گروه های خبری
آرشیو
یادداشت فرهنگی
  • محمد رمضانی
    «آقا مرتضی»، روایت‌های گوناگون از شخصیت شهید
    نکته‏ جالب توجه و برجسته‏ در قسمت اول این مستند اشاره به روحیه‏ عدالت طلبی شهید داشت. اوایل انقلاب او با دوربین به سراغ کار رسانه ‏ای خاصی رفته بود که تا آن موقع مورد توجه کسی قرار نگرفته! روایت قصه‏ آدم ‏های فراموش شده و در حاشیه آن هم بی ‏پرده!
  • مصطفی ساجدی
    چرا ساسی مانکن کارش را دقیق انجام داده؟
    آنچه می‌بینیم، تبعات فرهنگی یک سیاست اقتصادی است که اکنون علیه آموزه‌های انقلابی قد علم کرده است. این روند طبیعی جهان است. این علاقه نوجوانان و جوانان به چنین ربطی هم به نشان دادن تنبک و سه تار توی تلویزیون ندارد.
  • محمدمهدی فراهانی
    آقازاده سازمان اوج!
    آقازاده فیلم ضدساختاری بود اما نه فقط ضد ساختارهای نظام بلکه ضد ساختار ذهنی مردم، این مجموعه برای نجات آقازاده‌های خوب آمده بود که نقش بازی کند، ساخته شده بود که بگوید: مردم! نگاه کنید قهرمان قصه فسادستیزی ما، یک آقازاده اصیل است، پس آقازاده بودن آنطور که در تمام این...
  • محمد‌رضا کردلو
    عرفان دفاع مقدس، اکشن جنگ
    «شب بخیر فرمانده» انسیه شاه حسینی، «اتوبوس شب» کیومرث پوراحمد و «روز سوم» محمدحسین لطیفی که برای نخستین‌بار به مساله مجاهدین خلق(منافقین) در جنگ می‌پرداخت از تولیدات جنگی و دفاع مقدسی دهه 80 بودند.
  • امیر ابیلی
    رمز ماندگاری «چاوشی» در موسیقی ایران
    رمز ماندگاری محسن چاوشی اینکه؛ او نه تقلید می‌کند و نه قابل تقلید است. فردیتی یونیک و یکه در موسیقی ایران. همچنین مصداق آئینه‌گی هنرمند در محصولش. طبعا هنرمندی که در اکثر تِرَک‌هایش عمیقا راوی درد و رنج است می‌تواند به یکی از مهمترین فعالین اجتماعی این روزها برای...
  • آرش فهیم
    کارت بَرنده، کارد بُرنده
    این فیلم چطور می تواند مخاطب را بدون ابتذال –هم از نوع اخلاقی و هم روشنفکرانه- دو ساعت پای تماشای خودش نگه دارد؟
  • سجاد بلوکات
    موج‌سواری روی رودخانه هریرود
    مساله اصلی که می‌توان در جای‌جای فیلم‌های ساخته‌شده در این‌باره دید، همین نگاه است که اثر منفی خود را بر اجتماع می‌گذارد، اما در آن‌سو نیز روشنفکران افغانستانی که تمایلات جشنواره‌ای دارند به همین آتش می‌دمند.
  • پرویز امینی
    «خروج» و انسداد در اعتراض!
    درواقع با اینکه سطح اعتراض بسیار رقیق است (اجتماعی و صنفی) و اعتراض کنندگان علاوه بر اینکه محق هستند، از درونی ترین لایه های نظامند و اهل خشونت نیز نیستند، اما امکان اعتراض ندارند و این مساله به این معناست که دیگران به طریق اولی از چنین امکانی بی بهره اند و این، نشان...
  • عبدالله عبداللهی
    چرا خروج مهم است؟
    «خروج» اگر چه به لحاظ تکنیک‌ و جذابیت‌های سینمایی، شاید به دلیل ماهیت قصّه‌اش که برگرفته از یک ماجرای واقعی است، در نگاه اول، پایین‌تر از به‌وقت‌شام، فیلم پیشین ابراهیم حاتمی‌کیا، جلوه کند، اما به جهت محتوا و پیام احتمالاً مهمتر از آن است.
