کد خبر: 449543

صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی ارتقا می یابد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای توانمند سازی معلمان در همه دروس به خصوص سه درس فارسی، ریاضی و علوم برنامه مدون و با چشم انداز روشن تعریف شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست تخصصی معاونین آموزش ابتدایی،گروه‌های تکنولوژی و آموزشی و روسای اداره توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر سراسر کشور گفت: دانش آموزان سرمایه عظیمی هستند که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته‌اند. از این رو حضور نیروی انسانی پای کار و با روحیه انقلابی در عمل بسیار ارزشمند است.

 نجفی در تبیین سه تغییر رویکرد معاونت آموزش ابتدایی در دولت انقلابی، به تغییر رویکرد از طرح‌های پراکنده، کم‌اثر و نمایشی به تمرکز بر اقدامات اثرگذار مبتنی بر برنامه درسی و توانمندسازی معلم، تغییر رویکرد از نگاه بخشنامه‌ای و اداری به تدوین میثاق‌نامه و عهدنامه و در بعد مسائل ارزشی، تربیتی و دینی و احیای نقش الگویی معلمان و مدیران و چرخش از مدیریت با ساختار هرمی به سمت ساختار شبکه‌ای اشاره کرد.

ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی
او در مورد ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان دوره‌ ابتدایی به طرح شهید حاج ابراهیم همت اشاره کرد و در تبیین چرایی اجرای این بسته اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، اولویت بخشی به آموزش دوره‌های پیش از دبستان و ابتدایی به عنوان دوره‌های پایه در عملیاتی کردن برنامه‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش و جهت دهی مضاعف منابع مالی و نیروی انسانی توانمند مورد تاکید است.

وی ادامه داد: در راستای سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری، توسعه مهارت حرفه‌ای و توانمندی‌های علمی و تربیتی معلمان با ارتقای کیفی آموزش‌های ضمن خدمت و برنامه ریزی برای روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و تحصیلات تکمیلی معلمان متناسب با نیاز آموزش و پرورش، دانش‌افزایی مستمر معلمان در حین خدمت و ارتقای شأن و منزلت فرهنگی و اجتماعی آن‌ها ضروری است. در طرح شهید حاج ابراهیم همت برای توانمند سازی معلمان در همه دروس به خصوص سه درس فارسی، ریاضی و علوم برنامه مدون و با چشم انداز روشن تعریف شده است.

بسته آموزشی پایه اول ابتدایی با رویکرد ترکیبی
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش افزود: ضعف جدی دانش آموزان ابتدایی در سواد خواندن از یک سو و نگران کننده بودن شاخص‌های کارایی درونی پایه اول ابتدایی باعث شد که با بهره گیری از آخرین یافته‌های علمی، طرح بسته‌های آموزشی فارسی پایه اول ابتدایی در ۸۳۰۰ کلاس اول ابتدایی آغاز شد. این ۸۳۰۰ کلاس از مدارس روستایی که نیاز به حمایت جدی و همه جانبه برای بهبود داشتند، انتخاب شدند.

او افزود: برای این آموزگاران بسته طراحی آموزشی نوین، دقیق و گام به گام طراحی شده است، این بسته شامل طراحی آموزشی تلفیقی، داستان‌های مناسب و هدفمند، کارت تصویری، کارت بازی و فایل صوتی است که ماهیانه به دست معلم می‌رسد. اگرچه این بسته‌ها برای معلم به صورت خودآموز طراحی شده است در بستر شاد هم آموزش‌های لازم و گام به گام ارائه می‌شود.

مرتبط ها