کد خبر: 423579

ویژه جشنواره چهلم/ نگاهی به سینمایی «موقعیت مهدی»

چرا «موقعیت مهدی» مهم‌ترین غافلگیری جشنواره چهلم است

فیلمی که از ظاهر و پوسته‌ی بیرونی جنگ عبور می‌کند و به باطن انسان‌های جنگ می‌رسد. این حاصل دو چیز است؛ اول تسلط بسیار بالا بر تکنیک و فن سینما و دوم شناخت و «ارادت» قلبی به سوژه و جهانی که قرار است خلق شود.

«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امیر ابیلی// «موقعیت مهدی» مهم‌ترین غافلگیری جشنواره چهلم است. میزان تسلط تکنیکی، درک عمیق از روح و اتمسفر واقعی «دفاع مقدس» و میزان شناخت از انسان‌های جنگ در هادی حجازی‌فر درخشان است. فیلمِ حجازی‌فر نمونه‌ای درست از مفهوم «سینمای دفاع مقدس» است. فیلمی که از ظاهر و پوسته‌ی بیرونی جنگ عبور می‌کند و به باطن انسان‌های جنگ می‌رسد. این حاصل دو چیز است؛ اول تسلط بسیار بالا بر تکنیک و فن سینما و دوم شناخت و «ارادت» قلبی به سوژه و جهانی که قرار است خلق شود.

«موقعیت مهدی» با اینکه خط داستانی واحدی ندارد و با اینکه به معنای کلاسیک درام خلق نمی‌کند. اما جذاب است و مخاطب را تا انتها نگه می‌دارد و رتبه بالایش در آراء مردمی نیز نشاندهنده همین رابطه درست با مخاطب است و این حاصل ایجاد ارتباط درست بین مخاطب و کاراکتر است. اما فارغ از روایت، کار حجازی‌فر در کارگردانی بسیار درخشان است. او می‌توانست مانند هر کارگردان دیگری با ژانگولربازی‌های تکنیکی بیش از هرچیز به دنبال نمایش توانایی‌های خود(به عنوان فیلمساز) باشد، اما با مناعت طبع، به فرمی سهل و ممتنع و بی‌خودنمایی رسیده که بیش از هرچیز درخدمت نزدیک شدن به کاراکترهاست. فضا می‌سازد، موثر است و چشم‌نواز، اما خود را به رخ نمی‌کشد. حجازی‌فر با اینکه یک فیلم‌اولی‌ست اما نه‌تنها پخته‌ترین کارگردانی فجر چهلم را ارائه داده است، بلکه کیلومترها جلوتر از هر فیلمساز دیگری است که حداقل در ده سال اخیر فیلم جنگی ساخته‌اند، از منیر قیدی تا مهدویان و بهرام توکلی و ....

اما کیفیت فیلم حجازی‌فر نه فقط حاصل تسلط تکنیکی، بلکه حاصل شناخت عمیق او از جنگ، و اتمسفر و روح حاکم بر دفاع مقدس است. ساخت فیلمی با میزان خلوص و تاثیرگذاری «موقعیت مهدی» جز با زیست عمیق و ارادت قلبی فیلمساز به کاراکترها و جهان اثر حاصل نمی‌شود. خلوص و تاثیرگذاری «موقعیت مهدی» تنها در آثار اول حاتمی‌کیا قابل ردیابی‌ست که آن هم حاصل درک شخصی و حضور مستقیم فیلمساز در جنگ بود. از این‌جهت کار حجازی‌فر به مراتب سخت‌تر چون بیش از سه دهه پس از پایان جنگ و ساخت آن فیلمها ساخته شده و دستیابی به آن مود و فضاسازی کار به مراتب دشوارتری‌ست.
.
این دو پارامتر؛ تسلط تکنیکی و شناخت و باور به سوژه، باعث شده است که «موقعیت مهدی» یکی از بهترین آثار سینمای ایران در به تصویر کشیدن «شهید» و «شهادت» باشد. فقط باید امیدوار بود که این روحیه در حجازی‌فر باقی بماند و او پس از ثبات در فیلمسازی مسیر کارگردان «ایستاده در غبار» را نرود؛ فیلمی که خود با آن به سینما معرفی شد.