کد خبر: 5331

اعتراض خاتمی به موسوی

ماجرای نرم شدن مواضع برخی چهره‌های تندرو اصلاح طلب و رهبران فرقه سبز از اتفاقات جالب توجهی است که این روزها مورد توجه ناظران سیاسی و رسانه‌های داخلی قرار گرفته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه ایران، آقای خاتمی با اشاره به بیانیه هفدهم آقای موسوی اظهار داشته است: موسوی نباید آشوبگران روز عاشورا را که جمعی اوباش بودند، به « مردان خدا جو» تعبیر می‌کرد.

در همین راستا، یک منبع آگاه خبر داد، در جلسه ای که اخیراً با حضور چهره‌های شاخص اصلاح طلب برگزار شده، محمد خاتمی، رئیس بنیاد باران، بار دیگر به انتقاد از رفتار و اقدامات دیگر سران اصلاحات پرداخته است.

آقای خاتمی در این جلسه گفته است که « در جریان تخریب‌ها و آشوب‌ها، آشوبگران اقداماتی خیلی بدی انجام دادند که قابل توجیه و دفاع نیست.»

او همچنین همانند نامه‌هایی که به مقامات عالی رتبه نظام نوشته و در آن از برخی اقدامات افراطی میرحسین موسوی اعلام برائت کرده، در این جلسه هم بار دیگر به آقای موسوی اعتراض کرده است.

آقای خاتمی با اشاره به بیانیه هفدهم آقای موسوی اظهار داشته است: موسوی نباید آشوبگران روز عاشورا را که جمعی اوباش بودند، به « مردان خدا جو » تعبیر می‌کرد.

این رفتار سیاسی متفاوت از سران اصلاحات که برخی کارشناسان از آن با عنوان « پروژه اعتدال نمایی » یاد می‌کنند، با بیانیه شماره هفده میرحسین موسوی و با "دخالت پنهان" برخی شخصیت‌های مطرح سیاسی آغاز شد.

شخصیت‌هایی که قرار بود نقش « چانه زنی » با مسئولان ارشد نظام برای « بازگشت بدون شرط » سران اصلاحات به صحنه سیاسی کشور را بازی کنند.

آقای موسوی در این بیانیه تلویحاً از ادعای تقلب در انتخابات دهم پا پس کشیده و دولت دهم را به رسمیت شناخته بود.

گرچه این اقدام با اعتراض اعضای داخلی و خارجی فرقه سبز مواجه شد اما، چند روز بعد برخی منابع خبری اعلام کردند که محمد خاتمی برای بار دوم دست به قلم شده و با نوشتن نامه‌ای با مضمون همان نامه قبلی به مسئولان ارشد کشور و البته با تاکیدی بیشتر، از افراطیگری‌های فرقه سبز و برخی سران و فعالان اصلاح طلب، اعلام برائت کرده است.

حجت‌الاسلام علی اکبر محتشمی پور، از عاملان اصلی طرح « ادعای تقلب » در انتخابات، دیگر اصلاح طلبی بود که مطالبه مردم در راهپیمایی ده‌ها میلیونی روز 9 دی ماه را جدی گرفت و سعی کرد در نامه‌ای پنهانی به مقامات عالی نظام، خود را در مسیر بازگشت و ندامت از اقدامات اخیرش قرار دهد.

حجت الاسلام مهدی کروبی هم که خود را جا مانده این قافله دیده بود، اعتراضات زیادی را به جان خرید و در مصاحبه‌ای غیرمنتظره، تاکید کرد که دولت را به رسمیت می‌شناسد.

این رفتار‌های متفاوت رهبران جریان اصلاحات در حالی به موازات اعتراضات حامیان داخلی و خارج نشین آنان صورت گرفته است که سران اصلاح طلب پس از اعلام نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری، به رای اکثریت مردم توجهی نکردند و با کشاندن هواداران خود به خیابان‌ها که در ادامه، هزینه‌های بی‌سابقه‌ای را به نظام و مردم تحمیل کرد، درصدد برآمدند تا نتیجه دیگری را برای انتخابات رقم بزنند.

با این حال آنان هرگز سندی برای ادعای خود ارائه نکردند.

« انحراف در مسیر اعلام شده »، « تناقض در گفتار و عمل » و پا گذاشتن در صحنه‌ای که به گفته کارشناسان سیاسی، « زمین دشمنان انقلاب اسلامی» بود، باعث شد که اعتراض بدون پایه به نتیجه انتخابات به هتک حرمت روز عاشورا و مقدسات بینجامد.

شاید علت اصلی حضور ده‌ها میلیونی مردم در روز 9 دی ماه و اعتراض به این رویکرد ضد دینی نیز، به همین دلیل بود؛ حضوری که عقب‌نشینی سران اصلاحات یکی از پیامدهای آن دانسته می‌شود.

مرتبط ها