تاریخ انتشار: شنبه 1393/05/04 - 12:53
کد خبر: 137036

کارشناسان اقتصادی درباره بسته دولت چه گفتند؛ ساده انگارانه و سطحی +جدول

کارشناسان اقتصادی درباره بسته دولت چه گفتند؛ ساده انگارانه و سطحی +جدول

اقتصاد مقاومتی را نمی‌توان با فرض ادامه تحریم‌ها تا پایان سال ۱۳۹۳ از یک طرف و کاهش مالیات‌ها و افزایش هزینه‌های عمرانی دولت و اجرای سیاست‌های برون‌گرا آنگونه که در بسته پیشنهادی آمده است، سامان داد. این سیاست‌ها جمعی متناقض و ناممکن است.

خبرنامه دانشجویان ایران: در چند روز اخیر در همه محافل اقتصادی صحبت از بسته پیشنهادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود است. بسته ای که در آن بر تداوم وضعیت موجود تحریم تا پایان سال ۱۳۹۳، اتکا نداشتن به منابع بانک مرکزی، حمایت از تولید، ثبات نرخ ارز، دامن نزدن به بیماری هلندی، تحریک تقاضا بدون ایجاد تورم، توجه به صنایع زیربنایی هم چون نفت و گاز، توسعه فعالیت‌های اشتغال‌زا، توجه به بنگاه‌های کوچک و متوسط و… تاکید شده است.

خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در جدول زیر تلاش کرده تا واکنش های اقتصاد دانان کشور را به صورت خلاصه ارائه دهد.

