کد خبر: 497503

نرخ رشد تجارت جهانی کالا در جهان کاهش یافت

هدف نشست امروز تعیین قوانین جدید برای تجارت جهانی است، اما حتی مدیر کل سازمان تجارت جهانی، اوکونجو-ایویلا، تلاش کرد تا انتظارات این سازمان را تعدیل کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اوکونجو-ایویلا، مدیر کل سازمان تجارت جهانی گفت که نرخ رشد تجارت جهانی کالا در سال جاری ممکن است به کمتر از 3.3 درصد برسد. 

وی در جریان نشست وزیران این سازمان در ابوظبی که از امروز دوشنبه در حال برگزاری است، افزود: «به نظر می‌رسد رشد حجم تجارت جهانی کالا در سال 2023 از 0.8 درصدی که در اکتبر گذشته انتظار داشتیم کاهش یافته است و با توجه به تمام خطرات موجود، ما احتمالاً به نرخ رشد 3.3 درصدی تجارت کالا در سال جاری دست نخواهیم یافت».

 هدف نشست امروز تعیین قوانین جدید برای تجارت جهانی است، اما حتی مدیر کل سازمان تجارت جهانی، اوکونجو-ایویلا، تلاش کرد تا انتظارات این سازمان را تعدیل کند.

در این گزارش آمده است: این سازمان جهانی که قدمت آن نزدیک به 30 سال است و مقررات آن از 75 درصد تجارت جهانی حمایت می‌کند، تلاش دارد که توافقاتی را با اجماع نظر اعضا منعقد کند، اما با افزایش شواهد مبنی بر تقسیم اقتصاد جهانی به بلوک‌های جداگانه، این تلاش‌ها دشوارتر شده است.

ایویلا در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت: اجازه دهید وانمود نکنیم که هر یک از اینها آسان خواهد بود. اوضاع امروز جهان از زمان برگزاری نشست قبلی سازمان تجارت جهانی در سال 2022 سخت‌تر و دشوارتر است و با توجه به جنگ‌ها، تنش‌ها، انتخابات و غیره نشانه‌هایی از این است که رشد تجارت جهانی کمتر از انتظارات این سازمان خواهد بود.

ابوظبی از امروز هفتم اسفند ماه تا پنجشنبه پیش رو میزبان فعالیت‌های سیزدهمین کنفرانس وزارتی سازمان تجارت جهانی با حضور 175 هیات است، گفت: وزرای بازرگانی و مسئولان بلندپایه‌ای از سراسر جهان در این کنفرانس حضور دارند و درباره قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت‌های تجارت جهانی و بازسازی آینده آن رایزنی خواهند کرد.

فعالیت‌های سیزدهمین کنفرانس سازمان تجارت جهانی در سطح وزیران و مسئولان بلندپایه از سراسر جهان امروز در ابوظبی آغاز شد و تا 29 فوریه ادامه خواهد داشت. در این کنفرانس که هیاتی از جمهوری اسلامی ایران نیز حضور دارد، درباره قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت‌های تجارت جهانی و بازسازی آینده آن رایزنی می‌کند.

مرتبط ها