کد خبر: 431031

از نقد شورای عالی آموزش و پرورش تا ضرورت توجه به مقطع ابتدایی

نشست هم‌اندیشی رئیس جمهور با جمعی از فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت کشور شامگاه دوشنبه برگزار شد و فرهنگیان موضوعات مختلفی را در حضور رئیس جمهور مطرح کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، افزایش سرانه فضای آموزشی و حمایت از معلمان شاغل در مناطق محروم، فرهنگ‌سازی در خصوص بازیافت کاغذ باطله و استفاده از آن برای مدرسه‌سازی، ارتقا کیفیت برنامه‌های آموزشی معلمان قرآن، بهبود روش‌های تعلیم قرآن در مدارس، تهیه و تکمیل تجهیزات کارگاهی در هنرستان‌ها، توجه به انتصابات در حوزه آموزش و پرورش، برخورد با مافیای کتب درسی، رفع مشکلات و چالش‌های آموزش و پرورش عشایری، ارتقا کیفیت مدارس دولتی، توجه به سیستم ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی، توجه به همسان‌سازی حقوق معلمان، تأکید بر عدالت آموزشی، استفاده از مدیران جهادی و انقلابی در حوزه آموزش و پرورش و خانه‌تکانی در شورای عالی آموزش و پرورش، از جمله محورهای سخنان فرهنگیان در این نشست بود.

مریم سامانلو فعال دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز یکی از مهمانان حاضر در نشست فعالان تعلیم و تربیت با ریاست جمهوری بود و خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور! اهمالی که وزیر آموزش و پرورش نسبت به ریاست دانشگاه فرهنگیان داشته فرصت هر نوع تحولی را از این مجموعه گرفته است.

متن سخنرانی سامانلو خطاب به رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همه بزرگواران حاضر در جلسه و رئیس جمهور محترم

تشکر می‌کنم بابت تشکیل این جلسه

عرایض خودم رو با این جمله از شهید رجایی آغاز می‌کنم که فرمود: جا دارد انسان لباس تنش را هم بفروشد و خرج تربیت معلم کند.

وقتی در مورد تحول در آموزش و پرورش حرف می‌زنیم؛ حرف از تکمیل یکی از قطعات اصلی مبارزه انقلاب اسلامی است، موضوع تحول یک موضوع روشنفکر مآبانه نیست و به همین دلیل باید با مختصات انقلاب اسلامی تأویل و تفسیر شود. لذا به نظر می‌رسد اگر قرار است تحول را از این دریچه دنبال کنیم باید الزامات آن را هم بپذیریم. الزامات آن هم ورود افراد انقلابی با روحیه جهادی است. اگر قرار است در حرف، تحول در نظام تعلیم و تربیت را آرمان بدانیم اما در عمل؛ کار را به دست جریان‌های روشنفکرنما بدهیم؛ تحول یا رقم نخواهد خورد یا دچار انحراف و اعوجاج خواهد شد.

لذا لازم است گلوگاه‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت شناسایی شود و به این امر در این گلوگاه‌ها مقید باشیم. فی المثل نمی‌توان انتظار داشت شورای عالی آموزش و پرورش به‌عنوان نهاد سیاستگذار در این عرصه، همچنان با همان مختصات قبلی ادامه حیات بدهد. نمی‌شود افرادی که خودشان مسببان اصلی اوضاع فعلی آموزش و پرورش هستند، افرادی که اراده و اندیشه آنها آموزش و پرورش را به این روز انداخته است همچنان تصمیم گیران این حوزه باشند.

صریح عرض می‌کنم: به نظر می‌رسد شورای عالی آموزش و پرورش نیاز به یک خانه تکانی اساسی مبتنی بر رویکرد انقلابی دارد چرا که با عنایت به گذشت ۱۰ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش متأسفانه اندکی از آن به اجرا گذاشته شده و افراد تمام همت خود را بر ایده‌های جهانی سازی مثل سند ۲۰۳۰ گماشته‌اند. ضمن حذف این افراد، افرادی متخصص با روحیه انقلابی را منسوب بفرمائید تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به استناد مصوبه بازنگری هر ۵ سال و انتظار رهبری عزیز مبتنی بر حرکت عظیم انقلاب اسلامی بازطراحی شود. مماشات در گلوگاه‌ها قابل پذیرش نیست، حدود ۸ ماه از دولت حضرتعالی گذشته و همچنان بسیاری از این گلوگاه‌ها در دست این افراد است. افرادی که نهایت فهمشان از تحول، نصب دیتا پرژکتور در کلاس‌ها و منتهای آمال و آرزوهایشان سیستم آموزشی ژاپن و فنلاند است.

‌شاهد اوضاع آشفته دانشگاه فرهنگیان هستیم

یکی دیگر از این گلوگاه‌ها دانشگاه فرهنگیان است که شاهد یک اوضاع آشفته و بدون برنامه در مدیریت و بازگشایی آن هستیم.

با وجود مشکلات عدیده این دانشگاه همچون عدم کاربردی بودن واحدهای درسی، ضعف اساتید و هیئت علمی، فرسوده بودن زیرساخت‌های آموزشی و با وجود این حجم از کسورات ناعادلانه ای که از حقوق دانشجو معلمان برداشت می‌شود و اساساً شفافیتی هم نسبت به آن وجود ندارد اوضاع فیزیکی پردیس‌های این دانشگاه اسفبار است. بنده از شما دعوت می‌کنم به مناسبت هفته معلم از یکی از این مراکز و پردیس‌های محروم دیدن کنید. فی المثل همین مرکز شهید بهشتی تهران؛ با توجه به روحیه مردمی شما که به شدت قابل تقدیر است.

عرض می‌کردم. هر ترم میلیون‌ها تومان از حقوق یک دانشجو معلم برداشت می‌شود؛ در حالی که سطح خدمات به شدت پایین است و در ضمن حقوق کارمندان و اعضای هیئت علمی آن هم دولت می‌پردازد. باید مشخص شود این کسورات کجا هزینه می‌شود؟ این یکی از اعتراضات جدی جریان دانشجویی است که باید پیگیری شود.

آقای رئیس جمهور!!

یک نمونه دیگر از مماشاتی که انجام شده اهمالی است که جناب وزیر نسبت به ریاست این دانشگاه داشته‌اند که فرصت هرنوع تحولی را از این مجموعه گرفت.

فلذا لازم است خود حضرتعالی به عنوان رئیس جمهور و ریاست هیئت امنای این دانشگاه به طور جدی به این مسئله ورود کرده و اجازه ندهید این دانشگاه بیش از این به قهقرا برود.