تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/08/25 - 09:06
کد خبر: 147647

مجله‌های دولتی که مروج «ازدواج سفید»‌اند

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به آنچه ازدواج سفید نامید، گفت: برخی مجلات دارند این مسئله را ترویج می‌کنند، از جمله مجله‌ای که زیر نظر خانمی در ریاست جمهوری منتشر می‌شد و ما اعتراض کرده و جلویش را گرفتیم.

به گزارش مهر، اجلاس ارتقای توانمندی های شورای فرهنگ عمومی کشور صبح امروز شنبه ۲۴ آبان با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حجت الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در محل هتل لاله برگزار شد.

در این اجلاس حجت الاسلام سالک در سخنانی با اشاره به مظلومیت فرهنگ اظهار داشت: درباره مسئله فرهنگ زیاد حرف زدیم اما اهتمامی به آن نداریم. عدم انسجام و همدلی فرهنگی بین سطوح بالا و میانی کشور ما وجود دارد در حالی که هم بر اساس قانون اساسی و نیز سایر قوانین موجود و همچنین مبانی فکری به ارزشهای دینی و حتی بر پایه مبانی عقلی و فطری باید در حوزه فرهنگ نگاه عمیقتری داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به وظایف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز باید سوال کنیم که در قبال این وظایف چگونه عملکردی داشت؟ به نظر من برای ساماندهی فرهنگ عمومی باید از سه راه یادگیری، فرهنگ پذیری و جامع پذیری وارد شویم.

سالک در ادامه عنوان داشت: ما در کمیسیون نظارت مجلس در مورد موضوعی مانند حجاب ۲۵ دستگاه را احضار کردیم و از آنها گزارش کتبی خواستیم، پس از آن افراد مربوطه را هم خواستیم و صحبت های آنها را نیز شنیدیم متاسفانه اظهاراتشان با گزارش هایشان تطبیق نداشت. مدتی که گذشت در مواردی متوجه شدیم فردی که در آن سمت مشغول به فعالیت بوده فرد بی تخصصی بوده است. در یک مورد فرد مربوطه به ما گفت این گزارش را دیگران برای من نوشتند و من امضا کردم. از او پرسیدم تا چه اندازه با اسلام آشنایی؟ و از جوابش فهمیدیم که مسلمان شناسنامه ای است. فعالیت چنین افرادی در حوزه فرهنگ کشور مظلومیت آن را نشان می دهد.

وی ادامه داد: من یک سرکشی بدون اعلام قبلی در مورد مسئله حجاب به مرکزی داشتم و از نتیجه حاصل شده، شرمنده شدم؛ آن دستگاه ۳۱ مورد وظیفه مصوب فرهنگی بر عهده داشت اما آقای مدیر اهتمامی به انجام آنها نداشت یادم هست زمانی که دبیر هیات گزینش کل کشور بودم، ۱۶۰۰ نفر از مسئولان گزینش از سراسر کشور را جمع کردم و در یک جمله عنوان کردم اگر کشور در سطح تراز انقلاب بخواهد اداره شود، باید ضرورتاً مدیران گزینش شوند اما حاصل اش این شد که رسانه های بیگانه به ما فحش دادند برخی از نمایندگان مجلس و رسانه های زنجیره ای هم به ما توهین کردند و هفت وزیر هم به من گفتند گزینش معنی ندارد من هر کسی را بخواهم می آورم و هر کسی را بخواهم بیرون می کنم. حالا شما توقع دارید در چنین وضعیتی فرهنگ عمومی تغییر کند؟ وضعیت فعلی ما نشأت گرفته از فردگرایی ماست.

سالک ادامه داد: در جلسات فرهنگی وقت نمی گذاریم و نمی دانیم نسبت آن با وجدان کاری در کجاست؟ با شخص آقای جنتی به عنوان مثال جلسه ای در ساعت هشت صبح داشتیم اما بدون هیچ دلیل ۴۵ دقیقه با تاخیر انجام شد. دیر که می آییم کار دیگری هم می کنیم و بعد توقع تغییر هم داریم؟ نمی بینید ساعت ها و وقت های ما تلف می شود و به بیت المال ضربه می خورد از طرف دیگر به خرد جمعی هم اعتنایی نمی کنیم وقتی به آقای وزیری می گوییم چرا؟ می گوید من آنقدر گرفتارم که فرصت توجه به این مسائل را ندارم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه پنج ساله ششم که در دست تدوین است، در نظر داریم مسئله فرهنگ را زیرساخت تمامی مسائل اقتصادی، اجتماعی و خدماتی بکنیم که البته نیازمندی این کار، داشتن پیوست فرهنگی برای تمامی برنامه های تدوین شده است.