  • سیده فاطمه فیروزآبادی
    ورودی بر "خروج"
    این روز ها در حالی که تمام سینما ها و مراکز فرهنگی در تعطیلی به سر می برند، قطعا خبر اکران فیلم یک کارگردان معروف به صورت آنلاین خبر خاصی در عرصه ی سینما محسوب می شود. پذیرش ریسک فروش کم، قاچاق و بسیاری از عواقبی که اکران آنلاین را میتواند تهدید کند، میتوانست مانع...
  • محمدرضا کردلو
    آوینی صدای اقلیت نبود
    از آن سو مبلغان ضدروشنفکری نیز آوینی را طوری معرفی می‌کنند که گویی بیش از حرکت، در خلسه و رکود بوده است. به قول دوستی، «برخی برنامه‌سازان و متولیان تلویزیون و هنر عملا در حال اثبات ناکارآمدی نظر و عمل آوینی و اعلام پایان تاریخ مصرف او و هنر انقلاب اسلامی هستند».
  • میکائیل دیانی
    سینمای آنلاین و بازی برد-برد
    اتفاق مهم اکران آنلاین فیلم سینمایی «خروج» در چند روز گذشته نظرها و تحلیل‌های مختلفی را به همراه داشته است؛ از نقد برخی سینماداران تا استقبال اهالی رسانه و حمایت از رفتار مردمی‌ای که تهیه‌کننده این فیلم و فیلمسازش انجام داده‌اند. اما یک سوال مهم این است که آیا این...
  • میکائیل دیانی
    چرا حاتمی کیا و اوج این ریسک را کردند؟!
    از روز نخست جشنواره سی و هشتم فیلم فجر آنچه که خروج حاتمی کیا را به اذهان متبادر می کرد صدای اعتراض و صدای مردم بودن آن بود. خود حاتمی کیا هم گفته بود که فیلمش صدای اعتراض مردم است. لذا در زمانه ای که مردم معترض می خواهند خود را در انواع مدیوم ها ببینند بهترین...
  • رضا تقی‌پور
    انصراف از جشنواره فجر و یک نکته
    صد البته با توجه به اتفاق مذکور از طرف فیلمسازان مبنی بر انصراف و بیرون کشیدن فیلمهایشان از جشنواره فیلم فجر امسال عده‌ای از تماشاچیان جشنواره نیز که با این فیلمسازان همفکر و همسو هستند به تبع آن‌ها جشنواره را به اصطلاح تحریم می‌کنند و از حضور در آن امتناع می‌ورزند.
  • پرویز امینی
    آنچه رحیم پور در این دهه ها درحوزه عمومی از فکر سازی، مسئله آفرینی، چالش و نقد افکار رقیب کرده است، استثنایی است که بدیل نداشته است. اما در عین حال رحیم پور این حسن را داشت که درگیر حواشی سازمان بوروکراتیک دانش و کسب مدرک و طی سلسله مراتب اداری آزاردهنده مربی،...
  • محسن مقصودی
    گاندو؛ حاج کاظم‌های جوان علیه سلحشورهای محافظه‌ کار
    وقتی صحنه های سریال گاندو رامی دیدم مطمئن بودم که صدای خیلی‌ها درمی آید...، چقدر جای اینگونه سریال‌ها خالی بود و امیدوارم گاندو فتح بابی باشد برای تلفیق روشنگری مستند و هنر فیلم سازی...
  • محمدرضا کردلو
    روزی صدبار بگو «ن والقلم»
    روزگاری، چندسال قبلتر از این، ماجرای پیامبران دروغین یا مدعیان نسبت با امام زمان، یا ادعاهای مشابه به این زیاد شده بود. عمدتا هم به خاطر ناآگاهی و جهل مردم این چیزها فراگیر می شد. یکبار با یکی از این مدعیان دروغین مصاحبه کردند.
