تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/10/21 - 12:29
کد خبر: 153925

ادعای مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق آمریکا

خبرنامه دانشجویان ایران: رابرت آینهورن مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت:‌ اختلاف نظرها در تهران موجب توقف پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ‌۱+۵‌ شده است.

به گزارش ایسنا، رابرت آینهورن مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق آمریکا در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری المانیتور در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: از نظر من این مذاکرات به یک مسئله مورد اختلاف در تهران تبدیل شده است.

این مشاور سابق کنترل تسلیحات در دولت آمریکا افزود: پیشرفت در مذاکرات مستلزم تصمیم گیری تهران برای برخی سازش ها در موضع ایران در این مذاکرات است بدین معنی که مقامات ایران باید سازش های لازم برای حصول یک توافق را انجام دهند، کاری که تاکنون انجام نشده است.

به گزارش المانیتور ، دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ قرار است ۱۸ ژانویه در ژنو برگزار شود و پیش از آن نیز دیدارهایی دوجانبه میان مقامات ایران، آمریکا و روسیه انجام خواهد شد.

آینهورن تاکید کرد: سازش‌های لازم برای حصول توافق نهایی انجام نشده است و این امر نشان دهنده اختلاف نظرهای سیاسی در تهران بویژه میان حسن روحانی رییس جمهور ایران و تندروها در این کشور است.

وی ادامه داد:‌من معتقدم که این اختلاف نظرها در ایران مانعی بر سر راه مذاکرات هسته‌ای است و مذاکره‌کنندگان انعطاف لازم را برای سازش در مذاکرات از خود نشان نمی‌دهند.

این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود به بیانات مقام معظم رهبری طی هفته گذشته اشاره کرد و نوشت: «رهبر ایران می‌گوید ما نمی‌توانیم در مذاکرات به آمریکایی‌ها اعتماد کنیم که می‌گویند حتی در صورت عقب‌نشینی ایران در مسئله هسته‌ای باز هم تحریم‌ها فوری و به‌صورت یک‌جا لغو نخواهد شد.

ظرفیت غنی سازی ایران و چگونگی لغو تحریم ها علیه ایران از اصلی ترین موارد اختلافی در میان مذاکره کنندگان است.

دیپلمات ها پیش از این گفته اند که در جریان مذاکرات هسته‌ای به پیشرفت هایی دست پیدا کرده اند اما از منظر آینهورن که اکنون به عنوان کارشناس در اندیشکده بروکینگز فعالیت می‌کند مذاکره کنندگان ایرانی در حال بازی کردن با برخی مفاهیم برای نشان دادن انعطاف در این جریان هستند.

ایران خواهان لغو فوری و کامل تحریم های آمریکا، اروپا و سازمان علیه ایران در توافق جامع هسته‌ای است.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تمامی احزاب،‌ گروه‌ها و مقامات کشورمان در خصوص مسئله هسته‌ای ایران و ادامه و استمرار فعالیت های کاملاً‌ صلح‌آمیز هسته‌ای اتفاق نظر دارند.

این در حالی است که آنچه مذاکرات هسته‌ای را با کندی و دشواری مواجه کرده است کوتاهی آمریکا برای لغو کامل تحریم ها یک‌جانبه علیه ایران است که باید بر اساس برنامه اقدام مشترک در مقابل اقدامات هسته‌ای ایران و انجام نظارت و بازرسی‌های بیشتر انجام شود؛ اقدامی که تا کنون آمریکا آن را به بهانه مخالفت کنگره به تاخیر انداخته و مذاکرات را با تهدید بن بست مواجه کرده است.

در این میان ایران راهکارها و ابتکار عمل هایی را برای رفع نگرانی های غرب در خصوص برنامه هسته‌ای اش ارائه داده اما در مقابل پاسخ مناسبی برای آن دریافت نکرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top