کد خبر: 351120

اپل موزیک دومین سرویس برتر استریم موسیقی

با افزایش روزافزون محبوبیت سرویس‌های استریم موسیقی، اپل موزیک توانسته است با تصاحب ۱۹ درصد از سهم بازار، پس از اسپاتیفای در رتبه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ جای بگیرد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جدیدترین مقاله‌ی پژوهشی منتشرشده از سوی مؤسسه‌ی کانترپوینت نشان می‌دهد که صنعت استریم موسیقی همواره در حال رشد است و روزهای خوبی را سپری می‌کند. هرچه محبوبیت سرویس‌های استریم موسیقی بالا می‌رود، رقابت بین دو سرویس محبوب یعنی اسپاتیفای (Spotify) و اپل موزیک (Apple Music) افزایش پیدا می‌کند. بر اساس داده‌های کانترپوینت، شمار مشترکان سرویس اپل موزیک در سال ۲۰۱۹ به‌میزان ۳۶ درصد رشد پیدا کرده است تا سهم آن از بازار کاربران اشتراکی سرویس‌های استریم موسیقی به ۱۹ درصد برسد.
کانترپوینت در گزارش خود می‌نویسد که اپل موزیک توانسته است ۲۴ درصد از سهم کل درآمد کسب‌شده توسط صنعت استریم موسیقی را در سال ۲۰۱۹ از آن خود کند. در مقایسه‌ی اعداد یادشده با اسپاتیفای متوجه می‌شویم که این سرویس استریم موسیقی هنوز هم در رتبه‌ی نخست جا خودش کرده است. بر اساس گفته‌های کانترپوینت، اسپاتیفای توانسته است در سال ۲۰۱۹، ۳۵ درصد از سهم کاربران اشتراکی تمامی سرویس‌های استریم موسیقی دنیا را به‌خود اختصاص دهد. درضمن ۳۱ درصد از کل درآمد این صنعت، از آن اسپاتیفای شده است.
آمار کانترپوینت نشان می‌دهد به‌طور کلی در سال گذشته‌ی میلادی شمار کاربران اشتراکی سرویس‌های استریم موسیقی رشدی ۳۲ درصدی نسبت‌به سال ۲۰۱۸ داشته است. امروزه ۳۵۸ میلیون نفر در سراسر دنیا، کاربر اشتراکی سرویس‌های استریم موسیقی هستند و به‌صورت ماهانه یا سالانه برای استفاده از آن‌ها، پول پرداخت می‌کنند. کانترپوینت می‌گوید بخش عظیمی از این رشد، به‌دلیل افزایش علاقه‌ی مردم به شنیدن پادکست، ارائه‌ی قیمت‌های رقابتی از سوی سرویس‌ها و موارد دیگر به‌دست آمده است.

کانترپوینت همچنین در بخشی دیگر از گزارش خود می‌نویسد برای نخستین بار در تاریخ، آمازون موزیک (Amazon Music) توانسته است ۱۵ درصد از کل کاربران اشتراکی سرویس‌های استریم را به‌خود اختصاص دهد. ناگفته نماند این میزان در سال ۲۰۱۸ معادل ۱۰ درصد بود؛ موضوعی که نشان می‌دهد سرویس موسیقی آمازون طی یک سال با رشدی بسیار خوب مواجه شده است و این روند بدون شک همچنان ادامه‌دار خواهد بود.
تحلیلگران معتقد هستند بهبودهایی که اپل به‌مرور زمان در رابط کاربری و بخش‌های مختلف سرویس موسیقی خود اعمال می‌کند، باعث می‌شود میزان توجه به آن به‌مرور زمان بیشتر شود و کاربران اپل موزیک همچنان رشد پیدا کند. بهبود تجربه‌ی کاربری اپل موزیک حتی باعث ادامه‌دارشدن روند مهاجرت کاربران از اسپاتیفای به این سرویس خواهد شد.

از طرفی اسپاتیفای با اتکا به روش‌هایی دیگر توانسته است همچنان روند روبه‌رشد خودش را حفظ کند. این سرویس بیشتر روی محتوای اختصاصی و ارائه‌ی سرویس‌هایی با تخفیف عالی تمرکز دارد و از همین راه نیز توانسته است به‌موفقیتی عالی دست پیدا کند.

یکی از تحلیلگران مؤسسه‌ی کانترپوینت در این رابطه می‌گوید:

اسپاتیفای توانست به‌کمک کارهایی نظیر ارائه‌ی سرویس Spotify Premium به‌صورت رایگان به‌مدت سه‌ ماه، کاهش هزینه‌ی برخی سرویس‌های اشتراکی، پویش‌های ویژه‌ و تمرکز روی محتوای اختصاصی، جایگاه نخست خود را در بین برترین سرویس‌های استریم موسیقی حفظ کند. شماری از غول‌های صنعت فناوری نظیر آمازون، اپل و گوگل طی سال‌های گذشته تمرکزی ویژه روی صنعت استریم موسیقی داشته‌اند. این شرکت‌ها توانسته‌اند با صرف هزینه، اسپاتیفای را شدیدا به‌چالش بکشند. 

اپل همواره سعی می‌کند بهبودهایی در سرویس استریم موسیقی خود ایجاد کند؛ این بهبودها شامل مواردی مثل اضافه‌شدن حالت شب (نایت مود)، ایجاد پلی‌لیست‌های منتخب برای افراد خاص و... می‌شود. آمازون نیز روندی مشابه با اپل اتخاذ کرده و سعی می‌کند با ارائه‌ی مواردی نظیر امکان پخش موسیقی بدون هیچ‌گونه افت کیفیت، توجه کاربران را به‌سمت سرویس آمازون موزیک جلب کند. آمازون موزیک از این حیث (پخش موسیقی با بهترین کیفیت ممکن) در حال به‌چالش کشیدن سرویس تایدل (Tidal) است.

 

مرتبط ها