کد خبر: 337573

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد:

دانشجویان اتفاقات پیرامون خود را ریزبینانه رصد می‌کنند

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشجو به عنوان دیده‌بان همیشه بیدار جامعه همواره اتفاقات پیرامون خود را سنجیده و ریزبینانه رصد می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد کافی در پیامی به مناسبت 16 آذر، روز دانشجو اظهار کرد: بدون شک، لازمه نقد و پرسش‌گری، صیانت از آزادی بیان، حمایت از آزاد اندیشی و فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت دانشجویان و فرهیختگان در تغییرات و اصلاحات ساختاری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است.

متن کامل این پیام به شرح ذیل است:

دانشجویان عزیز دانشگاه فردوسی مشهد

 بدون شک، جنبش دانشجویی و جایگاه پر افتخار دانشجویان در ایران، مرهون مجاهدت و فداکاری دانشجویان گران‌قدری است که با خون خود نهال استقلال‌طلبی و استکبارستیزی را آبیاری کردند. آن نهال امروز به درختی تنومند و استوار تبدیل شده و اکنون آبیاری و تیمار آن بر دوش تک تک دانشجویان برومند و دانشگاهیان این مرز و بوم است.

 ۱۶ آذر، روز دانشجو، فرصتی است که نقش برجسته و پررنگ دانشجویان، این قشر عظیم و سرنوشت‌ساز را در جامعه یادآور شویم و یادمان نرود که آنها همواره در جهت دفاع از کیان کشور و شکوفایی ایران بزرگ تلاش کرده‌اند. چراکه این قشر تاثیرگذار در فرهنگ و کارآمدی ‌همه‌جانبه یک ملت، نه در یک روز از تقویم که در لحظه لحظه حیات جامعه، حضوری ملموس و مؤثر دارند.

دانشجو به عنوان دیده‌بان همیشه بیدار جامعه، با آگاهی از این رسالت بزرگ، همواره اتفاقات پیرامون خود را سنجیده و ریزبینانه رصد می‌کند و با ترازوی نقد که مبتنی بر اعتدال و انصاف است، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی جامعه را برای دیگران بازگو می‌نماید. اگرچه از شهادت دانشجویان شهید مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا سال‌ها می‌گذرد، اما هنوز طراوت آرمان‌خواهی، نقد و پرسش‌گری آنها بر فضای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حاکم است. بدون شک، لازمه نقد و پرسش‌گری، صیانت از آزادی بیان، حمایت از آزاد اندیشی و فراهم آوردن زمینه های مشارکت دانشجویان و فرهیختگان در تغییرات و اصلاحات ساختاری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است.

 روز دانشجو را به عنوان نماد آزادگی و استکبارستیزی دانشجویان را به تمام دانشجویان فهیم دانشگاه هفتاد ساله فردوسی مشهد تبریک عرض می‌کنم و توفیقات روز افزون دانشجویان عزیز را در همه امور فردی و اجتماعی به ویژه در عرصه فعالیت‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی از خداوند متعال خواستارم.

دکتر محمد کافی

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد

 ۱۶ آذرماه ۱۳۹۸