کد خبر: 414252

نظام سنجش و پذیرش دانشجو در ایران نمونه خارجی ندارد

همایش ملی «سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش‌ها و راهکارها با تاکید بر کنکور سراسری» آغاز به کار کرد. در این همایش موضوع کنکور و مسائل متاثر از آن مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، همایش ملی «سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش‌ها و راهکارها با تاکید بر کنکور سراسری» در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به صورت مجازی برگزار شد. این همایش از امروز ۲۶ آبان آغاز شده است و تا فردا ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.

دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و رئیس شورای سیاستگذاری همایش ملی «سنجش علمی و آزمون‌های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش‌ها و راهکارها» گفت: این همایش به منظور به چالش کشیدن روش های موجود نظام سنجش و پذیرش دانشجو از منظر اساتید، دانشجویان، صاحبنظران و منتقدان است.

وی افزود: ما می خواهیم به یک مبانی علمی و یک روشی برسیم که بر اساس وضعیت موجود کشور با استفاده از نظرات اساتید و راهکارهای سیاستی و دیدگاه های تحول آفرین در حوزه آزمون ها و کنکور را به مراجع ذیربط ارائه دهیم.

خدایی خاطرنشان کرد: سازمان سنجش آموزش کشور ۱۲۰ آزمون برگزار می شود که بخشی از آنها آزمون های موظف و آزمون های ورودی دانشگاه ها از جمله کنکور سراسری، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی، فراگیر پیام نور، فنی حرفه ای، علمی کاربردی است و برخی از آنها آزمون های استخدامی و حرفه ای و برخی هم آزمون های زبان است.

وی اظهار داشت: نظام سنجش و پذیرش در ایران در هیچ جنبه ای مشابه خارجی ندارد و هیچ کشوری را پیدا نمی کنید که پارلمان آن قانون کنکور تصویب کند و سیستمی خارج از دانشگاه سنجش و پذیرش دانشجو را انجام دهد و دانشگاه در انتخاب دانشجو اختیار نداشته باشد. کره جنوبی، ژاپن و چین هم کنکور برگزار می کنند اما بازهم شیوه کاری آنها با ایران متفاوت است.

رئیس سازمان سنجش گفت: مخاطبان آزمون های سراسری در ایران گستردگی زیادی دارد و این موضوع هم حوزه های اجتماعی و سیاسی را تحریک می کند و صاحبنظران حوزه اجتماعی و سیاسی هم برای دیده شدن به کنکور می پردازند. در هیچ کجای دنیا سیاستمدار یا سیاستگذاری در زمینه کنکور صحبت نمی کند.

وی با اشاره کارکردهای متعدد نظام سنجش و پذیرش در ایران گفت: در هیچ کشوری، استخدام از طریق سنجش و پذیرش صورت نمی گیرد و کارکردهای غیرمبنایی برعهده سازمان سنجش گذاشته شده است. ضمن اینکه سیستم آموزشی کشور و سیاستگذاری در آن متمرکز نیست و جزیره های متعدد و بازیگران متعددی دارد.

خدایی اضافه کرد: نکته مهم در آموزش عالی ایران این است که همه می خواهند ادامه تحصیل دهند. در هیچ کجای دنیا این اتفاق نمی افتد. از همین رو آزمون های ورودی و کنکور در کشور ما معلول یکسری علت ها هستند. این اتفاق به دلیل حکمرانی و سیاستگذاری آموزشی اتفاق افتاده است و در کنکور خود را نشان می دهد.

دکتر عبدالکریم شادمهر دبیر اجرایی همایش ملی «سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش‌ها و راهکارها» با اشاره به برگزاری همایش در دوران کرونا گفت: این همایش پس از سه بار لغو برگزار شده است و دلیل آن شرایط شیوع کرونا در کشور بود.

وی افزود: در این همایش نتیجه دو دهه تحقیقات در حوزه سنجش با رویکرد مشارکت نهادهای قانونگذاری و سیاستگذاری برای بهبود وضعیت آزمون های ورودی به دانشگاه ها شکل گرفت.

شادمهر گفت: در نگاشت تعاملی نهادی سنجش مشخص است که سازمان سنجش همانقدر که باید به سیاستگذار بالادستی پاسخگو باشد باید به ذینفعان هم پاسخگو باشد. تنها در کشور ما قانون برای کنکور وجود دارد و از همین رو این مسئله اهمیت بررسی دارد.

وی یادآور شد: برگزاری نشست های تخصصی از جمله بررسی چالش ها و راهکارهای سنجش و پذیرش دانشجو و کنکور در ترازوی نقد از برنامه های این همایش ملی است.

دکتر الهه حجازی دبیر علمی همایش ملی «سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش‌ها و راهکارها» نیز در افتتاحیه این همایش گفت: کنکور و آزمون های ورودی به آموزش عالی از موضوعات مهمی است که گروه زیادی از افراد را در بر می گیرد. در مورد «بود» یا «حذف» کنکور دیدگاه های مختلفی وجود دارد.

وی افزود: از سویی مخالفان کنکور بر پذیرش دانشجو از طریق مراکز آموزش عالی کشور تاکید دارند و آزمون به شیوه فعلی را باعث کاهش کیفیت آموزش پیش از ورود به دانشگاه ها، ایجاد استرس و مشکل برای خانواده ها و ایجاد بازار مالی فراوان برای موسسات کمک آموزشی می دانند.

حجازی یادآور شد: از سوی دیگر موافقان معتقدند کنکور توانسته حداقل عدالت آموزشی را فراهم کند و افراد فارغ از طبقه، قوم و شرایط اقتصادی می توانند از دانشگاه های مورد نظر خود تحصیل کنند.

وی با اشاره به هدف اصلی همایش به عنوان محل تضارب آرای موافقان و مخالفان، گفت: ۷۰ مقاله به این همایش ارائه شد که از این تعداد ۲۵ مقاله در قالب سخنرانی و ۱۳ مقاله در قالب پوستر پذیرفته شدند. در پذیرش مقالات بعد کاربردی بودن مورد توجه بوده است.

مرتبط ها