کد خبر: 397736

لزوم قطع دست مافیای کنکور از نظام آموزش

مدیرکل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: معتقدم باید نظام جامع رفاهی معلمان ایجاد شود و در این نظام، دورنمای 30 ساله آینده طراحی و مشخص شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، فرشید سیاری مدیرکل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت فعلی آموزش و پرورش، اظهار کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش کشور از شرایط و کارکرد مطلوبی برخوردار نیست و اپیدمی کرونا و آموزش‌های غیرحضوری هم شرایط نامناسب را شدیدتر کرده است.

وی با بیان اینکه امروز در آموزش و پرورش شاهد روزمرگی صرف در تمامی بخش‌‌ها هستیم، افزود: عدم توجه به اجرای سند تحول بنیادین و سایر اسناد بالادستی،‌ بی‌انگیزگی، روزمرگی موجب عدم رضایت شغلی معلمان شده است و متأسفانه این کارکرد غلط نتیجه‌ای جز نارضایتی دست اندرکاران تعلیم و تربیت از جمله معلمان، مدیران و کادر اجرایی مدارس و دانش‌آموزان و اولیای آنان ندارد و فضای تعلیم و تربیت به شدت از سوی خانواده‌ها و افراد خبره مورد نقد جدی است.

*بیشترین مشکلات آموزش و پرورش مربوط به رفتار سلیقه‌ای و خلق‌الساعه تصمیم‌گیران است

سیاری در خصوص مشکلات آموزش و پرورش، گفت: بیشترین مشکلات آموزش و پرورش مربوط به رفتار سلیقه‌ای و خلق‌الساعه تصمیم‌گیران و عدم توجه جدی به معلمان در تصمیم‌گیری‌ها و بی‌عدالتی در نظام پرداخت بین کارکنان دولت بوده است که متأسفانه این کارکرد موجب کاهش انگیزه و عدم رضایت شغلی بین معلمان و به عنوان اصلی‌ترین عناصر نظام تعلیم و تربیت شده است.

وی تصریح کرد: امروزه در تمامی کشورها پیشرفت و توسعه در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در گروی توجه به نظام تعلیم و تربیت است.

* انتظار ما از رئیس‌جمهور آینده، داشتن دغدغه آموزش و پرورش و حساسیت لازم در انتخاب وزیر آینده است

مدیرکل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره رئیس‌جمهور موفق از نظر فرهنگیان، بیان کرد: نظام تعلیم و تربیت باید مورد توجه تمام ارکان نظام از جمله رئیس جمهور باشد و به موضوع آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه حاکمیتی مطلق نگاه و برنامه‌ریزی شود و اختصاص بودجه داشته باشد و بقیه دستگاه‌ها نیز در توسعه و پیشرفت نظام تعلیم و تربیت همراهی و اهتمام داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که «برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری درباره فرهنگیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: همواره در برنامه‌ها و تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری به آموزش و پرورش به عنوان یکی از راهبردی‌ترین دستگاه‌ها توجه جدی شده است. لکن بعد از انتخاب رئیس‌جمهور با توجه به شرایط حاکم بر کشور و مشکلات شدید اقتصادی، وعده‌ها فراموش و کمرنگ شده است. لذا انتظار ما از رئیس‌جمهور آینده، داشتن دغدغه آموزش و پرورش و حساسیت لازم در انتخاب وزیر آینده است.

سیاری درباره وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم، اظهار کرد: انتظار این است که رئیس‌جمهور، فردی در حد و اندازه معاون اول رئیس‌جمهور را انتخاب و به مجلس معرفی کند که این شخص از مقبولیت بین فرهنگیان نیز برخوردار باشد. همچنین مورد احترام نخبگان علمی ـ دانشگاهی بوده و فارغ از گرایشات سیاسی، نسبت به انتصاب مدیران توانمند و متعهد در ستاد و استان‌ها اقدام کند و قدرت چانه‌زنی و رایزنی در مباحث بودجه‌ای را داشته باشد.

* لزوم ایجاد نظام جامع رفاهی معلمان

مدیرکل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به اولویت‌هایی برای بهبود شرایط آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تأمین نیروی انسانی مورد نیاز یکی از این اقدامات است؛ از قرار اطلاع برای سال تحصیلی آینده حدود 197 هزار معلم کمبود دارند و عنایت ویژه به دانشگاه فرهنگیان به عنوان تنها راه جذب نیرو در آموزش و پرورش باید صورت گیرد.

وی اضافه کرد: از دیگر اولویت‌ها می‌توان به توجه جدی به اقتصاد آموزش و پرورش و تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای برنامه‌ها با توجه به سیاست‌های کلان نظام و سند تحول بنیادین، ارتقای معیشت و منزلت اجتماعی فرهنگیان بر اساس نقشه و برنامه مدون و دوری از شعار و مطالب تکراری و دست نیافتنی، ایجاد فرصت‌های برابر آموزش در تمامی نقاط کشور، پررنگ کردن نقش معلمان در تدوین برنامه‌ها و محتوای درسی و تأثیرگذاری آنان در تمامی سیاست‌گذاری‌ها و راهکارهای اجرایی و تدوین نظام جامع رفاهی معلمان که در این نظام دورنمای 30 ساله آینده طراحی و مشخص شود، اشاره کرد.

* لزوم برنامه‌ریزی مناسب و کارآمد به منظور حذف کنکور و قطع دست مافیای این فرایند از نظام آموزش

سیاری اظهار کرد: استفاده از نیروهای توانمند خلاق و سلامت در تمامی سطوح مدیریتی فارغ از نگرش‌های سیاسی از دیگر اقدامات است که باید انجام شود چرا که یکی از بزرگترین آفت‌های نظام تعلیم و تربیت است.

وی افزود: باید مدرسه به عنوان کانون اصلی آموزش و پرورش، مورد عنایت جدی قرار گرفته و با تمرکزگرایی و تفویض اختیار، دست مدارس را برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت باز گذاشت؛ همچنین برنامه‌ریزی مناسب و کارآمد به منظور حذف کنکور و قطع دست مافیای این فرایند از نظام آموزش کشور از دیگر اقدامات است.

مدیرکل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پایان از مردم خواست در پای صندوق‌های رأی بر اساس منویات مقام معظم رهبری حضور پررنگ داشته باشند و گفت: مردم بدانند که هر رأی در وهله اول رأی مجدد به جمهوری اسلامی است و سپس انتخاب اصلح بین کاندیداهای موجود که معیارهایش همانا شجاعت، عدالت، توجه به جوانان و کار برای خدا و خدمت به خلق است و خود مردم باید به درستی تشخیص بدهند که کدام یک دارای این ویژگی‌ها بوده و از بقیه سرآمدتر است.

مرتبط ها