کد خبر: 371859

تولید نبات رژیمی برای اولین بار

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از دستیابی به فناوری تولید نبات رژیمی کم‌کالری برای نخستین بار در جهان خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم ، به‌نقل از روابط عمومی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، «قدیر رجب زاده» با اعلام این خبر اظهار داشت: این فناوری حاصل اجرای پروژه مشترک این موسسه با بخش خصوصی بود که با هدف دستیابی به فناوری تولید نبات با کالری کاهش‌یافته انجام شده است.

وی گفت: به دلیل پیچیدگی فرایند کریستالیزاسیون قندهای کم کالری و تفاوت آن با ساکاروز، در این پروژه بعد از جایگزینی کامل ساکاروز با قندهای کم کالری و اصلاح فرمولاسیون، فرآیند کریستالیزاسیون با قندهای انتخابی طراحی و بهینه سازی شد.

وی تصریح کرد: در این پروژه برای اولین بار در دنیا کریستال بزرگ رشدیافته به هم پیوسته از قندهایی غیر از ساکارزر و با کالری کاهش یافته به شکل نبات تولید شد.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی بیان کرد: محصول نهایی تولید شده در این پروژه قابل مصرف برای همه‌ی افراد جامعه به ویژه افراد حساس به مصرف ساکاروز و قندهای پرکالری می باشد.

در ادامه «سمیرا یگانه زاد»، مدیر گروه فرآوری مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و مجری این طرح پژوهشی بیان اینکه نبات علاوه بر ایران در آمریکا و برخی دیگر از کشورها تولید می شود گفت: یکی از محصولات پر مصرف که امروزه به صورت صنعتی تولید می‌گردد و در جهان و به ویژه در کشور ایران به میزان زیادی به عنوان شیرین کننده نوشیدنی‌هایی نظیر چای استفاده می‌شود نبات است. نبات کریستال رشد یافته ساکارز می‌باشد که مکان اولیه تولید آن ایران و هندوستان ذکر شده است، در فرآیند تولید نبات کریستال¬های درشت ساکارز در اثر سردشدن محلول فوق اشباع شکر تولید می‌گردند.

وی بیان کرد: عوامل مختلفی نظیر دما، درجه فوق اشباعی و تلاطم در زمان فرآیند، بر شکل، اندازه و ظاهر کریستال نهایی موثر است.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: از آنجا که ساکاروز قند اصلی تشکیل دهنده‌ی این محصول می‌باشد، مصرف آن برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و افراد مبتلا به عارضه چاقی و اضافه وزن مضر می‌باشد. این درحالیست که می‌توان با تولید نبات‌ حاوی قندهای کم کالری این مشکل را برطرف کرد.

مرتبط ها