تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/09/23 - 10:54
کد خبر: 150670

جزئیات اختلافات آمریکا و فرانسه در پرونده ایران

خبرنامه دانشجویان ایران: روز گذشته یک رسانه غربی در گزارشی از اخلافات آمریکا و فرانسه در مذاکرات هسته ای با ایران خبر داده بود و امروز جزئیاتی جدید از این اختلافات منتشر شده است.

به گزارش مهر، خبرگزاری فرانسه در گزارش خود می نویسد: آنچه در ظاهر مشخص است این دو کشور (آمریکا و فرانسه) در مورد رسیدن به قرارداد جامع هسته ای با ایران دوستانی بسیار خوب هستند اما در پشت درهای بسته حکایتی دیگر میان دیپلمات های آمریکایی و فرانسوی وجود دارد.

بر اساس گزارش این رسانه غربی، به رغم اظهارتی که در مورد وجود اتحاد میان کشورهای 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران وجود دارد اما دیپلمات های غربی این موضوع را تائید کرده اند که یک مسابقه شمشیربازی در این خصوص میان پاریس و واشنگتن در جریان است.

در گزارش خبرگزاری فرانسه تصریح شده که پاریس نگران است در شرایطی که دولت آمریکا به علت سیاست خارجی خود تحت فشار منتقدان قرار دارد، برای دستیابی به یک موفقیت، مواضع علنی‌ اش را زیرپا گذاشته و به هر بهایی به توافقی با جمهوری اسلامی دست پیدا کند.

جرارد آرود، سفیر فرانسه در آمریکا، در هنگام انجام آخرین دور از مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در وین که به تمدید آن منجر شد در توئیتر گفته بود: یک بازی خوب پوکر در وین در جریان است اما اگر شما بر اعصاب خود مسلط باشید دست بالاتر را خواهید داشت و بدین صورت در انتها پیروز می شوید.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز در ماه گذشته پس از نخستین دیدارش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، چهار شرط را برای توافق هسته‌ای با ایران تعیین کرد.

وی گفته بود که با رعایت این چهار شرط است که کشورش از دستیابی به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، چهار شرطی که توسط فرانسه برای توافق هسته ای تعیین شده عبارتند از: توقف غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، کنترل بین‌المللی بر تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران، کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده و توقف فعالیت تاسیسات آب سنگین اراک.

آن گونه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده، ایران بر اساس توافق ژنو، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف و ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود را رقیق یا به میله سوخت تبدیل کرده است.

بر اساس این گزارش فرانسه نگران است تا در صورت راه‌ اندازی نهایی راکتور آب سنگین اراک، ایران بتواند مقدار کافی برای ساخت بمب اتمی پلوتونیوم تولید کند.

به گفته دیپلمات های غربی پاریس خواستار افزایش فشارها بر تهران است تا جمهوری اسلامی بازرسی‌ های دقیق‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای خود را بپذیرد.

یکی دیگر از خواسته‌های فرانسه، توقف گسترده فعالیت های تاسیسات اتمی و سانتریفیوژهای ایران است.

این گزارش در حالی منتشر می شود که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 از روز چهارشنبه هفته جاری آغاز می ود و دیپلمات های ایرانی و امریکایی پیش بینی کرده اند که ظرف سه تا چهار ماه آینده توافق جامع هسته ای میان ایران و طرف های گفتگو به امضا برسد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top