کد خبر: 398205

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

۸ ربات معروف جستجوگر گوگل را بهتر بشناسید

در این گزارش با تعدادی از ربات های جست و جوگر گوگل بیشتر آشنا می شویم. در واقع موتور جستجوگر گوگل از این ربات ها تشکیل شده است و این ربات ها کار کرال کردن را از سطح وب انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این گزارش به معرفی 8 مورد از معروف ترین ربات هایی که موتور جست و جوگر گول را ایجاد کرده اند پرداخته ایم.

1) GOOGLEBOT DESKTOP

اولین و شاید مهم ترین ربات گوگل این ربات هست که کارش خزیدن در سطح وب برای پیدا کردن صفحات می باشد. دقت کنید که این ربات فقط نسخه دسکتاپ صفحات را بررسی می کند. در سال های اخیر این ربات برای سئوکارها خیلی مهم بود اما رفته رفته جای خود را به روبات های جدیدتر می دهد.

2) GOOGLEBOT MOBILE

این رباط به نوعی پسر همان ربات دسکتاپ به حساب می آید. که کار و وظیفه اش کرال کردن نسخه موبایل و صفحات وب است. البته پسری که از پدرش بسیار سختگیرتر است. امتیازهای اصلی که گوگل در حال حاضر ارائه می دهد مختص به صفحاتی است که ربات موبایل تجربه خوبی از تحلیل آن ها داشته باشد.

3) ADSENSE CRAWLER

این ربات برای ما ایرانی ها به دلیل تحریم کاربرد زیادی ندارد. این ربات مفهوم صفحات را درک و به سیستم تبلیغاتی گوگل منتقل می کند.زمانی که شما مقاله ای می خوانید و تبلیغ مرتبط با آن مقاله توسط سیستم گوگل به شما نشان داده می شود کار این ربات است.

4) DUPLEX ON THE WEB

حالا به ویژگی جذاب DUPLEX که به نوعی همان دستیار صوتی است. با این تفاوت که وقتی دستیار صوتی به جست و جو با دستور شما می پردازد، در واقع این ربات این ربات DUPLEX ON THE WEB این اقدام را انجام می دهد. هوش مصنوعی نقش جدی در این ربات دارد و به زودی جملات پیچیده ای برای این ربات قابل درک می شود. و محتمل است تحولاتی از این بابت در دنیای سرچ رخ دهد.

5) GOOGLEBOT IMAGE

این ربان جزو ربات های خوب و قدیمی گوگل می باشد که در سال های اخیر رشد زیادی داشته و نتایج را به صورت هوشمندانه تری نشان می دهد. و همان طور که از اسمش پیداست کارش جست و جوی تصاویر صفحات وب می باشد.

6) WEB LIGHT

وقتی اینترنت شما ضعیف است و از نسخه سبک گوگل استفاده می کنید، این ربات WEB LIGHT می باشد که محتوای صفحات را به چیزی که شما به عنوان نسخه سبک مشاهده می کنید تبدیل می کند. برخی به اشتباه فکر ی کنند که این همان نسخه AMP می باشد اما این صفحات NON-AMP هستند که توسط ربات WEB LIGHT تبدیل می شوند .

7) GOOGLEBOT NEWS

بنا بر علاقه ما ایرانی ها به اخبار این ربات هم مثل ما عمل می کند کلا به دنبال اخبار می گردد. کار این ربات بررسی سایت های خبری و نمایش اون ها در صفحه نتایج جست و جو است. با راه اندازی صفحات AMP و ثبت در GOOGLE NEWS شانس بیشتری برای دیده شدن توسط این ربات و قرار گرفتن در بخش STORY و DISCOER پیدا می کنید.

8) GOOGLE READ ALOUD

حتما می دانید در آینده سرچ صوتی اهمیت زیادی پیدا می کند. آن چیزی که باعث شروع این ماجرا شد ربات GOOGLE READ ALOUD بود که کارش روخوانی متن برای شماست. البته هنوز از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند اما زبان انگلیسی و چند زبان دیگر را روخوانی می کند.

گزارش محیا ضرابیان

مرتبط ها