حاصل شرکت نکردن در این جبهه است.

وی اظهار کرد: رهبر انقلاب نیز دو روز بعد از صدور پیام امام خمینی در نماز جمعه تهران گفتند این پیام، این خط و این جنگ باید به فرهنگ ثابت جامعه و تبدیل به رنگ جامعه شود و، چون این اتفاق نیفتاده ما امروز شاهد این وضعیت هستیم به گونه‌ای که می‌توان گفت: حزب اللهی‌ها و منتسبین به دین در این جبهه شکست خورده اند.

زارع افزود: امروز شاهدیم گردن کلفتی که حقوق نجومی خورده است در تلویزیون انقلاب می‌گویند که او ذخیره انقلاب است نه ذخیره انقلاب همین مردم بیچاره و مستضعفینی هستند که همیشه بابت انقلاب هزینه داده اند.

نماینده طلاب حوزه علمیه قم گفت: اگر کسی امروز صدای شکسته شدن استخوان‌های مستضعفین را در این کشور نمی‌شنود و یا خودشان را به کری می‌زنند بنده می‌گویم نه تنها این افراد انقلابی نیستند بلکه به فرموده پیامبر اکرم (ص) مسلمان هم نیستند.

وی گفت: امروز بخش‌هایی از مردم در تامین نیاز‌های اساسی زندگی خود دچار مشکل هستند. وجود ظلم همیشه به خاطر خوی ظلم کنندگی ظالم نیست بلکه به خاطر وجود سکوت هم هست یعنی در جامعه وقتی ظلم وجود دارد که ظالم و یک مظلوم ساکت وجود داشته باشند.

زارع بیان کرد: ضد انقلاب کسی است که علیه آرمان‌های انقلاب به مردم ظلم می‌کند ضد انقلاب کسی است که خودش رئیس است و یک شرکت با ارزش را به خودش ثمن بخس می‌فروشد و این ضد انقلاب است.

نماینده طلاب حوزه علمیه قم گفت: ضد امنیت ملی کسی است که افکار عمومی را تشویش می‌کند. کسانی که خلاف آرمان‌های امام، رهبری و شهدا عمل می‌کنند ضد امنیت ملی و ضد انقلاب هستند در واقع آن کسی که به جای خصوصی سازی خودی سازی می‌کند ضد انقلاب است.

وی اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید اگر می‌خواهید عدالت برپا شود باید بدنه مردمی فعال شوند با این وجود اگر می‌خواهید بی‌عدالتی رفع شود باید مانند حضرت زهرا سلام الله علی‌ها هزینه بدهیم و امروز این هزینه را رهبر معظم انقلاب بابت حرف‌های عدالتخواهانه خود می‌دهند.

ترکمان، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز نیز در جمع دانشجویان معترض به خصوصی سازی گفت: ننگ بر آقایانی که در دفتر کارشان نشسته اندو نسبت به این همه اعتراض، نامسئولیتی و ناکارآمدی هیچ پاسخگویی ندارند و عین خیال شان نیست که در کشور چه اتفاقی می‌افتد.

وی افزود: بنده و دوستانم از تبریز به اینجا آمده ایم صرفا برای رساندن پیام کارگرانی که در این شهر به خاطر روند خصوصی سازی بیکار شده اند.

ترکمان اظهار کرد: سازمان خصوصی سازی در خصوصی کردن ماشین سازی تبریز عملا این صنعت استراتژیک کشور را به دست فردی داده که به گفته خودش شش کلاس بیشتر سواد ندارد. فردی که حتی توان خواندن و نوشتن را به زور دارد چه طور می‌تواند صنعت بزرگی مانند ماشین سازی تبریز را بچرخاند و او چه طور توانسته حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کند و بعد در رسانه‌ها به راحتی جولان دهد.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز بیان کرد: رئیس سازمان خصوصی سازی می‌گوید ما هیچ گونه عدم سلب اهلیت از خریدار ماشین سازی تبریز ندیده ایم و تا دادگاه نگوید او را برکنار نمی‌کنیم. این حرف رئیس سازمان خصوصی سازی یعنی چه مگر اصل ۴۴ نگفته است که این سازمان حتما اهلیت افراد را در نظر بگیرد با این وجود فردی که اصلا سواد خواندن و نوشتن را ندارد و هیچ رزومه صنعتی نداشته چگونه می‌تواند مالک ماشین سازی تبریز شود.

وی گفت: مالک ماشین سازی تبریز دیروز در دادگاه گفته که من اول انقلاب به اتهام اقتصادی دستگیر شده ام با این وجود آقایان در سازمان خصوصی سازی باید پاسخگو باشند که چه طور اهلیت این فرد را بررسی کرده اند این آقا لیاقت اداره یک نانوایی را ندارد آن وقت چگونه صنعتی را به دست او داده اند که پشتوانه صنایع پتروشیمی، دفاعی و هسته‌ای ما است.

ترکمان خاطرنشان کرد: ماشین سازی تبریز یک زمان تولیدات خود را به مهد ماشین سازی دنیا در آلمان صادر می‌کرد، ولی فقط به خاطر روند خصوصی سازی این صادرات متوقف شده است.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز بیان کرد: ماشین سازی تبریز حدود ۱۶ سال است که در روند خصوصی سازی قرار گرفته با این وجود عملا دچار خود تحریمی شده به گونه‌ای که نمی‌توانند هیچ دستگاهی را در خط تولید این کارخانه تغییر یا حتی نمی‌توانند تزریق منابع مالی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه عملا جدیدترین دستگاه ماشین سازی تبریز مربوط به دهه ۷۰ بوده تصریح کرد: صنایع موتوژن و پمپ ایران صنایع منفک شده از ماشین سازی تبریز بوده اند و این صنایع قرار بوده که کشور را تغییر دهند، اما امروز شاهدیم که ماشین سازی تبریز خودش عملا نمی‌تواند کاری انجام دهد.

ترکمان تصریح کرد: از دادستان کل کشور و قوه قضائیه می‌خواهیم در بحث سازمان خصوصی سازی کشور و مدیران این سازمان ورود پیدا کنند و اگر قرار است اعلام جرمی صورت بگیرد سریعا این اتفاق بیفتد، چون آقایانی که در این سازمان نشسته اند عین خیال شان نیست که در کشور چه اتفاقی می‌افتد.

صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز گفت: ما از نمایندگان کارگران اراک، تبریز، کرمانشاه، اهواز، پرسنل بیمارستان کرج، طلاب و دانشجویان که در این تجمع شرکت کرده اند تشکر می‌کنیم. ما در جنبش عدالتخواه دانشجویی حتما پیگیر مسائل خصوصی سازی خواهیم بود تا صدای کارگران بیکار شده و شلاق خورده را به گوش مسئولان برسانیم.

وی بیان کرد: ما پیگیر ممنوع الخروج شدن و محاکمه پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی هستیم تا چشم و گوش آقایان باز شود.

مرتبط ها