کد خبر: 475564

از خواسته ترکیه حمایت می‌کنیم اما بر پیوستن سوئد به ناتو متمرکزیم

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که آمریکا از خواسته ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت می‌کند اما تمرکز کنونی واشنگتن همچنان بر پیوستن سوئد به ناتو قرار دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که آمریکا از خواسته ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت می‌کند اما تمرکز کنونی واشنگتن همچنان بر پیوستن سوئد به ناتو قرار دارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفته بود که پیوستن سوئد به ناتو پس از آن ممکن خواهد شد که ترکیه به اتحادیه اروپا بپیوندد.

بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد: «آمریکا همواره از خواسته ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت کرده و همچنان به آن ادامه می‌دهد (اما) تمرکز ما بر روی سوئد باقی می‌ماند که آماده پیوستن به ناتو است».

ترکیه دهه‌های طولانی است که در سودای الحاق به اتحادیه اروپا است و انتظار این کشور برای تکمیل فرایند پیوستن به اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. ترکیه سال ۱۹۸۷ درخواست نامزدی رسمی خود را ارائه کرد و تا سال ۱۹۹۹ طول کشید تا وضعیت کشور نامزد را دریافت کند. آنکارا سپس ۶ سال دیگر (تا ۲۰۰۵) صبر کرد تا مذاکرات در این خصوص آغاز شود که در مقایسه با نامزدهای دیگر روندی منحصر به فرد بوده است.

این در حالی است که اولاف شولتز صدراعظم آلمان با شرط و شروط اعلامی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مخالفت کرد.

اولاف شولتز صدراعظم آلمان اعلام کرد که موضوع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ارتباطی با الحاق سوئد به ناتو ندارد.

شولتز در جمع خبرنگاران افزود: «سوئد واجد همه شرایط لازم برای عضویت در ناتو است. آن موضوع دیگر (مذاکرات ترکیه برای الحاق به اتحادیه اروپا) با این مساله ارتباط ندارد و به همین دلیل من فکر نمی‌کنم که این دو موضوع باید به عنوان یک موضوع مرتبط به هم دیده شود».

مرتبط ها