وی در ادامه به مسئله قانونمند شدن اخلاقیات در جامعه اشاره کرد و گفت: ما قانونی داریم که در اماکن عمومی نباید از اسامی خارجی استفاده شود. هفته گذشته از آقای جنتی خواستیم گزارشی به ما بدهد. ایشان هم گزارش خوبی داد. اما شما در همین خیابان جمهوری اسلامی نگاه کنید آیا تغییری می بینید؟ باغ تالارها در سطح کشور ما کنترلی دارند؟ حضور ۵۰۰ دختر و پسر با وضع نامناسب در آنها آیا چیزی جز نابودی ۵۰۰ خانواده است؟ وقتی هم بخواهیم با آنها برخورد کنیم، صدای سرمایه‌دار در می آید که اشتغال را از بین می برید. بله ممکن است چند شغل ظاهری ایجاد شده باشد اما تکلیف ذهن تسخیرشده جوان چه می شود؟ آیا جز این است که در این دو ساعتی که در باغ تالار حضور دارد، کارش تمام است؟ سوال من این است که شورای فرهنگی عمومی در این زمینه ها چه کرده است؟

سالک در ادامه به مسئله علاقه‌مندی نسل جوان کشور به آنچه وی تجرد و ازدواج سفید نامید اشاره کرد و گفت: به جوان می گوییم که چرا ازدواج نمی کنی؟ می گوید از وضعیت مجردی ام راضی‌ام در نهایت هم اگر نیازی داشتم، ازدواج موقت انجام می دهم. برخی مجلات هم دارند این مسئله را ترویج می کنند از جمله مجله ای که زیر نظر خانمی در ریاست جمهوری منتشر می شد و ما اعتراض کرده و جلویش را گرفتیم و یا در آموزش و پرورش مجلاتی در حال انتشار است که می دانیم از طرف فردی که خودش بیمار است، تولید و منتشر می شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه به کنترل افراد از درون و بیرون اشاره کرد و گفت: کنترل بیرونی مصداقش امر به معروف است اما ببینید چقدر به این مسئله فحش دادند پشت در مجلس با هفت نفر از سران فتنه جمع شدند که مجلس امر به معروف را رها کن. این‌ها کلامی است که از حلقوم دشمن خارج می شود.

وی در ادامه خواستار تشکیل یک کارگروه نظارتی در شورای فرهنگ عمومی برای نظارت بر اجرای مصوبات شورا شد و افزود: اگر در مسائل فرهنگی کشور خلاء قانونی وجود دارد ما حاضریم در صحن علنی مجلس برای رفع آن کاری انجام دهیم اما دوست دارم از شورای فرهنگ عمومی بپرسم که امسال برای تحقق کلام رهبری در حوزه فرهنگ چه کاری انجام داده است؟ پیشنهاد من این است که شورا کارگروهی برای کشف مبانی فرهنگ عمومی از طریق صحیفه سجادیه، نهج البلاغه و غیره تشکیل دهند تا بتوانند در کار خود موفقیت بیشتری داشته باشند.

سالک همچنین با اشاره به برخی اظهار نظرها درباره انتقاد از وضعیت اعدام ها در ایران، گفت: می گویند چرا در ایران اعدام زیاد است؟ ما به زندان رفتیم و دیدیم ۴۰۰ نفر در انتظار اعدام هستند که بخش زیادی از آنها افراد زیر ۳۰ سال هستند. از یکی از آنها پرسیدیم که چه شد به اینجا رسیدی؟ با گردن کلفتی گفت قتل. اما کمی که با او حرف زدم و نرم شد، دیدم که محبت خانواده بالای سر او نبوده است.

وی در پایان خواستار نام گذاری روزی به نام امر به معروف و نهی از منکر در تقویم رسمی کشور شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top