کد خبر: 426832

هدف دشمنان، فرهنگ ایران اسلامی است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: دشمنان با جنگ نرم، فرهنگ ایران اسلامی را نشانه گرفته‌اند و خواستار از بین بردن فرهنگ و تمدن این مرز و بوم هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» غلامعلی حدادعادل ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز حکیم نظامی گنجوی و آیین اختتامیه هنرواره ملی خوش‌نویسی «ایران دل» که در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار شد، با بیان این‌که حال حاضر دشمنان، فرهنگ ایران اسلامی را نشانه گرفته‌اند اظهار کرد: دشمنان ایرانی اسلامی، از طریق جنگ نرم برای از بین بردن و خدشه‌دار کردن فرهنگ ایران اسلامی تلاش می‌کنند که در این راستا باید در انتقال فرهنگ، هنر و تمدن کشورمان به نسل امروزی، جدی باشیم.

 
وی با اشاره به این‌که رمز پیروزی انقلاب مقدس اسلامی هم‌سویی دیانت و سیاست بود، افزود: رمز پیروزی امام خمینی‌(ره) برداشتن فاصله بین دیانت و سیاست بود و حال حاضر تمامی دشمنان انقلاب اسلامی درصدد جدایی دیانت از سیاست هستند.
 
نظامی یکی از ۵ شاعر درجه یک تاریخ ادبیات فارسی است
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مقام حکیم نظامی گنجوی و ضرورت شناساندن این شاعر به نسل امروز اشاره و تصریح کرد: نظامی گنجوی یکی از ۵ شاعر درجه یک تاریخ ادبیات فارسی است و ۲۰ هزار بیت خوش‌آهنگ از وی در ادب فارسی به یادگار مانده است. 
 
حدادعادل ادامه داد: آثار نظامی گنجوی نه تنها در ایران بلکه در جهان یکی از ذخایر هنری است و هم‌اکنون در کتابخانه‌های کشورهای مختلف نگهداری می‌شود؛ در روزهای اخیر در هند یک نسخه از کتاب خمسه نظامی گنجوی بازآفرینی و رونمایی شد.
 
شناساندن نظامی گنجوی به نسل جدید وظیفه‌ای ملی است
 
وی بیان کرد: در اشعار نظامی اعتقاد به خدا و توحید به زیبایی بیان شده و در واقع شعر وی ابزاری برای بیان حکمت بوده است و به همین علت این شاعر به حکیم معروف شده و شناساندن نظامی گنجوی به نسل امروز نیز یک وظیفه ملی است.
 
حدادعادل گفت: توسط گروه پژوهش‌های زبانی و ادبی، دایره‌المعارفی به‌نام دانشنامه زبان و ادب فارسی تالیف شده است که در این دانشنامه مقالاتی در مورد نظامی گنجوی هم نگاشته شده و امسال به‌مناسبت یاد روز نظامی گنجوی، کتابی برگرفته از این دانشنامه در خصوص زندگی و آثار این شاعر چاپ و امروز رونمایی شد.
 
برای حفظ فرهنگ خود باید از نظامی گنجوی بهره بگیریم
 
وی شعر را در تاریخ ایران یک رسانه دانست و افزود: فاصله گرفتن از ادبیات کهن به معنای دوری از فرهنگ ایران اسلامی است که برای حفظ فرهنگ خود باید از سرمایه‌های فرهنگی هم‌چون نظامی گنجوی بهره بگیریم.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه هر ۵ اثر نظامی گنجوی در طول تاریخ الهام‌بخش شاعران دیگر بوده است، اظهار کرد: این‌چنین گنجینه‌ای متعلق به ملت ایران است که باید قدر آن را بدانیم و شایعه‌‌ای که در خصوص ایرانی نبودن نظامی گنجوی به گوش می‌رسد، بسیار تعجب‌آور است و اهل خرد می‌دانند که انکار حقایق، اعتباری برای کسی نمی‌آورد‌.

مرتبط ها