تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/10/14 - 10:00
کد خبر: 153045

با مصوبه جدید سازمان نظام وظیفه؛

تسهیلات جدید برای سربازی نرفته ها!؛ از خارج نشینان تا فوتبالیست جاعل!

تسهیلات جدید برای سربازی نرفته ها!؛ از خارج نشینان تا فوتبالیست جاعل!

این قبیل تبعیضات ناروا، در افکار عمومی قابل توجیه‌پذیر نبوده و این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که گویی از نظر سازمان وظیفه عمومی ناجا، همه در برابر قانون یکسان نیستند! حضور دستگاه‌های نظارتی از قبیل مجلس شورای اسلامی در این قبیل تصمیمات بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

خبرنامه دانشجویان ایران: سازمان نظام وظیفه تسهیلات جدید خود را برای مشمولان خارج کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که مدل قانون جدید نظام وظیفه برای مشمولان غایــب بالای هشت سال و ماجرای سربازی مهرداد پولادی با اعتراض دانشجویان و مردم روبرو شده است، جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا از اعطای تسهیلات جدید به مشمولان خارج کشور خبر داد.

جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: براساس قانون جدید، اگر مشمولی 3 سال در خارج از کشور اقامت داشته باشد، می‌تواند در سال به مدت 3 ماه، طی یک یا دو نوبت به کشور مراجعه کند.

سردار ابراهیم کریمی تصریح کرد: براساس مقررات گذشته، هموطنانی که از سال 82 از کشور خارج شده و مدت 2 سال در کشور دیگری اقامت داشته‌اند، می‌توانستند تقاضا داده و خدمت خود را بخرند.

وی ادامه داد: از آنجا که این قانون، شامل افراد کمی می‌شد، ستاد کل نیروهای مسلح برای اینکه ایرانیان بیشتری با کشور ارتباط داشته باشند، قانون جدیدی را به تصویب رسانید.

جانشین سازمان وظیفه عمومی، تصریح کرد: براساس این قانون، اگر کسی 3 سال در خارج از کشور اقامت داشته باشد می‌تواند در سال به مدت 3 ماه، طی یک یا دو نوبت به کشور مراجعه کند.به گفته کریمی، مشمولانی که غیبت کرده یا افرادی که با سپردن تعهد به منظور تحصیل به خارج از کشور رفته و دیگر بازنگشته‌اند نیز می‌توانند از این قانون استفاده کنند.وی گفت: متقاضیان می‌توانند به کنسولگری ما در کشوری که اقامت دارند، مراجعه و مهری را که براساس بخشنامه به وزارت امور خارجه ارسال شده، در گذرنامه خود ثبت کنند تا بتوانند وارد کشور شوند.

سردار کریمی با تاکید براینکه، هموطنان خارج از کشور باید پس از ورود به ایران، در زمان مقرر از کشور خارج شوند، اظهار داشت: اگر کسی بخواهد، دائم وارد کشور شود باید برای تعیین تکلیف خدمت سربازی به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کند.

جانشین سازمان وظیفه عمومی خاطرنشان  کرد: اجرای این قانون، فرصتی است برای ایرانیان خارج از کشور تا به کشورشان بدون دغدغه تردد داشته باشند و از این طریق، الفتی بین آنها با خانواده و کشورشان، ایجاد شود.

خبر تسهیلات نظام وظیفه برای خارج نشینان


دانلــود

این مسئله حتی با واکنش روزنامه کیهان روبرو شد، کیهان امروز در واکنش به این قانون جدید می نویسد: اظهارات جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا از آن روی موجب تعجب است که این همه تسهیلات برای قانون‌شکنانی در نظر گرفته شده است که از سربازی فرار کرده‌اند! همان‌طور که در اظهارات سردار کریمی هم گفته شده، دانشجویانی که با نقض تعهداتشان به خارج از کشور رفته و بازنگشته‌اند هم می‌توانند از این خدمات سازمان وظیفه عمومی بهره‌مند شوند!  نانوشته پیداست، نباید دانشجویانی را که با هزینه بیت‌المال در ایران تحصیل کرده و تنها مقطع پایانی تحصیلشان را در خارج از کشور بوده‌اند و طبق تعهدی که به دولت داشته‌اند ملزم به بازگشت به ایران بوده‌اند، به جای توبیخ و مجازات، از چنین تسهیلاتی برخوردار دانست.

ستاد کل نیروهای مسلح چندی پیش هم با نقض صریح قانون بجای مجازات فوتبالیستهای جاعل کارت پایان خدمت، به آنها اجازه داده بود که در بازیهای استرالیا حضور یابند! این قبیل اقدامات تبعیض‌آمیز سازمان وظیفه عمومی ناجا، و در نظر داشتن تسهیلات برای قانون‌شکنان و مجرمان، اجحاف در حق کسانی است که بدون دور زدن قانون و سر موعد، دو سال خدمت سربازی را انجام داده‌اند، کسانی که نه آقازاده و پولدار بوده‌اند که به بهانه درس به خارج از کشور بروند و نه فوتبالیست جاعل! این قبیل تبعیضات ناروا، در افکار عمومی قابل توجیه‌پذیر نبوده و این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که گویی از نظر سازمان وظیفه عمومی ناجا، همه در برابر قانون یکسان نیستند! حضور دستگاه‌های نظارتی از قبیل مجلس شورای اسلامی در این قبیل تصمیمات بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

