کد خبر: 318874

درخواست ائتلاف المالکی برای برکناری سفیر عراق در واشنگتن

ائتلاف دولة القانون تأکید کرد که سفیر عراق در آمریکا باید درباراه اظهاراتش پیرامون رژیم صهیونیستی توضیح دهد و وزارت خارجه هم باید فورا این سفیر را تغییر دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، ائتلاف «دولة القانون» به ریاست «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق خواستار احضار سفیر این کشور در ایالات متحده آمریکا شد.

«فرید یاسین» سفیر بغداد در واشنگتن اخیرا گفته بود که «عوامل عینی وجود دارد که شاید توسعه روابط با اسرائیل را اقتضا کند».

وی در یک مصاحبه تلویزیونی ادعا کرد که برقراری روابط بین بغداد و تل‌آویو ضرورت دارد و باید از تجارب صهیونیستها به ویژه در زمینه‌های تکنولوژی و کشاورزی استفاده کرد.

دولة القانون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رؤسای جمهور، پارلمان و نخست وزیر باید با قدرت در برابر افزایش اقدامات و تلاش‌هایی بایستند که برخی از سفرا و مسئولان درباره برقراری روابط با رژیم صهیونیستی مطرح می‌کنند.

این ائتلاف همچنین تأکید کرد که برخی از این مسئولان در حال طراحی نقشه‌ای برای همگرایی با رژیم صهیونیستی هستند تا در برابر این دشمن تسلیم شده و اراده امت اسلامی را تضعیف کنند.

پایگاه خبری «المسله» ضمن انتشار این بیانیه، به نقل از این ائتلاف گزارش داد کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق باید «نقش نظارتی خود را ایفا کند و سفیر عراق در واشنگتن را احضار کند تا درباره اظهارات اخیرش بازجویی صورت گیرد».

دولة القانون همچنین از وزارت خارجه عراق خواست که فورا این سفیر را تغییر دهد؛ شخصی که «موضع عراق را در قبال مسائل بزرگ امت [اسلامی] بازتاب نمی‌دهد».

در این بیانیه تأکید شد که باید درباره نامزدها و کسانی که خواستار فعالیت در وزارت خارجه به عنوان سفیر هستند، به شدت دقت صورت گیرد و هر نامزدی را که رابطه‌ای با حزب ممنوعه «بعث» دارد، قبول نکنند تا امنیت و ثبات فرآیند سیاسی عراق حفظ شود.

این ائتلاف در پایان خاطر نشان کرد که اگر چه عراق در عرصه مبارزه مسلحانه در برابر تروریسم پیروز شد، ولی خطر این جبهه از جبهه میدانی کمتر نیست.

وزارت خارجه عراق در واکنش به اظهارات سفیر خود، ضمن تأکید مجدد بر رد اشغالگری رژیم صهیونیستی، تصریح کرد که موضعش «در قبال مسئله فلسطین همان موضع اصولی و تاریخی مبنی بر عدم پذیرش اسرائیل اشغال‌گر است».

بغداد با انتقاد از غصب خاک فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، خاطر نشان کرد که هیچ رابطه‌ای با این رژیم ندارد و به اصل تحریم آن، پایبند است.

عراق همچنین خاطر نشان کرد که حتی یک روز از موضع خود دست بر نداشته است و هر گونه عادی‌سازی رابطه با این رژیم اشغالگر را نمی‌پذیرد؛ رژیمی «که می‌کشد، آواره می‌کند و زندگی انسانها را با ظلم و تجاوز نابود می‌کند».

مرتبط ها