کد خبر: 475145

تاکید وزرای دفاع ترکیه و یونان بر بازماندن مسیر گفت‌وگو

وزرای دفاع یونان و ترکیه بر بازماندن مسیرهای گفت‌وگو بین دو کشور موافقت کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، وزرای دفاع یونان و ترکیه بر بازماندن مسیرهای گفت‌وگو بین دو کشور موافقت کردند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح»،«یاشار گولر» و «نیکوس دندیاس» وزرای دفاع یونان و ترکیه موافقت کردند که مسیر‌های گفت‌وگو بین طرفین باز بماند.

یونان و ترکیه، هر دو متحد ناتو اما دشمنان تاریخی هستند. این دو کشور چندین دهه است بر سر طیفی از مسائل از حریم هوایی گرفته تا مناطق دریایی در شرق مدیترانه، مهاجرت و موضوع قبرس باهم اختلاف دارند. نیروهای مسلح یونان و ترکیه به شدت در حال نوسازی خود هستند هرچند که منابع خبری گزارش کردند آمریکا برای جلوگیری از بر هم زدن توازن قوا میان یونان و ترکیه ارسال جنگنده «اف‌-۳۵» را  به آتن  معلق کرده است.

 به گزارش دیلی صباح، این دو وزیر دفاع ضمن تبادل نظر، بر حفظ دستور کار مثبت در روابط دوجانبه و ادامه گفت‌وگوهای اعتمادساز در نشست آتی ناتو در شهر «ویلنیوس» در لیتوانی، موافقت کردند.

پس از زلزله‌های جنوب شرقی ترکیه که ۱۳.۵ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد و بیش از ۵۰۰۰۰ کشته برجای گذاشت، جو دیپلماتیک بین این دو کشور همسایه به سرعت تغییر کرد. علیرغم اختلافات ارضی و انرژی، ترکیه و یونان هر دو  بر روی خطوط گسل‌های زلزه خیز واقع شده‌اند، سنت کمک به یکدیگر را در مواقع بلایای طبیعی حفظ کرده‌اند و یونان جزو اولین کشورهایی بود که پس از این فاجعه به ترکیه کمک کرد. آنکارا نیز به نوبه خود به دنبال حادثه غم انگیز قطار در شمال یونان اولین کشوری بود که به آتن کمک کرد.

در تحولی دیگر، وزیر امور خارجه یونان در دیدار با «کنستانتینوس کومبوس» وزیر خارجه قبرس گفت که شرط روابط بهتربا ترکیه عدم عقب نشینی از «خطوط قرمز» و «اولویت‌های ملی» است.

 «جیرگوس گراپتریسیس» وزیر خارجه یونان در ملاقات با همتای قبرسی خود در  زمینه رابطه با آنکارا گفت: «باید دید آیا ترکیه نیز صمیمانه آرزومند است که ما مسیری برای نزدیکی بین دو کشور باز کنیم یا خیر»