کد خبر: 461772

نگرانی دبیر کل ناتو از تکرار سناریوی اوکراین درباره تایوان

«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو که احتمالا چند ماه دیگر سمت خود را ترک می‌کند، در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره آینده تایوان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو که احتمالا چند ماه دیگر سمت خود را ترک می‌کند، در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره آینده تایوان ابراز نگرانی کرد.

دبیر کل ناتو گفت: «آنچه امروز در اروپا رخ داده می‌تواند فردا در آسیا رخ دهد.»

وی افزود روسیه اروپایی متفاوت می‌خواهد اما چین می‌خواهد ببیند روسیه برای اقداماتش چه هزینه‌ای می‌پردازد یا چه پاداشی دریافت می‌کند.

به نوشته وبگاه پالتیکو، دبیر کل ناتو اضافه کرد که حتی اگر جنگ فردا تمام شود، محیط امنیتی ما برای بلندمدت تغییر یافته است.

وی چین را یک رژیم اقتدارگرا خواند و اظهار داشت که جنگ اوکراین نشان داد که آنها نباید به رژیم‌های اقتدارگرا متکی باشند. او گفت بزرگ‌ترین درس جنگ اوکراین این بوده که آمریکای شمالی و اروپا باید در کنار یکدیگر بایستند.

استولتنبرگ در حالی این سخنان را مطرح کرده که بسیاری از ناظران جنگ اوکراین را جنگ نیابتی ناتو علیه مسکو با هدف تضعیف روسیه ارزیابی می‌کنند. ناتو تاکنون ده‌ها میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین اعطا کرده و این در حالی است که همچنان رژیم کی‌یف در موضع تدافعی است و حدود 20 درصد از خاک خود را به روس‌ها واگذار کرده است.