  • علی اسکندری
    چرا صدا و سیما در بزنگاه‌ها عقب می‌ماند؟
    صدا و سیماباید بفهمد که نمیشود با این دست فرمان در سریال ها، تبلیغات و برنامه ها فرهنگ صاحبخانه خوب را جا انداخت. صدا و سیما باید بفهمد فرهنگ امری همه جانبه است و از طرفی برای هر موضوع باید به موقع عمل کرد و اگر زمانش گذشت دیگر فایده اولیه را نخواهد داشت.
  • شریف لک‌زایی
    سنی و شیعه قربانی ترور
    نرگس آبیار در این فیلم به‌خوبی از زمینه یک صلح به ترور و خشونت می‌رسد. گو اینکه فیلم می‌خواهد بگوید ما فرزندان صلح هستیم و جنگ و ستیز بر ما عارض می‌شود که اگر این خشونت‌ها نباشد، ما مفهوم صلح را متوجه نمی‌شویم.
  • مصطفی ساجدی
    در برخورد با جولیا بطروس دچار خطا نشویم
    مدل پرداخت جولیا بطروس و شرکت‌کنندگان در کنسرتش صرفا یک پرداخت هنری است که برای حمایت از مقاومت لازم است اما کافی نیست. همخوانی شرکت کنندگان با این خواننده لزوما به منزله پیروزی گفتمان حزب‌الله لبنان نیست کما اینکه وضعیت سیاسی لبنان تا انتخابات قبل از ۲۰۱۸ این مسئله...
  • معین احمدیان
    از نیش و کنایه نهراسید
    سال گذشته حاتمی‌کیا به دلیل ساخت و اکران فیلم‌ سینمایی «به وقت شام» به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی انتخاب شد. در کنار وی رضا امیرخانی، مسعود نجابتی، هدایت‌الله بهبودی و مهدی نقویان به‌عنوان کاندیدای این عنوان معرفی شده بودند.
  • صادق فرامزی
    تختی از چه شکست خورد؟
    تختی در گیشه شکست خورد؟ مردم بیش از بیست برابر فیام قهرمانشان از یک کمدی مبتذل استقبال کردند؟ جشنواره رسمی کشور به این فیلم اعتنایی نکرد؟... اینها همه پرسش هایی هستند که پاسخشان نه بیرون از فضای فیلم که درون آن معنا میشود، استاندارد تعریف شده از قهرمان یک استاندارد...
  • جعفر حسن‌خانی
    عصر جدید به مثابه عرصه عمومی
    جامعه ایران با تنوع قومیتی و موزاییکی خود به شدت نیازمند قوام این «ما»ی ایرانی است؛ به شدت نیازمند عرصه های عمومی است که در نتیجه گفت و گو و معاشرت در آن، این «ما»ی ایرانی تقویت شود. عصرجدید عرصه عمومی است که حاصلش «ما»ی ایرانی شده است. این ماییم؛ فارس، ترک، لر، کرد،...
  • میکائیل دیانی
    شوخی دستی!
    روندی که روایت یک قصه منسجم و چفت و بست‌دار کمترین نقش را در آن دارد و «منوچهر هادی» در چند اثر سینمایی متاخر خود عموما به استفاده از آن متوسل شده است. اما نکته دومی که می‌توان در ارتباط با این فیلم گفت حجم بالای استفاده از شوخی‌های جنسی در آن است!
  • محسن شهمیرزادی
    حقیقت را گم کنید!
    در فیلم بارها بیان می‌شود فاصله بین جهنم و بهشت «چهار انگشت» است، بدون آنکه این فاصله تبیین شود. بدون آنکه در قصه بدانیم فاصله بین «حقیقت» و «باطل» و نه بهشت و جهنم(!) که از زبان کاراکتر مدام بیان می‌شود، چیست؟
  • وحید محرابیان
    بی لکنت از یک سوژه بکر
    «شبی که ماه کامل شد» نمونه خوبی برای الگو گرفتن فیلمسازان دیگر، جهت تولید فیلم‌هایی است که می‌خواهند به موضوعات سیاسی و اجتماعی ملتهب و حساس روز بپردازند.
  • تورهای مسافرتی آفری
  • نظرسنجی

    روند کنونی واکسیناسیون در کشور را تا چه حد راضی‌کننده می‌دانید؟

    زیاد
    تا حدی مناسب
    کم
    مشاهده نتایج