کد خبر: 416248

افزایش ماندگاری میوه‌ها با یک محصول دانش‌بنیان

تلاش برای عرضه میوه‌­های خارج از فصل، افزایش چشم­گیری پیدا کرده و دغدغه نگهداری­ این محصولات توسط یک شرکت دانش‌بنیان حل شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صادق رحمتی مدیرعامل شرکت زیست نانو فناوران آتیه پروژه، با اشاره به رفع این چالش با یک پوشش خاص برای انواع میوه گفت: ما پوششی برای نگهداری فرآورده‌های تازه تولید کرده­ایم که روی سطح میوه قرار می‌گیرد و به لحاظ زیستی، ماندگاری میوه را افزایش می‌دهد.

این محصول دانش‌بنیان که مبتنی بر زیست‌فناوری تولید شده، تنفس میوه را پایین می‌آورد و بدین ترتیب دوام محصول بیش‌تر می­شود. بنابراین میوه­ای که در شرایط عادی می‌توان تا یک هفته آن را نگه­داشت، با استفاده از این پوشش، بین 3 تا 4 هفته تازه و سالم می­ماند.

این پوشش که برای بسیاری از میوه­‌ها و خانواده صیفی‌­جات کاربرد دارد، از ترکیب نانو ذرات کلسیم با ترکیبات دیگری که به اسیدهای چرب بازمی­‌گردند، تولید شده است.

کاربردهای گسترده

موارد مصرف این محصول دانش­بنیان نیز بسیار است و علاوه بر نگهداری خانگی می‌توان در مصارف صنعتی نیز آن را به کار بست؛ از سردخانه­‌های میوه و باغ­دارانی که می­خواهند میوه را دورتر از فصل عرضه کنند گرفته تا حمل­ونقل­های دریایی که محصول را با کانتینر منتقل می­شود، تنها بخشی از کاربردهای پوشش زیستی ایران‌ساخت به شمار می‌رود.

رحمتی با بیان این‌که تولید این محصول دانش‌­بنیان تاکنون برای 6 نفر اشتغال مستقیم فراهم آورده، افزود: خدمات و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست ­جمهوری در ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از تولیدات آن‌ها اثربخش بوده است و این امید وجود دارد که سایر بخش‌ها به ویژه کشاورزی نیز راه را برای تولیدکنندگان محصولات دانش‌بنیان، هموار کنند.