به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» صادق ستاریفرد، سخنگوی آموزش و پرورش در برنامه فرامتن گفت: در نظام رتبهبندی فرایند، رقابتی است و هیچگونه سهمیهبندی پیشبینی نشده است. همهی معلمین در قالب شایستگیهای عمومی، حرفهای، تخصصی و تجربه میتوانند از مزایای رتبهبندی استفاده کرده و در تمام این رتبهها قرار بگیرند.
یکی از محدودیتها این است که فقط معلمانی میتوانند تقاضای رتبهی ۴ و ۵ یعنی دانشیاری و استادی را ارائه دهند که به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال خدمت داشته باشند.
بر اساس مولفههای موجود مثل مدرک تحصیلی، سوابق خدمت، کسب تجربیات، گواهینامهها، ارزشیابی مدیر و سایر شایستگیهایی که معلم در طول خدمت میتواند کسب کند، همهی معلمین توان دسترسی به درجهی مختص خود را خواهند داشت.