سردرگمی دانشجویان پس از فراغت از تحصیل


دانلـــود

در همین رابطه اکثر کارشناسان علوم اجتماعی وضعیت فعلی قانون سربازی را توجیه ناپذیر می دادند، آنها معتقد هستند که قانون فعلی سربازی حدود 100سال از آن میگذرد، در زمانی که اکثر جوانان کشور تحصیلات مقاطع بالایی دارند و در سن های بالای 26سال فارغ التحصیل می شوند، 2سال  تلف کردن وقت این جوانان آن به بدون هیچ تسهیلات و تضمین آینده کاری، باعث بروز مشکلات امروز جوانان در مسئله بالا رفتن سن ازدواج، طلاق، دوستی های خیابانی، ازدواج های موسوم به «ازدواج سفید» می شود.

به نظر می رسد اجرای این مدل قانون سربازی با توجه به وضعیت نیروی کار جوان و وضعیت اقتصادی خانواده ها در آینده با مشکلات اجتماعی برای خانواده ها بوجود می آورد، که به نظر می رسد طرح تحول نظام وظیفه می تواند به مشکلات این روزهای جوانان کمک کند.

در همین رابطه بخوانید:

در روزهای عفو قانون شکنان سربازی؛ شکایت 70 درصدی مردم از تبعیض در اجرای قانون

فیلم:: مدرک گرایی؛ معضل سربازی و فارغ التحصیلان بیکار

* چرا سـربـازی باعث تعویق ازدواج است؟

آیا با این اقدام، کسانی که با دور زدن قانون از خدمت سربازی فرار کرده بودند اکنون به ریش مردم نخواهند خندید؟!

* فروش مدرن سربازی؛ سر فارغ التحصیلان دانشگاه کلاه می‌رود؟!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
رضایی
1393/10/14 - 11:36

خوبه دیگه
به این میگم سیستم عدالت محوری
badri
1393/10/15 - 06:00

((اظهارات جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا از آن روی موجب تعجب است که این همه تسهیلات برای قانون‌شکنانی در نظر گرفته شده است که از سربازی فرار کرده‌اند
همان‌طور که در اظهارات سردار کریمی هم گفته شده، دانشجویانی که با نقض تعهداتشان به خارج از کشور رفته و بازنگشته‌اند هم می‌توانند از این خدمات سازمان وظیفه عمومی بهره‌مند شوند! نانوشته پیداست، نباید دانشجویانی را که با هزینه بیت‌المال در ایران تحصیل کرده و تنها مقطع پایانی تحصیلشان را در خارج از کشور بوده‌اند و طبق تعهدی که به دولت داشته‌اند ملزم به بازگشت به ایران بوده‌اند، به جای توبیخ و مجازات، از چنین تسهیلاتی برخوردار دانست.))
ولی این نتیجه گیری درست نیست اولا همه برای فرار از سربازی در خارج تحصیل نمی کنند اینرا توجه داشته باشید که همین مساله چه مشکلاتی برای جوانان خارج از کشور
ایجاد میکنه و چه هزینه هایی را به خانواده هایشان تحمیل میکنه آنهایی که با دیپلم به خارج آمده اند چه هزینه ای به بیت المال بدهکارند؟ قبلا هم برای ارتباط این جوانها با وطنشان
چنین قانونی بود نباید با این مته به خشخاش گذاشتن ها جلوی یک سری مصالح دیگر را که از طریق این قانون عاید میشه گرفت .به اعتقاد بنده تصمیم درستی گرفته شده. توجه داشته باشید که اغلب این جوانها معمولا دیگه بر نمیگردند فقط با این ممنوع الورود کردنشان برای همیشه ارتباطشون را با وطنشون قطع می کنند.
badri
1393/10/16 - 06:17

((این قبیل تبعیضات ناروا، در افکار عمومی قابل توجیه‌پذیر نبوده و این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که گویی از نظر سازمان وظیفه عمومی ناجا، همه در برابر قانون یکسان نیستند!))
یک نکته دیگر فراموش نکنیم عدالت به معنی مساوی بودن نیست فرض کنید اگر غذای یک نوزاد شش ماهه و یک جوان بیست ساله را یکسان قرار بدهیم آیا این تساوی در اینجا ظلم به جوان بیست ساله نیست چون با غذای یک شیر خوا ر یک جوان بیست ساله سیر نمیشه. این که بگوییم همه در برابر قانون یکسان نیستند هم صحیح نیست اگر در این مورد بخصوص مثلا می گفتند که فرزندان فلان مقام یا فلان طبقه اجتماعی مشمول این قانون میشند اینجا عدم تساوی صدق میکرد اما اینکه گفتند هر جوانی که سه سال خارج از کشور بوده در صورت بازگشت موقتی به ایران مورد مواخذه قرار نمیگیره یکسانی قانون را در مورد همه کسانی که این شرط را دارند بیان میکنه.
تورهای مسافرتی آفری
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
چهارشنبه، برگزار دیدار کارگران با رهبر انقلاب
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top