دکتر فرشید مجاور حسینی پژوهشگر در دانشگاه یو سی‌دیویس اقتصاد مقاومتی را نمی‌توان با فرض ادامه تحریم‌ها تا پایان سال ۱۳۹۳ از یک طرف و کاهش مالیات‌ها و افزایش هزینه‌های عمرانی دولت و اجرای سیاست‌های برون‌گرا آنگونه که در بسته پیشنهادی آمده است، سامان داد. این سیاست‌ها جمعی متناقض و ناممکن است.
فرشاد مومنی این اطمینان را می‌دهم با این رویکرد، کارنامه این دولت با دولت قبل فرقی نخواهد داشت. بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود دارای اشکالات زیادی است زیرا مشکل کنونی ایران فقط رکود نیست و گرفتاری کنونی ایران رکود تورمی است. بنابراین انتظار می‌رفت که برنامه‌ای که ارایه می‌شود ناظر بر خروج از رکود تورمی باشد.
متاسفانه در این گزارش در راستای برخی گروه‌های ذی‌نفع و بدون توجه به لطمه‌های سنگینی که در اثر شوک‌درمانی به حوزه تولید ملی به‌خصوص در حوزه‌های کشاورزی و صنعت وارد شده، راه‌حل‌های نادرست ارایه شده است. از همه مهم‌تر در این تحلیل از فشارهای بی‌منطق و غیرمتعارفی که فقط طی همین یک‌ساله اخیر بر بخش‌های تولیدی وارد شده‌اند سهل‌انگارانه یا عمدی عبور شده است.
محمد مهدی رئیس زاده رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نسخه خروج از رکود به دلیل تلاقی راهکارهای مهار تورم و خروج از رکود 100 در صد شفابخش نیست؛ دولت باید بعد از رسیدن تورم به سطحی معقول به سرعت خروج از رکود را با تمرکز بر صنایع دارای ارزش افزوده بالا پیگیری کند.
ابراهیم رزاقی اقتصاددان آنچه دولت ها در 25 سال بعد از پایان 8 سال جنگ تحمیلی در ایران از جمله دولت آقای روحانی در پیش گرفته اند، اجرای سیاست های نئولیبرالی تعدیل اقتصادی بوده است. این سیاست معتقد به دخالت حداقلی دولت در اقتصاد و حاکمیت بازار است. اگر دولت ها بازار را آزاد بگذارند و هیچ محدودیت و کنترلی بر بازار نداشته باشند، دست نامرئی با مشارکت افراد عاقل که به دنبال سود شخصی خود هستند، منابع را به طور بهینه تخصیص خواهد داد.
حسین راغفر کارشناس ارشد اقتصادی بسته ارائه شده یک بازگشت به سیاست‌های دهه 70 است که تغییر ساختاری اصلاح قیمت ها را اصلی‌ترین مشکل اقتصادی کشور عنوان می‌کند. مشکلات با این قبیل اصلاحات حل نمی شود همچنین ریشه‌یابی و گزاره‌هایی مانند اینکه پایین نگه داشتن قیمت ارز موجب افزایش واردات می‌شود و یا پایین نگه داشتن قیمت انرژی بهره‌وری تولید را کاهش می دهد دلایل موجهی اقتصادی نیستند.
بهمن آرمان کارشناس ارشد اقتصاد بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود غیر تورمی که بنده اسمش را بسته حمایتی نمیگذارم، تنها مرور سرفصل‌های اقتصاد کلان دوره کارشناسی است. پس از دولت سازندگی از این نوع بسته ها به کرات ارائه شده است که نه تنها ضمانت اجرایی نداشته اند بلکه تغییری در شرایط اقتصادی کشور نیز ایجاد نکرده‌اند.
اینها حرف‌هایی است که به بهبود شرایط کمکی نمی‌کند. از سرکار آمدن دولت یازدهم تا کنون گشایشی در امور اقتصادی نداشته ایم و به دلیل پرداخت نشدن حتی یک ریال بودجه عمرانی بسیاری از کارگروه‌های سدی در این یکسال اخیر از کار اخراج شده‌اند.
مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی مشکل اصلی دولت نداشتن اتاق فکری است و از طرفی نبود سازمان برنامه که آقای روحانی قبل از آمدنشان قول احیای آن را راداده بود از ریخت و پاش اضافی در کشور جلوگیری می کند.
آلبرت بغزیان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با پیش بینی نشدن راهکاری برای کاهش نرخ ارز هر روز شاهد ماراتن قیمت هایی هستیم که مجوز آن از سوی وزارت صنعت داده می شود بطوری که مردم حتی قدرت خرید شیر را هم ندارند و در این بین خلا برنامه برای کاهش نرخ ارز در بسته حمایتی کاملا مشهود است.
جمشید پژویان، اقتصاددان بسته حمایتی خروج ازرکود غیر تورمی همچون یک برنامه است که می تواند با تغییراتی برنامه ششم بودجه را تشکیل بدهد منتها راه حل برون رفت برای مشکلات اقتصادی نیست بسته حمایتی خروج از رکود غیر تورمی می تواند خوب باشد؛اما برای اقتصادی که تخصیص منابع ندارد فایده ای ندارد.
حجت‌الله عبدالملکی دکتری اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه ولو در رهیافتی غربی، غیر اسلامی و غیر مقاومتی، محتوای سیاستی این بسته هیچ نمای روشنی از یک برنامه مشخص برای تحرک تولید و خروج از رکود (آنگونه که در عنوان آمده) ارائه نمی دهد (ارجاع به بخش پایانی گزارش که در آن قرار بوده! جهت گیری های دولت برای خروج غیرتورمی از رکود ارائه شود). به نظر می رسد نیت نگارنده صرفا تقبیح دو دولت قبل و تجلیل از دولت کنونی است (هر دو به طور غیر واقعی)
بیژن بیدآباد، کارشناس اقتصادی این مسائل کفایت نمی‌کند که بتواند اقتصاد کشور را از رکود تورمی خارج کند. تا زمانی که نرخ بهره و تورم یک رقمی نشود مابقی مشکلات قابل حل نیست و کاهش این دو نرخ از الزامات اصلی نجات اقتصاد کشور در کوتاه مدت است.
محمد قلی یوسفی، مدرس دانشگاه اقتصاد علامه طباطبایی مشکل رکود اقتصادی کشور ساختاری است و هم به کمبود عرضه و تقاضا بر می گردد بنابراین با یک نسخه نمی توان مشکل را حل کرد. حل مشکل اقتصاد با یک نسخه یا ارائه بسته نگاهی ساده انگارانه است چرا که این مسئله ریشه ای بوده و یک شبه قابل حل نیست ضمن اینکه با این راه حل ها تنها مشکلات اقتصادی را از یک بخش به بخش دیگر منتقل می کنیم.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top