کد خبر: 350624

امیر علی‌اوسط

همه پرسی در یک انقلاب ایدئولوژیک

یک نکته‌ی اساسی در انقلاب ما این بود که نقش مردم با پیروزی انقلاب تمام نشد؛ و این از حکمت امام بزرگوار ما و ژرف‌نگری آن مرد حکیم و معنوی و الهی بود. او ملت ایران را بدرستی شناخته بود، ملت ایران را باور کرده بود، به سلامت و صداقت و عزم راسخ و توانائی‌های ملت ایران ایمان داشت.

خبرنامه دانشجویان ایران: امیر علی‌اوسط*// همه پرسی نوع حکومت و قانون اساسی، پنجاه روز بعد از انقلاب فقط در یک انقلاب ایدئولوژیک و مردم سلار  رقم می خورد.

انقلاب اسلامی مردم ایران بر پایه استقلال ،آزادی و نفی هر گونه سلطه پذیری و سلطه گری ،در عصری که قدرتهای شرق و غرب مشغول تقسیم غنائم و سرگرم غارت ملت ها بودند،در دورانی از تاریخ بشر که با مدیریت جبهه شر در آن عصر  دین افیون جوامع بشری نشان داده میشود. و با علم احیای دین و با رهبری یک روحانی نظم شکننده ایجاد شده توسط توتالیتور های آن روز عالم را برچید و با شعار مردم سالاری دینی دوباره مدیریت الهی و انسانی را احیا نمود.

یک نکته‌ی اساسی در انقلاب ما این بود که نقش مردم با پیروزی انقلاب تمام نشد؛ و این از حکمت امام بزرگوار ما و ژرف‌نگری آن مرد حکیم و معنوی و الهی بود. او ملت ایران را بدرستی شناخته بود، ملت ایران را باور کرده بود، به سلامت و صداقت و عزم راسخ و توانائی‌های ملت ایران ایمان داشت. همان روزها بعضی‌ها بودند که میگفتند خیلی خوب، انقلاب پیروز شد، مردم برگردند بروند خانه‌هاشان. امام محکم ایستاد و کارها را به مردم سپرد. یعنی پنجاه روز بعد از پیروزی انقلاب، نظام سیاسی کشور به وسیله‌ی رفراندوم مردم تعیین شد. شما به انقلابهای گوناگون نگاه کنید تا معلوم شود که اهمیت این حرف چقدر است. پنجاه روز بعد از پیروزی انقلاب، مردم فهمیدند چه نظامی را میخواهند. خودشان پای صندوقهای رأی آمدند و با آن رأی عجیب و تاریخی مشخص کردند که نظام جمهوری اسلامی را میخواهند. در این دویست سال اخیر - که سالهای انقلابهای بزرگ است - در هیچ انقلابی چنین اتفاقی نیفتاده است که با این فاصله‌ی کم، نظام جدید به وسیله‌ی خود مردم، نه به وسیله‌ی یک عامل دیگر، تعیین شود.

امام بزرگوار بلا فاصله به دنبال قانون اساسی بود. در ماه‌های اردیبهشت یا خرداد سال ۵۸ - یعنی سه ،چهار ماه بعد از پیروزی انقلاب - امام شورای انقلاب را برای یک کار مهمی به قم خواستند. که چرا برای قانون اساسی فکری نمی کنید. این در حالی بود که هنوز سه ماه از پیروزی انقلاب بیشتر نگذشته بود. همان جلسه تصمیم‌گیری شد، که انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود. مسئولین کشور - که دولت موقت بود - آمدند انتخابات را برگزار کردند. مردم در یک انتخاباتِ سراسری شرکت کردند، نمایندگان خود را - که خبرگان قانون اساسی بودند - معین کردند. خبرگان هم در ظرف چند ماه قانون اساسی را تدوین کردند. بعد امام باز دوباره فرمودند که این قانون اساسی‌ای که تدوین شده است، باید به رأی مردم برسد. با اینکه نمایندگان مردم آن را تدوین کرده بودند، اما امام فرمود باز هم بایستی رأی مردم باشد. لذا آمدند رفراندوم قانون اساسی را بر گذار نمودند ،مردم هم در همه پرسی شرکت، با رأی بالائی قانون اساسی را تصویب کردند.

رمز پیروزی چهل ساله جمهوری اسلامی ایران بر تمامی دشمنی ها توکل بر قدرت عظیم الهی و مردم به ویژه مستضعفان و پا برهنگان است، که در بزنگاه ها به میدان آمده و از اهداء جان و مال خود برای اعتلای پرچم ایران اسلامی دریغ ننموده اند.

*دکتری فقه و مبانی حقوق مدرس دانشگاه