کد خبر: 397588

مناظره یا تهی شدن ذخیره‌ی نخبگی!

آن چه در این مناظره رخ داد، نمایش فقر دانایی و کاهش معنادار سرمایه‌ی معرفتی، نخبگی و اخلاقی بود. با این تئاتر بی‌اخلاق، بازمانده‌ی اعتماد و امید ضربه خورد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی زمانیان از فعالان سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی نوشت: مناظره‌ی میان هفت نفر کاندیدای ریاست جمهوری علاوه بر سویه بداخلاقی انتخاباتی، از یک آسیب دردناک‌تر خبر می‌دهد. و آن آسیب، کاهش چشمگیر سرمایه‌ی نخبگان در ساحت بازیگران سیاسی است. این آسیب، محصول انسداد گردش نخبگی میان جامعه و حاکمیت سیاسی و نظامی است که نه تنها نخبگان درون حاکمیت را نتوانست حفظ کند که مسیر ورود نخبگان جامعه را به ساختار سیاسی محدود و یا مسدود کرد.

جریان نخبگی که باید از پایین به سمت بالا و ساختار سیاسی جریان داشته باشد، به نحو معکوس، به سمت پایین است. یعنی ساختار سیاسی طی چند دهه خودتخریبی، خود را از سرمایه دانایی تهی کرد. نتیجه‌ی این جریان، نامتوازن شدن تعادل وزن شایستگان درون و بیرون حاکمیت به نفع بیرون از حاکمیت سیاسی بود. بتدریج، شایستگان یا به حاشیه رانده شده و یا از کشور مهاجرت کردند. در نتیجه، این جامعه بود که از خدمات فرزندان نخبه‌ی خود، محروم گشت.

آن چه امروز در این مناظره به نمایش در آمد، تهی شدگی ساخت سیاسی از دانایی موثر بود. این همان چیزی است که به آسانی و در کوتاه مدت نمی‌توان آن را تامین و درمان کرد. راهی وجود ندارد جز آن که مسیر گردش نخبگان باز شود و سیاست ایدئولوژی زده و بخشی‌گرایی تغییر کند.

آن چه در این مناظره رخ داد، نمایش فقر دانایی و کاهش معنادار سرمایه‌ی معرفتی، نخبگی و اخلاقی بود. با این تئاتر بی‌اخلاق، بازمانده‌ی اعتماد و امید ضربه خورد.

مناظره، نمایش فقدان فرهیختگی و شأن لازم برای نشستن بر صندلی مدیریت کشوری در بحران بود. چگونه می‌توان به آنان تکیه زد، در حالی که هنوز قواعد یک گفتگوی ساده‌ی عقلانی را نمی‌دانند؟