کد خبر: 344038

واکنش کاربران توییتر به طرح سازش اسرائیل و فلسطین؛

خیانت قرن!

آنچه که مشخص است، نقشه‌ای که رئیس جمهور آمریکا از کشور فلسطین در این طرح ارائه کرده با انتقادات بسیاری روبرو شده و عده زیادی معتقدند طرح سازش ترامپ، خواستار محصور کردن فلسطین به عنوان جزیره‌ای در دل رژیم صهیونیستی است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دولت آمریکا و دونالد ترامپ متن کامل طرح سازش موسوم به «معامله قرن» را روز گذشته روی وب‌‌سایت خود منتشر کرده است.

طرحی که ترامپ معتقد به عملیاتی ترین و عینی‌ترین طرح برای صلح میان فلسطین و اسرائیل است؛ چرا که طرح‌های قبلی خیالی بودند. او مدعی بود که این طرح منافع اسرائیل و فلسطین را همزمان تأمین خواهد کرد.

این طرح شباهتی به طرح‌های قبلی سازش که از سوی سازمان ملل و برخی کشورها پیشنهاد شده بود نداشت. در واقع این طرح، طرح دو دولتی سازمان ملل را زیر سوال برد و مرزهای ۱۹۶۷ را عملاً نادیده گرفت.

این طرح که کاخ سفید عنوان «چشم‌انداز صلح» را برای آن انتخاب کرده حاوی مفادی تحقیرآمیز است. به عنوان مثال در بخشی از طرح پیشنهادی آمریکا، با ادبیاتی تحقیرآمیز عنوان شده است که کل «اورشلیم» (قدس) پایتخت اسرائیل و متعلق به این رژیم است.

به طور کلی طرح ترامپ که او از آن به عنوان طرح دو کشوری یاد کرد دو بعد سیاسی و اقتصادی دارد. از بعد اقتصادی، این طرح در تلاش است تا با ارائه کمکی ۵۰ میلیارد دلاری به کشور آینده فلسطینی مشوقی اقتصادی ارائه دهد و مدعی شود برای رفاه و توانمندسازی فلسطین اقدام کرده است. از اینرو بود ترامپ در مراسم رونمایی ادعا کرد به جای دادن اعانه به فلسطینیان تصمیم دارد تا آنها را توانمند سازد زیرا آنها توانایی این کار را دارند.

کاربران شبکه اجتماعی توییتر پس از رونمایی «معامله قرن» توسط رئیس جمهور آمریکا واکنش‌های متفاوتی داشتند که در ادامه مشاهده می‌کنید؛

گزارش از یاسین قاسمی

مرتبط ها