کد خبر: 488120

کانون‌های ارزیابی معلمان در کشور راه‌اندازی شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: به منظور پایش فعالیت‌های معلمان کانون ارزیابی در سطح کشور راه‌اندازی شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، روز شنبه در همایش نومعلمان استان البرز که در محل سالن همایش موسسه اصلاح و بذر برگزار شد، در خصوص سند تحول بنیادین، گفت: تربیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که در سند تحول بنیادین بر آنها تاکید شده بی شک تاثیر بسزایی بر جامعه معلمان و دانش آموزان دارد.

وی با بیان اینکه اگر بر شش ساحت اصلی سند تحول بنیادین متمرکز شویم بدون شک جامعه‌ای متمدن، آینده‌ای روشن و پویا خواهیم داشت، افزود: معلم در تعبیر حکیم انقلاب الماس عشق و چراغ دل یک ملت است. ما امروز کانون‌های ارزیابی را در سراسر کشور بر پا کرده و حدود ۷۰۰ کانون در جامعه امروز به بررسی و ارزیابی موقعیت معلمان می‌پردازد.

وزیر آموزش و پرورش اشاره‌ای به مقام والای معلمان کرد و گفت: معلمی تنها یک شغل نیست، معلمی کاری است که انبیا می‌کردند و معلمان سر سلسله پیامبران هستند.

وی ادامه داد: علاقمند هستیم که بهترین‌های کشور در تمام رشته‌ها به جامعه تعلیم و تربیت بپیوندند و برترین فارغ التحصیلان را در تمامی حیطه‌ها داشته باشیم.

صحرایی با بیان اینکه در انتخاب معلم باید بیش از این‌ها دقت داشته باشیم، تصریح کرد: چرا که معلمان کسانی هستند که زیر دست آنها کودکان آینده ساز تربیت می شوند، چه بسا این کودکان روزی به وزرا، صنعتگران، وکلا و شاغلان برجسته آینده تبدیل خواهند شد.

وی در خصوص سه ویژگی معلمان برتر، افزود: یک معلم خوب باید روانشناس خوبی هم باشد و از روانشناسی کودکان و نوجوانان آگاه باشد،کتاب اسبابش باشد، نه اربابش، امروز بسیاری از مشکلات ما از همین موضوع تکرار مطالب نشأت می‌گیرند، کتابی که توسط انسان نوشته شده باشد برای همه زمان‌ها و مکان‌ها کافی نیست.

این مقام مسوُول با اشاره به اینکه فرسودگی شغلی در معلمان فقط یک دلیل اصلی دارد و آن هم تکرار است، تصریح کرد: بنابراین معلم خوب دائما بر کتاب خود می‌فزاید. معلمی که جایگزین ناپذیر است آموزگاری نمی‌کند بلکه پروردگاری می‌کند، تخصص سوم آزمون سازی است و آزمون‌ها برای یادگیری طراحی و ساخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه آزمون‌ها باید بهترین فرصت برای یادگیری باشند، گفت: معلمی که آزمون ساز نباشد شخصی است که بذر آموزش کاشته اما آن را برداشت نکرده است.

صحرایی با اشاره به اینکه مسیر رشد معلمی در سه ساحت حرفه‌ای، عمومی و تخصصی تا کنون تأیید شده و در مسیر رشد و بالندگی بیشتر معلمان اجرا خواهد شد، بیان کرد: در سند تحول بنیادین به صراحت آمده است که باید به معلمان ابتدایی اهمیت و بهای فراوان داده شود، عمیقا بر این باورم که هیچ کس در کشور در حیطه نظام تعلیم و تربیت نقشی به اندازه ی معلمان ابتدایی ایفا نمی‌کند.

وزیر آموزش و پرورش اشاره‌ای به واگذاری اردوگاه اقامتی دانش آموزان استان تهران به البرز کرد و گفت: ما مسؤولان باید به این معلمان بیش از این بها دهیم. اگر روزی برسد که دانشگاه فرهنگیان ظرفیت نداشته باشد و فقط یک انتخاب داشته باشد بدون شک معلمان ابتدایی را استخدام خواهم کرد، چرا که معلمان ابتدایی پایه های تعلیم و تربیت کشور را بنا می‌کنند.

وی افزود: دولت از امروز و به ویژه آموزگاران ابتدایی را در رتبه بندی بالاتر و با شاخص‌های ارزشی بیشتری قرار خواهد داد.

صحرایی ادامه داد: دولت رتبه بندی را با ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همه معلمان اجرا کرد.

مرتبط ها