کد خبر: 418635

رفتارهای سلیقه‌ای دانشگاهها در کنکور حاصل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

یک فعال دانشجویی گفت: مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی باعث رفتارهای سلیقه‌ای دانشگاهها در کنکور می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده روان­شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، درباره مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: برای پذیرش دانشجو در دانشگاه­ اصولاً باید نظام سنجشی وجود داشته باشد اما نکته حائز اهمیت این است که این نظام به‌­گونه‌­ای طراحی شود که ظرفیت ارزیابی تمامی فاکتورهای لازم برای پذیرش دانشجو در رشته‌­های مختلف را دارا باشد.

وی افزود: با توجه به این تفسیر، کنکور به شیوه فعلی، روش مناسبی برای سنجش دانش ­آموزان نیست. زیرا آزمون کنکور فقط میزان علم و دانش، دانش ­آموزان یا به اصطلاح هوش ریاضی و هوش حفظیات آن­ها را ارزیابی می­‌کند و قادر به بررسی مولفه­ های دیگری از جمله شخصیت و فرهنگ که در شایستگی فرد مهم است را ندارد. به همین دلیل اگر چه در نظام آموزشی بیمارگونه­ ایران انتخاب جایگزین برای کنکور سراسری کار بسیار دشواری است اما قطعا وجود آن هم مشکلات فراوانی برای این نظام و آینده کشور به بار می‌آورد.

این فعال دانشجویی با اشاره به اصلی­‌ترین مسئله و مشکل موجود در کنکور سراسری یادآور شد: در این زمینه دو مسئله اصلی وجود دارد؛ اولین مسئله نبود شأن و منزلت یکسان در شغل­‌های گوناگون است.دانش­ آموزانی هم که استعدادهای دیگری دارند و باید راه موفقیت­ خود را خارج از کنکور جست­وجو کنند، برای رسیدن به موقعیت اجتماعی مناسب در آزمون کنکور شرکت می­‌کنند که این منجر به افزایش متقاضیان کنکور سراسری و اهمیت بخشیدن به این موضوع می­‌شود.

وی افزود: مسئله دیگر وجود بیش از یک متولی برای این آزمون است. اینگونه که آموزش و پرورش محتوا ارئه می­‌دهد، سازمان سنجش آزمون برگزار می­‌کند و وزارت علوم دانشجو تحویل می‌­گیرد. به همین جهت وجود کنکور باعث می­‌شود، مأموریت نظام آموزشی در وزارت آموزش­ و پرورش و وزارت علوم اشتباه گرفته شود به گونه ­ای که وزارت آموزش ­وپرورش به جای ایجاد خودشناسی و بارور کردن استعدادهای دانش ­آموزان در مدرسه تنها هدفی که برای آنان تعریف می ­کند موفقیت در آزمون سراسری است و وزارت علوم نیز فقط دانش پایه را به دانشجویان ارائه می ­دهد بدون اینکه اندکی به مفید بودن آن محتوا اهمیت دهد.

قدیمی به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در این زمینه اشاره کرد و گفت: این مصوبه از این جهت که با تخصیص 60 درصد کنکور به امتحانات نهایی برای مباحث کتب درسی و تدریس معلمان مدرسه اهمیت ویژه­ای قائل شده و از عظمت آزمون کنکور سراسری کاسته است قابل تحسین است اما این مصوبه با برگزاری کنکور، دوبار در سال، فرصت ویژه­ ای را برای دانش ­آموزان به خصوص پسرانی که مشمول نظام وظیفه هستند فراهم می­ آورد و باعث ایجاد یک نظام تست استاندارد در آموزش و پرورش کشور می­‌شود اما آنچه اهمیت دارد این است که آیا زیرساخت­های لازم برای اجرای این مصوبه در کشور وجود دارد یا خیر؟

وی ادامه داد: نکته اول اعتبار دوساله این آزمون است، با اجرای این ماده باید به این نکته اساسی توجه کرد که دانش ­آموزانی که در سال­های مختلف کنکور و امتحانات نهایی را پشت سر می ­گذارند چگونه باهم سنجیده خواهند شد؟ در این مصوبه حتی به ترازبندی نمرات هم اشاره نشده و اگر تصمیم درستی در این زمینه صورت نگیرد، عدالت آموزشی زیر سوال خواهد رفت.

این فعال دانشجویی افزود: نکته دوم تعیین حد نصاب توسط دانشگاه­ها است. شور‌ای‌عالی انقلاب فرهنگی تعیین نکرده است که این حد نصاب توسط چه­ نهادی مشخص خواهد شد و اگر نظارت درستی بر تعیین حدنصاب نباشد، امکان بروز لابی­‌گری و پذیرش بر اساس سلیقه شخصی در دانشگاه­ها وجود دارد.

قدیمی گفت: نکته سوم اختصاص 60 درصد سهم پذیرش دانشجویان به امتحانات نهایی است. اینکه چرا از همان ابتدا باید 60 درصد پذیرش به آموزش­­ وپرورش واگذار شود. این نهاد نیاز به زیرساختهای اساسی در نحوه طرح سوالات، برگزاری آزمون و تصحیح آن دارد که قبل از اجرای این مصوبه باید اصلاح شود.

وی اضافه کرد: مسئله پرچالش دیگری که در رابطه با این مصوبه به گوش می‌­رسد بحث مافیا کنکور است. مافیا کنکور سال­هاست که با ایجاد صنعت کنکور آرامش روانی خانواده­‌ها و دانش‌­آموزان را از بین برده و منجر به از بین رفتن عدالت آموزشی در بسیاری از موارد شده است. با این وجود از سال 1402 امکان تشدید و افزایش این مافیا وجود دارد زیرا دانش ­آموزان در دو آزمون، امتحانات نهایی و کنکور، برای قبولی در دانشگاه­ها شرکت خواهند کرد و از فردای اجرای این مصوبه در کنار کتب تست کنکور، شاهد چاپ و تکثیر کتاب­های آمادگی برای امتحانات نهایی نیز خواهیم بود.

مرتبط ها