کد خبر: 375507

توافق عون و حریری درباره توزیع پست‌های حاکمیتی

منابع لبنانی گزارش دادند که میشل عون و سعد حریری در رایزنی‌های اخیر خود برای تشکیل دولت درباره نحوه توزیع پست‌های حاکمیتی به توافق رسیده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از پایگاه خبری النشره، منابع آگاه از پرونده تشکیل دولت در لبنان اعلام کردند که روز گذشته هیچ گزارش جدیدی درباره روند رایزنی‌ها در این زمینه منتشر نشده است.

این منابع تاکید کردند، آخرین موضوعی که «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان در دیدار اخیر خود روز گذشته با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان درباره آن بحث کردند، تغییر روند توزیع پست‌های حاکمیتی بود.

منابع مذکور تصریح کردند که در این میان مسئله اساسی مربوط به وزارت کشور است که توافق شد تا سهم تیم رئیس جمهور باشد و به دنبال آن سایر پست‌های حاکمیتی نیز به استثناء وزارت دارایی که در اختیار گرو‌ه‌های شیعه خواهد بود، به همین منوال توزیع می‌شود.

منابع آگاه لبنانی همچنین درباره تاثیر تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی بر دولت اظهار داشتند که این تاثیر هنوز نامشخص است.

منابع لبنانی افزودند که در حال حاضر احزاب سیاسی لبنان رویکرد متفاوتی درباره این موضوع دارند؛ به طوری که برخی از آنها معتقدند باید دولت هرچه سریعتر تشکیل شود تا از اعمال تحریم‌های بیشتر جلوگیری کند، در حالی‌که برخی از احزاب می‌گویند، هر حزب و گروهی به مطالبات و شروط خود برای تشکیل دولت پایبند خواهد بود.

جمعه گذشته وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم علیه جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد(از مهمترین گروههای مسیحی هم‌پیمان حزب الله) و داماد میشل عون، رئیس جمهور لبنان خبر داد.

رئیس‌جمهوری لبنان در همین زمینه خواستار ارائه ادله و مستندات لازم از جانب واشنگتن برای توجیه تحریم جبران باسیل شده و تاکید کرد که خودش شخصا روند قانونی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

مرتبط ها